Főoldal > DIÉTA > Ezért lett 2019 legjobb diétája a Mediterrán

Ezért lett 2019 legjobb diétája a Mediterrán

diétaegészséges étkezésfogyásmediterrán diétaolajos magvaktáplálkozászöldségzsírégetés
0 0

Írta:

2018 egyértelműen a Ketogén diétáról szólt, ám a neves rangsornak köszönhetően idén a sokkal egészségesebb Mediterrán diéta kerül rivaldafénybe.

 

A U.S. News 2019-es rangsora alapján a Mediterrán diéta lett az aranyérmes, nemcsak a legjobb általános diéta díját ítélték oda neki, de a többi kategóriában is egyértelműen tarolt. Ezzel szemben, nagy meglepetésre, a Ketogén diéta csupán 38. lett a 41 diétát egészség és fogyás szempontjaiból besoroló listán.

Mindez nem jelenti azt, hogy a Mediterrán diéta új trendnek számít, hiszen egészen a ’60-as évek óta létezik. Számtalan jótékony egészségügyi hatása ismert, többek között meghosszabbítja a várható élettartamot, véd a különböző súlyos megbetegedésektől, és természetesen a sikeres fogyókúrát is garantálja. Nagy előnye, hogy gyermekjáték betartani, ráadásul hosszútávon is tartható, mindenféle kockázat vagy önsanyargatás nélkül.

Mi is az a Mediterrán diéta?

A diéta a Földközi-tenger mentén fekvő országok lakóinak étrendjén alapul, akik köztudottan jó általános egészségnek örvendenek. Sokkal kevésbé hajlamosak a rákra és a szívbetegségekre, mint például az amerikaiak. Ráadásul most bebizonyosodott, hogy a Mediterrán diéta jóval hatékonyabb, és természetesen egészségesebb, mint azon társai, amelyek alacsony szénhidrátbevitelt írnak elő. A főként gyümölcsökön, zöldségeken és egészséges zsírokon alapuló diéta akár életmódváltásként is alkalmazható, hiszen a többi diétával ellentétben, hosszútávon, akár életünk végéig is bátran tartható.

Mit ehetünk a Mediterrán diéta alatt?

A mediterrán diéta elsősorban gyümölcsök, zöldségek, hüvelyesek, teljes kiőrlésű gabonák, magvak és olívaolaj fogyasztásán alapul. Emellett halak, szárnyasok, tojás, joghurt és sajtok bevitele is engedélyezett, mérsékelt mennyiségben. Szerencsére egy percig sem kell éhezni, tele van finomabbnál finomabb és táplálóbb ételekkel, mint például a görög saláta is. Ráadásul még napi egy pohár száraz vörösbort is elkortyolhatunk a vitamindús vacsorához, ha kedvünk tartja. Ezt az étrendet pedig nemcsak néhány hétig, esetleg hónapig tarthatjuk, hiszen mellette semmilyen tápanyagból sem fog hiányt szenvedni a szervezetünk.

Mit nem tanácsos fogyasztani a Mediterrán diéta szerint?

A Mediterrán diéta szerencsére nem száműz teljes ételcsoportokat az étrendünkből, ám a vörös húsok és az édességek fogyasztását csupán speciális alkalmakra javasolja. A gyorsételeket tiltólistára teszi, ám mivel ezek csupán üres kalóriák, garantáltan nem fognak hiányozni a szervezetünknek, bármennyire is kívánjuk néha őket.

Milyen előnyökkel jár a Mediterrán diéta követése?

A U.S. News tekintélyes rangsora mellett számtalan korábbi kutatás igazolja, hogy a Mediterrán az egyik legegészségesebb diéta, amit csak választhatunk. Egy 2016-os kutatás egyenesen a fiatalság kulcsának nevezte meg.  A tanulmányok azt is rögzítették, hogy jelentősen képes csökkenteni a C-reaktív protein (CRP) néven ismert gyulladásos marker szintjét, amely az öregedéssel is szoros kapcsolatban áll. Emellett véd a csontritkulástól, a 2-es típusú cukorbetegségtől, illetve a szív- és érrendszeri betegségektől. Továbbá a mentális egészséget is támogatja, sőt azt is bebizonyították, hogy komoly védelmet jelenthet a depresszióval szemben. Azaz, ha úgy döntünk, hogy a Mediterrán diétát vetjük be a fogyás érdekében, nemcsak a plusz kilóktól, hanem súlyos betegségektől is megszabadulhatunk.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában