Az Édességgyártókat képviselő csokinyuszik fontosnak tartották hangsúlyozni azt is, hogy bár
Az Édességgyártókat képviselő csokinyuszik fontosnak tartották hangsúlyozni azt is, hogy bár mostanában számos igazságtalan vád érte őket, változatlanul úgy gondolják, hogy sem a húsvét, sem a többi ünnep nem lenne elképzelhető nélkülük és barátaik nélkül.
1. Leszavaztuk a masszát
A szövetségi nyuszik és barátaik nem vállalnak közösséget a bevonómasszával. Míg 2006-ban iparági szinten a csokoládéfigurák alig több mint fele készült valódi csokoládéból, addig 2013-ban a Magyarországon kapható figurák 90 százaléka már nem tartalmaz bevonómasszát.
2. Nyuszik kontra Mikulások 1:0
Tavaly összesen több mint 900 tonna húsvéti figurát fogyasztottunk el, ami közel 1/3-ával több a karácsonykor gazdára találó csokimikulások mennyiségének.
3. (Farkas)Nyúltörvények
Bár a nyuszik csábítóak és finomak, szigorú nyúltörvények uralkodnak. A Magyar Édességgyártók Szövetségének tagvállalataihoz köthető szezonális érdességek minőségi, valódi csokoládéból készülnek, a piaci trendeknek megfelelően folyamatos receptúrafejlesztéseken esnek át.
4. Tojásterror
A csokitojások vezetik a húsvéti népszerűségi listát, lekörözve a nyuszikat. Az összes eladott figura 50 százaléka ugyanis csokitojás, mögöttük 45 százalékkal szépnek mondható még a nyulak eredménye, azonban a bárányok, kacsák és csokicsibék lemaradtak a sorban: együttesen is csak 5 százalékot tudhatnak a magukénak. Nem csak mennyiségben, hanem értékben is a tojás vezet egyébként (lásd az alábbi Nielsen diagramot).
5. Mi volt előbb, a nyúl, vagy a tojás?
Egyik sem. Magyarországon először télapófigura készült csokoládéból, de nem csokoládégyárban, hanem cukrászdában, mégpedig a Gerbeaud-ban. A figurák sikerén felbuzdulva aztán hamarosan a csokoládékészítők is észbe kaptak, és gyártani kezdték a figurákat. Az első csokinyulak és tojások a Szentkirályi utcai csokoládégyárban készültek a 30-as években, akkor még nem gépsoron, hanem egyedi öntőformákban.
6. Álruhás télapó?
Tévhit, hogy a csokinyuszik ugyanazzal a gyártóformával készülnek, mint a télapók, csak másként vannak csomagolva. Valójában minden csokoládéfigurához saját öntőformát használnak.
7. Japánban is hazait
Tudtad, hogy Japánban is magyar gumicukrot esznek? Nemcsak a Magyarországon kapható Haribo termékek nagy része készül a nemesvámosi gyárban, de a német, a belga, a holland, az orosz, sőt még a japán üzletek polcain is bőségesen találhatunk itthon gyártott gumicukrokat.
8. Otthon (l)enni jó
Húsvét környékén dupla annyi darált háztartási kekszet vásárolunk, mint egyébként, több mint 400 tonnát! A magyarázatot a Google statisztikákban találhatjuk meg: a tavalyi év húsvét környéki időszakában a magyarországi Google receptkeresések között első helyen állt a keksztekercs. Nem csoda, hiszen a keksz alapú édességek pillanatok alatt elkészíthetőek, számtalan variációjuk létezik és nem utolsósorban nagyon finomak. A húsvéti készülődés alkalmával jelentősen megnő a marcipán iránti igény is. A marcipán nyuszikat, bárányokat és kiscsibéket, és persze a tojásokat inkább ajándékozási céllal vásároljuk, az otthoni sütés-főzéshez pedig a marcipánmasszát használjuk előszeretettel.
9. Fehérvári legelők
Tudtad, hogy a Milka egy kicsit már magyar is? Az európai piacra szánt csokis kekszeket ugyanis kizárólag a Mondelez International székesfehérvári üzemében gyártják. Nem véletlen tehát, hogy mostanában többen látták a híres Milka tehenet a koronázási fővárosban. A „Novák fivéreket” bemutató tévészpotot ugyanis Székesfehérváron forgatták. Egyébként nem csupán az európai piacra, hanem összesen 4 kontinensre jut el Magyarországról csokoládé, hiszen a Nestlé egyetlen erre specializálódott, diósgyőri gyárából több mint 20 országba exportálunk kifejezetten húsvéti, üreges csokoládéfigurákat.
10. Ropp!
Nemcsak az édesszájúaké a húsvét, bőségesen fogynak ilyenkor a sós ropogtatnivalók is. A húsvéti ünnepek idején 2 millió zacskó Chio chipset eszünk meg, mégpedig elsősorban a legnépszerűbb, hagymás-tejfölös, sajtos, és paprikás ízekben.