A megfelelő folyadékpótlás bizonyítottan szerepet játszik az egészségmegőrzésben, segí
A megfelelő folyadékpótlás bizonyítottan szerepet játszik az egészségmegőrzésben, segíti a jó közérzet és teljesítőképesség fenntartását. A folyadékhiány nemcsak fizikailag, hanem mentálisan is problémákat okozhat, érzékelhetően rontja a koncentrációs képességet és a rövid távú memóriát. Különösen igaz ez a gyermekekre, hisz testük víztartalma valamivel magasabb, mint a felnőtteké. Esetükben még fontosabb a megfelelő hidratáltság a tanulási teljesítményük és az egészséges testi fejlődésük szempontjából is. Ráadásul – ha más okból is, de az idősebbekhez hasonlóan – gyakran feledkeznek meg az ivásról, és többször kapnak el olyan lázzal, hányással, hasmenéssel járó betegségeket, amelyek növelik a kiszáradás veszélyét. A szülőknek, tanároknak tehát a gyermekek megfelelő folyadékbevitelére otthon és az iskolában eltöltött órák alatt is külön oda kell figyelniük, betegség esetén még fokozottabban!
Egy átlagos felnőtt testtömegének víztartalma kb. 60%, amit a testzsír mértéke befolyásolhat. Az újszülötteké elérheti akár a 75%-ot, gyermekeknél pedig a két érték között van, ezért a folyadékbevitel esetükben még több odafigyelést igényel. Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) ajánlása szerint az 1-2 éveseknek 1,1-1,2 liter, a 2-3 éves kicsiknek már napi 1,3 liter folyadékra van szükségük, a 4-8 éves gyerekeknek pedig – közepes fizikai aktivitás mellett, mérsékelt hőmérsékleti viszonyok között – több mint másfél literre.
Iskoláskorban a megfelelő hidratáció a fizikai és tanulmányi teljesítményhez is elengedhetetlenül szükséges. Agyunk, bár testtömegünknek mindössze 2 %-át teszi ki, a keringő vérmennyiség 20 %-át használja fel működése során. Ha a vér mennyisége a kiszáradás miatt csökken, az agy oxigén és tápanyag ellátottsága is csorbát szenvedhet. Már az 1-2 %-os folyadékhiány is gyengítheti az összpontosítást, a koncentrációképességet és fáradékonyabbá tehet.
A kellő folyadékpótlás hozzájárul ahhoz, hogy szervezetünk önszabályozó funkciói jól működjenek és bizonyítottan csökkenti a súlyos migrének, a fáradékonyság és koncentrációvesztés veszélyét. Ha tehát a gyermek fáradtságra, fejfájásra panaszkodik, vagy nehezére esik figyelni, jusson eszünkbe elsőként, vajon eleget ivott-e. Ráadásul a gyermekeknél a kiszáradás kockázatát növeli, hogy a játék hevében, vagy a számítógép előtt ülve elfelejtenek inni.
Ugyancsak veszélyeztetettebbek abból a szempontból, hogy a felnőttekhez képest gyakrabban kapnak el lázzal, hasmenéssel vagy hányással járó betegségeket, amelyek szintén nagy folyadékveszteséget okoznak. Ilyenkor még fokozottabban oda kell figyelnünk a folyadékbevitelükre!
Hogyan biztosítsuk az iskolás gyermekek megfelelő folyadékpótlását?
– Fontos, hogy – időbeosztástól függetlenül – a gyerekek számára egész nap rendelkezésre álljon megfelelő mennyiségű és minőségű folyadék. Az lenne az ideális, ha a tanteremben vagy az iskola könnyen megközelíthető pontjain is hozzájuthatnának ehhez. Ennek hiányában azzal segíthetünk, ha az uzsonna vagy tízórai mellé innivalót is csomagolunk a gyereknek. Ez alapesetben víz vagy ásványvíz, tejes ital, 100%-os gyümölcslé legyen, de edzésnapokra vagy egy kimerítőbb kirándulásra a víz mellett a több energiát adó sportitalok és üdítők is szóba jöhetnek.
– Kisiskolás kortól a gyerekek folyadékigénye átlagosan napi 2 liter, ennek 70-80%-át a folyadékok biztosítják és a maradék származik magas víztartalmú ételekből, például levesekből, gyümölcsökből, zöldségekből.
– Akkor állítjuk össze ideálisan a gyerek folyadékbevitelét, ha naponta 6-8 pohár víz elfogyasztásáról gondoskodunk, rendszeresen szerepeltetünk az étrendjükben tejet, tejes italt, valamint minden étkezéshez – ami a tízóraival, uzsonnával együtt napi öt alkalmat jelent – zöldséget és gyümölcsöt is kapnak, lehetőleg frisset. Legfeljebb napi egy adag gyümölcs váltható ki egy pohár 100%-os gyümölcslével, a folyadékbevitelt alkalmanként üdítőitalok színesíthetik.
– Itassuk meg a gyereket mielőtt kiengedjük játszani, és időközönként tartassunk velük egy kis szünetet, ültessük le őket és kb. félóránként adjunk nekik inni. Hajlamosak belefeledkezni ugyanis a játékba, így maguktól nem isznak eleget. A délutáni foglalkozások, edzések, vagy különórák előtt pedig nyugodtan kérjük meg a gyerekre felügyelő felnőttet, hogy emlékeztesse őt erre.
– A változatosság a gyerekeknél is megkönnyíti, hogy kedvet kapjanak egy pohár frissítőhöz és így minden napszakban eleget igyanak.
– A sebgyógyulás, láz, hányás és hasmenés miatt megnövekszik a folyadékvesztés, ezt mindenképp pótolni kell. Lábadozás alatt a víz, teák, szűrt levesek, higított gyümölcslé és a limonádé jelentenek ideális megoldást.
A megfelelő folyadékbevitel a gyermekeknél nemcsak a vízháztartásuk egyensúlyban tartásához szükséges, hanem a növekedésükhöz, egészséges testi és szellemi fejlődésükhöz is. Ezt pedig nem lehet kizárólag rájuk bízni. Elsősorban a velük lévő felnőtteknek kell odafigyelniük arra, hogy eleget igyanak, és később tudatosan figyeljenek majd a hidratációra. Ivási szokásaik kialakulásában kulcsfontosságú lehet a rendszeresség, ennek sikere pedig nagyban függ attól is, milyen példát látnak maguk előtt.