Egyre többen használunk édesítőszert
Már a vásárlásnál figyelünk rá
Az élelmiszerek vásárlása során a lakosság főként azok lejárati idejére fordít figyelmet (90%-uk minden, vagy a legtöbb termék esetében megnézi azt). Sokan, az emberek mintegy fele figyeli ugyanakkor azt is, hogy az általa vásárolni kívánt termék cukrot vagy édesítőszert tartalmaz-e, 40 százalékuk pedig a termékben lévő cukor mennyiségére kíváncsi. Az összetevőket ilyen szempontokból figyelők aránya magasabb a nők és a magasabb iskolai végzettségűek körében.
A cukortartalmat szem előtt tartókat elsősorban az egészséges életmód követése, az egészség megőrzése, a túlzott cukorbevitel és így az elhízás elkerülése motiválja, de sokan saját vagy hozzátartozó meglévő cukorbetegsége miatt „kénytelenek” ennek fokozott figyelmet szentelni.
A termékek cukortartalmát illetve az édesítő jellegét figyelmen kívül hagyók többségének eszébe jut e szempont esetleges fontossága, legtöbben egyszerűen csak nem tartják fontosnak azt (69%), de sokan gondolják úgy, hogy ez a tényező csak akkor lehet lényeges, ha a vásárló körülményei vagy egészségi állapota megkívánja azt (gyerek, cukorbeteg, túlsúly, stb.).
Alkalmazásukat sokan az egészségtudatosság részének tekintik
A megkérdezettek túlnyomó többsége gondolja, hogy az édesítőszerek alkalmazása egyre népszerűbb a lakosság körében. Közel 70 százalék van azon a véleményen, hogy az édesítőszerek mértékletes fogyasztása nem káros a szervezetre illetve azok hatékonyan segíthetnek a testtömeg karbantartásában.
Habár az édesítőszerek megítélése alapvetően pozitív vagy semleges, a cukorpótlókkal kapcsolatos informáltság meglehetősen alacsony a lakosság körében – még így is 10 lakosból 3 aktívabban érdeklődik a témáról, további 6-an pedig proaktívan ugyan nem keresik, de szívesen meghallgatják az információkat.
Az édesítőszerek legfőbb előnyeként általánosságban a – lényegében „evidensnek” tekinthető – cukorbetegségre gyakorolt jótékony hatást emelik ki (pl. cukorbetegség esetén alkalmazható (17%), egészségesebb, mint a cukor (13%)). Többen a testtömeg karbantartó hatást hangsúlyozták (pl. megakadályozza az elhízást (12%), alacsony kalóriatartalom (11%)), de viszonylag gyakori volt egyéb praktikus okok említése (pl. jobb íz vagy olcsóbb, gazdaságosabb kiszerelés (5-5%)).
Nemcsak az édesítőszerekkel kapcsolatos információk hiányosak, de a konkrét szerek sem ismertek a lakosság körében. A spontán módon leggyakrabban említettek között szerepel a szacharin (13%) és az aszpartám (5%), de a támogatott ismertséget is figyelembe véve a viszonylag gyakrabban említett cukorpótlók között van a nyírfacukor és a ciklamát is.
Összességében egyébként a lakosok közel 50 százaléka alkalmaz édesítőszert, jellemzően mind ételekben, mind italokban, de a használók egyharmada nem tudta megnevezni az általa használt terméket, míg a konkrétumot említők is jellemzően csak márkát, de nem a termékben lévő konkrét édesítőszert említették.
Forrás: Szinapszis
Fotó: Profimedia – Red Dot, Pinterest