A cikk megjelenése előtt néhány órával fogadta el az amerikai szenátus kereskedelmi, tudományos és közlekedési bizottsága a figyelmetlen vezetés megelőzésére vonatkozó törvényjavaslatot, amely szövetségi támogatást helyez kilátásba azoknak az államoknak, amelyek korlátozzák a vezetés közbeni mobilhasználatot, SMS- vagy elektronikus levélküldést. A tervezetben felszólítják a közlekedési minisztériumot, hogy a hivatásos sofőrök esetében szabályozza a vezeték nélküli […]
A cikk megjelenése előtt néhány órával fogadta el az amerikai szenátus kereskedelmi, tudományos és közlekedési bizottsága a figyelmetlen vezetés megelőzésére vonatkozó törvényjavaslatot, amely szövetségi támogatást helyez kilátásba azoknak az államoknak, amelyek korlátozzák a vezetés közbeni mobilhasználatot, SMS- vagy elektronikus levélküldést. A tervezetben felszólítják a közlekedési minisztériumot, hogy a hivatásos sofőrök esetében szabályozza a vezeték nélküli készülékek használatát. “Bizonyított tény, hogy a figyelmetlen vezetés évente több ezer haláleset és sérülés okozója” – szögezte le Frank Lautenberg, New Jersey-i szenátor, a törvényjavaslat egyik előterjesztője.
Amy Ship, belgyógyász cikkében fontos közegészség-biztonsági intézkedésnek nevezi, hogy a volán mögött ülő embereket tartsák távol mobiltelefonjuktól. Egyre több bizonyíték áll rendelkezésre arról, hogy milyen veszélyeket rejt a mobiltelefon az úton lévők számára – fejti ki.
Az országos közlekedésbiztonsági tanács becslése szerint a közúti balesetek 28 százalékához – szám szerint 1,6 millió karambolhoz – van köze a mobilhasználatnak az Egyesült Államokban. A legszembetűnőbb gond a szöveges üzenetek küldése, amikor a sofőr a mobiltelefon billentyűzetét bogarássza, hogy megeresszen egy SMS-t vagy e-mailt. Egy 2009-ben közzétett tanulmány szerint ez 23-szorosára növeli a baleset kockázatát, ezért legalább 28 szövetségi állam már tiltja szöveges üzenet küldését vezetés közben.
Ship szerint az orvosoknak arról is le kellene beszélniük betegeiket, hogy vezetés közben telefonáljanak. Készülékeiket zárják inkább a csomagtartóba, ha csak így tudják megállni, hogy ne nyúljanak értük. A szerző arra a 2006-os tanulmányra hivatkozik, amely szerint a mobiltelefonálás közbeni vezetés ugyanolyan veszélyes, mint ha bódult állapotban történne, még akkor is, ha valaki nem tartja kezében a készüléket.
“Az emberek 98 százalékánál drámaian romlik a reakcióidő” – húzta alá egy telefoninterjúban, miután a riporter meggyőzte arról, hogy nem autóvezetés közben faggatja.
A szakember véleménye szerint a kihangosító használata veszélyesebb, mintha a vezető az utasával beszélget. “Az utóbbi esetben sokkal inkább tudatában vagyunk annak, hogy mi történik a környezetünkben, mint akkor, amikor a beszélgetőtárs nincs jelen – magyarázta az interjúban. – A rádió- vagy a zenehallgatás sem fogható ahhoz, ahogyan a mobilhasználat eltereli figyelmünket a vezetésről. Nem kapcsolhatunk ki valakit a telefonon úgy, miként a rádiót, és az utóbbinak válaszolnunk sem kell”.
Az orvosok kulcsszerepet játszhatnak abban, hogy csökkenjenek a mobilhasználattal összefüggő balesetek, éppúgy, ahogy a beteg nagyobb valószínűséggel hagy fel a dohányzással, ha az orvos rászán három percet, hogy megbeszélje vele a dohányzás kockázatait – vallja Ship.
“A sofőrök figyelmét ugyan sok minden elvonhatja a vezetésről, de több mint 275 millió amerikainak van maroktelefonja, és 81 százalékuk beszél készülékén vezetés közben” – hangsúlyozza cikkében.
Forrás: MTI