Az ünnepek már itt vannak a nyakunkon, és az újdonsült, de a rutinosabb szülők is elkezdik törni a fejü
Az ünnepek már itt vannak a nyakunkon, és az újdonsült, de a rutinosabb szülők is elkezdik törni a fejüket, hogy mit is kellene venni a gyereknek karácsonyra. Dr. Jókay Kinga vezető gyermekorvos azt tanácsolja, hogy ahelyett, hogy az utolsó pillanatban megrohamoznánk egy játékáruházat, próbáljuk meg okosan megválogatni az ajándékokat. Az ajándékozásnál a legfontosabb, hogy igazi meglepetés legyen, örömet okozzon, legyen kapcsolatépítő, de fejlessze is a képességeket, azaz tanuljon belőle a gyerek.
A kisgyerekeknek általában a klasszikus, jól bevált játékok a legjobbak, amelyek egyedüli célja, hogy megtestesüljön bennük a gyermeki fantázia. Íme, egy bájos történet ennek illusztrálására: két kislány dicsekszik egymásnak: “az én babám tud járni, pelenkába pisil, és ha megnyomok rajta egy gombot, akkor 6 dolgot tud mondani.” Erre a másik kislány így beszél az ő hőn szeretett, kissé rongyos babájáról: “ Az én babám bármit megcsinál, amire csak kérem!”
A vásárlásnál mindenképp vegyük számításba a gyermek fejlettségi szintjét és érdeklődési területét, így sokkal nagyobb sikerrel választhatunk megfelelő ajándékokat.
A csecsemők alapvetően a környezetükből érkező négy alapingerre – tapintás, ízlelés, hallás, látás – támaszkodnak, így a legjobb választás, ha érdekesebb textilből készült, színes játékokat veszünk nekik. 0-12 hónapos korig minden – a babák számára – hozzáférhető játéknak fokozottan biztonságosnak kell lennie – fontos, hogy méretben nagyobbak legyenek, mint az öklük -, “nyál” rezisztensek”, és könnyen felemelhetőek legyenek. A kisbabák nagyon tudják élvezni a zenélő, vagy kellemes hangot kiadó játékokat, amik – mivel nyomkodni kell, hogy hangot adjanak ki – fokozzák a felfedezőkedvüket is. Ebben a korban kedvelt ajándékok közé tartoznak: a csörgő, zenélő, ágyra szerelhető forgók, törhetetlen tükör, és kellemes zenei CD-k.
A csecsemőkhöz képest a tipegőknél mind mozgási, mind szellemi képességeikben ugrásszerű fejlődés figyelhető meg. Ők már azt tanulmányozzák, hogy hogyan hozhatnak mozgásba tárgyakat, illetve helyezzék azokat egymásra. Ezért is vannak a totyogós babáknak szánt játékokon nyomógombok, kapcsolók, tárcsázó, vagy épp nyitható, mozgatható alkatrészek, ajtók. Labdák, építő elemek, Duplo – mind hasznos és jó ajándékok ennek a korosztálynak.
A kisgyermekek nagyjából 18 hónapos korukig elkezdenek járni, ekkor nagy élvezettel kezdik el használni a maguk után húzható, vagy épp tologatható játékokat, a fűnyírót, babakocsit, amivel tovább fejlődik a motoros képességük. Nagy örömet okoznak számukra azok a játékok, amelyeknél a darabokat színük és méretük, formájuk alapján lehet csoportosítani, ki-be, vagy egymásra rakosgathatók – ezek mind fejlesztik is a gyermekek koordinációs képességeit. A 2-3 éves kor közöttiek nagyon tudják élvezni, ha a felnőtt világot leutánozhatják “kicsiben”. Szeretik eljátszani a vásárlást, megetetni kedvenc babájukat, így a babakonyha, szerelőkészlet, játék orvosi táska kitűnő ajándék a számukra, melyek nagyban segítik kognitív fejlődésüket is.
Míg egy 2 év körüli gyermek félrevonulva eljátszik magában, addig a 3-4 évesek már képesek társaikkal együtt játszani: jönnek a szerepjátékok – (te leszel a mama majom, és én leszek a gyereked). Egy ovis képes olyan dolgokat is elképzelni, ami soha nem történt meg vele, pl. épít egy rakétát, amivel felrepül a holdra. Ez az az időszak, amikor el lehet kezdeni bevezetni a társasjátékokat és kártyajátékokat is a családba, amivel megtanítható néhány alapszabály, és olyan alapfogalmak mint a “te következel”. A legtöbb óvodás képes triciklit hajtani, amivel meg is alapozza a napi rendszeres mozgást, – ez is kitűnő ajándék lehet.
Az óvodás korú gyermekek már nagyon lelkesek, élvezik, ha tanulhatnak, és folyamatosan azt kérdezik “Miért?” Ha addigra még nincs méretes könyvtáruk érdekes történetekről, mesékről szóló könyvekkel, amiből megtudhatják, hogyan működik körülöttük a világ – itt az ideje, hogy gondoskodjuk erről és napi rendszerességgel elkezdjünk nekik ezekből olvasni.
A kisiskolások szüleinek érdemes figyelni arra, hogy új hobbikat és új képességeket fejlesztő tevékenységeket vezessenek be, mutassanak meg gyermeküknek. Ehhez ötletes ajándékok lehetnek: a fazekas játék készlet, ékszer készítő set, tudományos interaktív játék-készletek távcsővel, vagy mikroszkóppal. Sok gyerek ebben a korban kezd el különböző dolgokat gyűjteni – bogarakat, ásványokat, hírességekről (sportolók) készült kártyákat. A szülőknek érdemes figyelni, sőt támogatni a gyermek ilyen jellegű hobbijait, ezzel biztosítva őt arról, hogy érdeklődése elismert és fontos szülei számára is.
Soha ne értékelje kevesebbre, ha gyermekének egy tárgy helyett valamilyen élményt ad! Semmi nem vetekedhet az osztatlan szülői figyelemmel. Egy szülőkkel együtt töltött nap, egy közös múzeumlátogatás, vagy családilag egy színházi előadás megtekintése pl. a Diótörő – a legemlékezetesebb karácsonyi ajándék lehet.
Ennél a gondolatmenetnél maradva kamaszkorban egy tinédzser lány nagyon tudja például díjazni, ha mamájával elmehet egy „shoppingolós” napra. A fiúk szívesen mennek a papával horgászni vagy egy meccsre – ez többet ér minden elektronikus “kütyünél”. Ugyancsak megfontolandó ajándék valamilyen különlegesebb sportra beíratni a kamaszt – pl. lovaglásra, síoktatásra. Ha maradandó tárgyat akarunk ajándékozni, egy igényesebb ékszer, vagy egy óra a szeretet és elismerés szép kifejezési módja lehet.
Összegezve, amikor ajándékot választunk, figyeljünk rá, hogy kapcsolatépítő, képességeket fejlesztő legyen, mellyel szélesíthetjük gyermekünk ismereteinek horizontját.
Fotó: Pinterest