Minden kezdet nehéz Amikor munkába állsz, számos új és váratlan helyzettel találkozol, ami izgalmat és félelmet kelhet, és mivel te vagy az idegen, neked kell elfogadtatnod magad a többiekkel! A kezdés leggyakoribb, lelkileg megterhelő tényezője a munkafeladattal és a követelményekkel való szembesülés. A beilleszkedési folyamat első lépése a leendő munkatársakkal való kapcsolat kialakítása. Ne szorongj […]
Minden kezdet nehéz
Amikor munkába állsz, számos új és váratlan helyzettel találkozol, ami izgalmat és félelmet kelhet, és mivel te vagy az idegen, neked kell elfogadtatnod magad a többiekkel! A kezdés leggyakoribb, lelkileg megterhelő tényezője a munkafeladattal és a követelményekkel való szembesülés. A beilleszkedési folyamat első lépése a leendő munkatársakkal való kapcsolat kialakítása. Ne szorongj a kihívásoktól, hiszen az adott pozíció elnyerése azt jelzi, hogy szakmai kompetenciád, tudásod megfelelő a munkához! Ne feledd: a sikeres beilleszkedés nem csupán a munkavállaló, hanem a munkáltató érdeke is.
Összpontosíts a munkádra!
A hazai gyakorlatban a beilleszkedés támogatásánál az on-the-job és off-the-job módszerek egyaránt elterjedtek. Az on-the-job esetén az új munkatársat már a kezdetektől ellátják feladatokkal, így fokozatosan veheti fel a cég ritmusát, és ismerheti meg a szervezet működését. Az off-the-job módszernél csapatépítő tréningeken, szabadidős programokon való részvétellel segítik az új kolléga beilleszkedését.
A próbaidőt fogd fel lehetőségnek, annak bebizonyítására, hogy minden képességgel rendelkezel a munkakör betöltésére, és alkalmas vagy a rád bízott feladatokra. A HR vezetők tapasztalatai során a kezdeti időszakban mutatott viselkedésed meghatározó lehet későbbi karrieredben! Kezdetben célszerű, ha tovább maradsz, vagy korábban érkezel, így jobban, nyugodtabb körülmények között ismerkedhetsz meg a rád váró feladatokkal, anélkül, hogy munkatársaidat napközben felesleges kérdésekkel zavarnád. Az elején kizárólag olyan dolgokra mondj igent, melyeket valóban tudsz teljesíteni! Maradj csendes megfigyelő, ismerkedj a szokásokkal, a feladatokkal, és gyűjts tapasztalatokat a körülötted lévőktől.
Tisztázd a szerepedet!
A beilleszkedési folyamat során tudatosulnia kell benned, hogy a vezetők és a munkatársak milyen elvárásokat támasztanak feléd, azaz világossá kell válnia, hogy milyen szerep(ek)et fogsz betölteni a szervezet életében. A felismerést követően azonosulnod kell a szereppel, és el kell sajátítanod mindazokat a belső normákat, szokásokat, melyek a szervezeti kultúra elengedhetetlen részét képezik. Fontos az is, hogy megteremtsd a magánélet és a munka közti ideális egyensúlyt!
Integrálódj nyitottan!
A beilleszkedés célja, hogy korrekt kollegiális viszony jöjjön létre – azokkal is, akiknek társaságát a privát életben elkerülnéd. A munkatársakkal való kapcsolat kialakításában rugalmasságra és pozitív hozzáállásra van szükséged. A sikeres beilleszkedés fontos eleme a kollégákkal való kapcsolatok szélesítése: tisztázd az elején, hogyan szólíthatod őket. A férfi kollégáktól inkább praktikus információkat gyűjts be (például, hol lehet olcsón étkezni, merre van a legközelebbi bank, posta stb.). Ne akarj egyből barátokra szert tenni, és a felesleges szavak helyett inkább akkor szólj, ha fontos mondanivalód van a többiek számára. Igyekezz megtartani privát véleményedet, a sikamlós kérdésekre pedig inkább kitérő választ adj.
Ne viselkedj feltűnően!
Hiába érzed otthon magad rövid idő alatt, akkor sem tanácsos személyes tárgyakkal körülbástyázni az íróasztalodat – kedvenc kabaládat, vagy pároddal készült fotót sem illő kipakolni az asztalra. Óvatosan nyílj meg, beszélgetés során figyelj a másik emberre, hisz még nem ismered, és nem tudhatod, hogy ha lelkesen mesélsz egy történetet, nem sérted-e meg. Felesleges ecsetelned az előző munkahelyen szerzett negatív vagy pozitív tapasztalataidat. Kerüld a magántelefonokat és a privát emailezéseket is. Sokak orra érzékeny, ezért a parfümöt mértékkel fújd magadra, öltözékedben és sminkedben pedig szintén visszafogottság tükröződjön.
A sikeres munkahelyi szocializáció létfontosságú társas kapcsolataid bővítéséhez, elmélyítéséhez, mely a munkatársakkal történő kapcsolatépítés- és fejlesztés során valósulhat meg!