Főoldal > DIÉTA > Létfontosságú zsírok – ne félj tőlük!

Létfontosságú zsírok – ne félj tőlük!

egészségtáplálkozászsírzsírsav
0 0

Írta: and

Az esszenciális zsírsavak olyan jó hatású zsírok, többszörösen telítetlen zsírsavak, melyek minden sejtünk számára nagyon fontosak, hiszen óriási szerepük van szervezetünk megfelelő működésében. Szükségesek az egészséghez Az omega zsírsavaknak nagy szerepük van a sejthártya felépítésében és védelmében, a zsírok szervezeten belüli szállításában és a prosztagladinok, fontos hormonszerű vegyületek előállításában. A prosztagladinok testünk minden főbb rendszerét […]

Az esszenciális zsírsavak olyan jó hatású zsírok, többszörösen telítetlen zsírsavak, melyek minden sejtünk számára nagyon fontosak, hiszen óriási szerepük van szervezetünk megfelelő működésében.

Szükségesek az egészséghez

Az omega zsírsavaknak nagy szerepük van a sejthártya felépítésében és védelmében, a zsírok szervezeten belüli szállításában és a prosztagladinok, fontos hormonszerű vegyületek előállításában. A prosztagladinok testünk minden főbb rendszerét támogatják a működésben. Tehát az esszenciális zsírsavak megfelelő mennyiségű bevitele megóvhat különböző betegségektől.

diocikk1.jpg ()Védelmet nyújthatnak a szív és érrendszeri betegségek, a rák, a magas vérnyomás, az ízületi gyulladások, bizonyos bőrproblémák, és bélbetegségek ellen, javítják az emésztési folyamatokat, serkentik a hormonok kiválasztását, az immunrendszer működését, csökkentik a fájdalmat, és javíthatnak a cukorbetegségen.

Vizsgálatok bizonyítják, hogy az omega-3 zsírsavak csökkentik a koleszterin szintet, és az érelmeszesedés kialakulásának kockázatát. A jótékony zsírsavak elősegítik a vér áramlását, fokozzák az artériák rugalmasságát, valamint gyulladáscsökkentő hatással is bírnak, ami nagy segítség lehet a reumás betegek számára.

Egyes kutatások szerint ezek a jó zsírok növelik a teljesítményt is. Megfelelő esszenciális zsírsavegyensúly esetén csökken az izmok lebontása, javul az izomtömeg növekedése, és az oxigén eljutása a tüdőből a vérkeringésbe.

Mi történik, ha nincs elég?

A nem megfelelő táplálkozás következtében szinte bárkinél előfordulhat ezeknek a zsíroknak a hiánya, azonban ez főleg az időseket és a zsírszegény étrendet folytatókat fenyegeti, náluk nagyobb az omega-6 hiánya is.

Bár hiányuk nem okoz tipikus betegséget, de egyes tünetek jelentkezésekor már gyanakodhatsz, hogy változtatnod kellene étrendeden. Ilyen a fáradtság, gyengeség, alulműködő immunrendszer, bélrendszeri problémák, szív- és érrendszeri megbetegedések, keringési problémák, fájdalmak, sebek lassabb gyógyulása és a diabétesz.

Fiatalabb korban előfordulhat, hogy visszamarad a növekedés, csökken a koncentráció.

diocikk2.jpg ()Vedd magadhoz!

Esszenciális zsírsavakat a szervezet nem képes maga előállítani, így nekünk kell gondoskodnunk a bevitelükről.

Omega-3 zsírsavakat több módon is magunkhoz vehetünk, mint például sötétzöld leveles zöldségekből, dióból, lenmagból, vagy lenmagolajból. Ezekben az ételekben nagyon magas az alfa-linolénsav, vagyis ALA tartalom, ami szervezetünkben az EPA és a DHA előanyaga. Azonban sajnos szervezetünk csak kis mennyiségben képes ezt átalakítani, ami nem biztos, hogy fedezi napi szükségletünket, ezért érdemes olyan táplálékokat is rendszeresen fogyasztani, melyek ezt a két zsírsavat is tartalmazzák, ezek pedig a tengeri halak.
 
A legfontosabb omega-6 zsírsav a linolsav, amit főleg különböző olajokból vehetünk magunkhoz. Nagyobb mennyiségben található a napraforgóolajban, a szójaolajban, és a kukoricaolajban, míg az olívaolajban kevesebb van belőle.

Wellness Cafe tipp: Figyelj oda, mit vásárolsz. Ha egy terméken azt látod, hogy hidrogénezett növényi olajokat tartalmaz, azonnal tedd vissza a polcra. Ezekben ugyanis a készítésük során káros transzzsírsavak keletkeznek, melyek rendkívül rossz hatással vannak az érrendszerre.

Epilálás – 8 tévhit, amit el kell oszlatnunk!


További cikkeink a témában