Főoldal > DIÉTA > A rostok szerepe a vastag- és végbélrák megelőzésében

A rostok szerepe a vastag- és végbélrák megelőzésében

daganatrákrostok
0

Írta: and

A daganatok és hátterükA daganat a szervezet normálistól eltérő működésű sejtjeiből képződő szövetszaporulatot jelent, amely lehet jóindulatú, illetve rosszindulatú, azaz rákos elváltozás is. Táplálkozásunk a kutatások szerint szerepet játszhat bizonyos rákos daganatok kialakulásában, ám ez a szerep nem kizárólagos, a főbb okok ismeretében pedig ennek kockázata szerencsére jelentősen csökkenthető! Jótékony rostok? Rostok vélt és valós […]

A daganatok és hátterük
A daganat a szervezet normálistól eltérő működésű sejtjeiből képződő szövetszaporulatot jelent, amely lehet jóindulatú, illetve rosszindulatú, azaz rákos elváltozás is. Táplálkozásunk a kutatások szerint szerepet játszhat bizonyos rákos daganatok kialakulásában, ám ez a szerep nem kizárólagos, a főbb okok ismeretében pedig ennek kockázata szerencsére jelentősen csökkenthető!

Jótékony rostok? Rostok vélt és valós szerepe a rákmegelőzésben
Roston a táplálék emésztőenzimeinknek ellenálló részét, elsősorban a cellulózt, hemicellulózt, pektint és lignint értjük. A táplálékainknak ezen részét nem tudjuk megemészteni, tehát mintegy „feldolgozatlanul” haladnak át az emésztőrendszerünkön. Rostszükségletünk felnőttek esetében körülbelül napi 25-40 g (ezt az értéket ritkán szokták egyénre szabottan megadni).
A rostok daganatos betegségekkel szembeni védőhatását sok kutatás támasztja alá, ám az utóbbi években ezt egyre kevesebb vizsgálat igazolta meggyőzően. A rostok más előnyeinek kérdésében (székrekedés kezelése, rákmegelőzés stb.) is megosztottak a szakemberek és a szakirodalom – bár erről Magyarországon még alig hallhatunk.
A kérdés még ennél is komplexebb, ha arra keressük a választ, hogy vajon hat-e a daganatos betegségekkel szemben, és hogy mi áll ennek a védő hatásnak a hátterében.

0012662_1.jpg ()

A rostok lehetséges pozitív hatásai:

  • Feltételezik, hogy az emésztésnek ellenálló különböző rostok és szénhidrátok a vastagbélben mikrobák által lebontásra kerülhetnek, miközben olyan rövid szénláncú zsírsavak képződnek, melyek gátolják a sejtosztódást, ezzel pedig bizonyos daganatok növekedését is akadályozhatják.
  • A rostban gazdagabb étrend a bélflórát is megváltoztatja, a rostok ugyanis részben prebiotikumként elősegíthetik “jó” mikrobák szaporodását, amelyek védhetnek bizonyos rákkeltő anyagok bélben történő kialakulása ellen.
  • A kielégítő rostbevitel mérsékelhet olyan hormonszinteket is, melyek emelkedett értéke összefüggésbe hozható a vastagbéldaganatok gyakoribb kialakulásával.
  • A béltartalom feltételezett gyorsabb áthaladása is mérsékelheti a kóros folyamatok előidézésére képes káros anyagok létrejöttét és felszívódását.
  • A rostdús élelmiszerek ezen túlmenően antioxidáns hatású anyagokban, és különböző vitaminokban, ásványi anyagokban is gazdagabbak lehetnek, mint az ezekben szegény élelmiszerek.
  • A kielégítő rostfogyasztás segíthet megőrizni szervezetünk egészségét, így akár az elhízás, súlyfelesleg létrejöttében is akadály lehet!

Tudnod kell, hogy a kielégítő rostfogyasztás nem jelent garanciát arra, hogy nem alakul ki bélrendszeredben semmilyen daganatos elváltozás, így huzamosabb székrekedés vagy hasmenés, véres széklet megjelenése esetén mielőbb keresd fel orvosodat-dietetikusodat az állapot megszüntetése és az okok kiderítése érdekében!
A rostok túlzott mértékű fogyasztása ronthatja egyes tápanyagok felszívódását és a szakemberek körében is elterjedt vélekedéssel ellentétben, sok esetben kifejezetten ronthatja a székrekedéses panaszokat, ezért ajánlott rostkészítmények használata helyett egyszerűen egészséges táplálkozással, friss zöldségek, gyümölcsök és gabonából készült ételek napi többszöri fogyasztásával „letudnod” a rostkérdést.


További cikkeink a témában

diétaéhség

6 étel, amitől csak éhesebb leszel

Írta:
0

Jobb esetben csak akkor eszünk, ha éhesek vagyunk, ám ekkor sem mindegy, hogy mennyire telítő ételt választunk. Vannak olyan táplálékok, amelyekből pár falat is elég ahhoz, hogy tele legyünk, míg más étkezések után egy órával később már korog a gyomrunk.

Kövess Facebook-on!
X