Az elmúlt évtized egyértelműen a bioélelmiszerek népszerűségének elsöprő növekedés&
Az elmúlt évtized egyértelműen a bioélelmiszerek népszerűségének elsöprő növekedését hozta magával itthon és külföldön egyaránt, hozadékaként pedig kialakult egyfajta vásárlói tudatosság is, mivel ma már egyre többen gyűjtenek információkat a vásárlás előtt és nem fogadják kész tényként a bio jelzőt. Az online kutatás arra a kérdésre kereste a választ, hogy a fenti állítások mennyire igazak a natúrkozmetikumok esetében vagyis, hogy mennyire vagyunk tisztában az ilyen készítmények előnyeivel, összetevőivel.
Tudjuk, hogy mitől natúr a kozmetikum
Az eredmények talán még a készítőket is meglepték, hiszen a teljes magyar lakosságra reprezentatív kutatás eredményei szerint a hazai vásárlók közel háromnegyede tisztában van azzal, hogy milyen jellemzők alapján sorolhatunk egy terméket a natúrkozmetikumok körébe. Ráadásul a megkérdezettek között a hölgyek és az urak közel azonos arányban gondolták úgy, hogy az ilyen termékek legfontosabb ismérve, hogy „Nem tartalmaznak kőolajszármazékot, mesterséges színezékeket, parabéneket, egészségre káros anyagokat” valamint, hogy „Kizárólag természetes eredetű anyagokat tartalmaznak”. Marinova Annamária egy korábbi kutatásra hivatkozva úgy vélte, hogy a természetes összetevők fontossága valóban igen jelentős: „Egy kutatás megállapította, hogy egy átlagos nő naponta több, mint 160 kozmetikai összetevővel találkozik, samponokban, tusfürdőkben, fogkrémekben, stb. Így nem mindegy, mit kenünk magunkra. Ezért kiemelten fontos, hogy a natúrkozmetikumokban nincsenek egészségkárosító anyagok. Mi a Dr. Organic és egyéb általunk forgalmazott termékek kapcsán úgy szoktunk fogalmazni, hogy nem kenünk semmit a bőrünkre, amit nem ennénk meg”.
Bár drágábbak, de megérik a pénzt
A vizsgálat arra is kitért, hogy milyen vélt- vagy valós hátrányok jellemezhetik a natúrkozmetikumokat. A válaszadók kifogásként elsősorban a hagyományos készítményekhez viszonyított drágaságukat említette. Ez azonban a gyártási folyamatokból és a drágább összetevőkből következik (az olcsóbb vegyi anyagok használatának nélkülözése folytán), ugyanakkor a natúrkozmetikumok piacára is jellemző, hogy itt is léteznek olcsóbb és drágább termékek. A drágaságra egyébként elsősorban a 29 év alattiak és a fővárosiak panaszkodtak. A kutatásban résztvevők ezen kívül csak minimális számban láttak más hátrányokat a natúrkozmetikumok kapcsán.
A megkérdezettek mindössze 7 százaléka gondolta úgy, hogy a natúrkészítmények hatékonysága elmarad a hagyományos kozmetikumok mögött, míg két százalékuk elégedetlen az illatukkal vagy a textúrájukkal. Marinova Annamária szerint: „A natúrkozmetikumok másképpen hatnak bőrünkre, mint a vegyi termékek. A natúrkozmetikumok használata a bőr állagának tartós javulását jelenti, külsődleges és átmeneti megoldás helyett valójában a bőr öngyógyító, önregeneráló folyamatait aktivizálja, így az érzékelhető hatás az ilyen termékek esetében csak lassabban jelentkezik, azonban hosszabban tapasztalható. Éppen ezért, nem szabad azonnali eredményt várni, mint egy vegyi anyagokkal telezsúfolt készítmény esetében. Az illatok kapcsán pedig figyelembe kell venni, hogy a natúrkozmetikumok természetes eredetű – általában illóolajokból származó – illatanyagokat tartalmaznak. Mivel az illóolajokat növényekből vonják ki, így előfordulhat, hogy ha az adott összetevő illatát nem szereti a fogyasztó, a termék illatával sem lesz elégedett”.
Tarol az aloe és az e-vitamin
A kutatás készítői azt is górcső alá vették, hogy a natúrkozmetikumok jellemző hatóanyagai közül a válaszadók melyek jelenlétét tartják fontosnak a készítményekben. Ebben a kérdéskörben már markáns különbség körvonalazódott a nemek és a korosztályok esetében. Az összes válaszadót tekintve a legtöbben az e-vitamin és az aloe jótékony hatásaira voksoltak, ezt az eredményt azonban erősen befolyásolta, hogy az erősebb nem képviselői – a teafa mellett – szinte kizárólag ezt a két hatóanyagot említették. A hölgyek szinte azonos arányban szavaztak – a fenti három mellett – az argánolajra, a manuka mézre, a gránátalmára és a holttengeri sókra is. A kérdések között az is szerepelt, hogy melyek azok az összetevők, melyeket a megkérdezettek egyátalán nem tartanak fontosnak. Ebben a kérdésben – nem meglepő módon – a 18-29 évesek markánsan különböző véleményt fogalmaztak meg, mint a többi korosztály képviselői. Számukra ugyanis az erős ránctalanító (anti-aging) hatású gránátalma – érthető módon – lényegesen kevésbé fontos. „A kutatás eredményei kellemes meglepetést okoztak, mert előzetesen nem gondoltuk, hogy a magyar vásárlók ennyire felkészültek a natúrkozmetikumok kapcsán.”.
Forrás: Dr. Organic
Fotó: Pinterest