Biztosan te is ismered az aranyszabályt: sose vásárolj üres gyomorral vagy összetört szívvel. De a helyzet nem ilyen egyszerű: mi, csajok hajlamosak vagyunk az impulzív (a pillanat hatására történő) shoppingolásra, és könnyen csapdába esünk. A Maxima újságírója egy marketingszakembert, Ney Laurát kérte meg, hogy kísérje el egy bevásárlókörútra, és segítsen neki átlátni a csapdákon, hogy […]
Biztosan te is ismered az aranyszabályt: sose vásárolj üres gyomorral vagy összetört szívvel. De a helyzet nem ilyen egyszerű: mi, csajok hajlamosak vagyunk az impulzív (a pillanat hatására történő) shoppingolásra, és könnyen csapdába esünk. A Maxima újságírója egy marketingszakembert, Ney Laurát kérte meg, hogy kísérje el egy bevásárlókörútra, és segítsen neki átlátni a csapdákon, hogy tényleg csak azt vegye meg, amire igazán szüksége van.
Instant élmények
Első állomásunk egy szuperdivatos és nem kimondottan olcsó női márka árleszállítása. A hidegből belépünk a melegbe, érzékeinket illatok, színek, fények, hangok bombázzák. Egy pillanatra megállok, hogy eldöntsem, hol kezdjem a keresgélést. A távolból kacsingat egy szép szürke kabát, neki is lódulok. „Észrevetted, mi volt a bejáratnál?” – kérdezi Laura. Kiderül, hogy nem én vagyok az egyetlen, aki a bejáratot követő zónában nem figyel semmire. „Itt mindenki kicsit meg van szeppenve, bizonytalan, merre induljon. Nincs értelme a legdrágább cuccokat ide pakolni, általában próbababákat láthatsz a legújabb darabokban. Itt teremtik meg a hangulatot, amely elvarázsol, és a bolt belsejébe csábít.”
Jobbra fordulok, Laura rögtön súgja: „Azért, mert jobbkezes vagy”. A jobb oldalra emiatt sokszor nagyobb hangsúlyt fektetnek, mert erre indulnak többen. Bár nem terveztem, gazdagabb lettem egy blézerrel, amelyhez jó áron jutottam. Laura egyetért, hogy szép darab, az ára miatt pedig még szebbnek látom. „A kutatók megállapították, hogy ilyenkor az agy örömmámorban úszik, mert azt regisztrálja, hogy mennyit spóroltál, és nem azt, mennyit költöttél.”
Csak pár apróság
A konkurenciánál már nem vagyok ilyen magabiztos. Célirányosan kiválasztom az eredetileg keresett leggingset, a pénztárnál viszont nálam van még egy sapka, egy pár fülbevaló és egy szöszeltávolító henger is. Igazi impulzusvásárlást vittem véghez. Elvégre mindegyikre szükségem van – vagy lesz. A pénztár környékén szándékosan tornyosuló kesztyűk, zoknik, esernyők, körömlakkok és egyéb mütyürök csupán néhány száz forintba vagy alig egy ezresbe kerülnek, persze a számlát a végén megdobják.
„Azt hiheted, hogy te immúnis vagy, de az üzletek mesterséges, szokatlan környezetére az agyunk meglepően fogékony – folytatja Laura. – Látod azokat a cselesen kirakott kiegészítőket a sorok végén? A lényeg az, hogy minél több ilyen mellett menj el, és lehetőleg ne maradjon üres a kezed.” Nincs ez másként a bejáratnál osztogatott kuponokkal sem. A cél ugyanaz (ne menj haza üres kézzel), az üzenet pedig: légy gyors, mert lemaradsz. A csak aznap érvényes akciókkal elérik, hogy azonnal dönts.
Csábító rendetlenség
Rengeteg üzlet közepén sorakoznak pólókkal és pulcsikkal jól megrakott asztalok. Nincs katonás rend, de engem nem zavar. Szabad válogatni, fogdosni, és ha nem tetszik, visszatenni – ahogy sikerül. „A legtöbben bírják a rendezetlenséget, szeretik, ha nincs minden az élére hajtogatva. Ha túl pedáns lenne a bolt, úgy tűnne, hogy az áru senkit sem érdekel” – kel a kuszaság védelmére Laura. Megtudom azt is, hogy azoknak a boltoknak, ahol mániákusan hajtogatnak, rendezgetnek, visszaesik a forgalmuk. A rend egyrészt visszatartja a potenciális vevőket, hiszen senki sem akar felfordulást okozni, másrészt az alkalmazottak a rendezgetéssel töltik az idejüket, ahelyett hogy az eladással, a vevőkkel foglalkoznának. Később Laura rámutat egy falra, ahol a táskákat egyesével állították ki a polcokon, mintha műalkotások lennének. Csak sokkal olcsóbbak. „Ez sem véletlen – magyarázza. – El akarják feledtetni veled azt, hogy tucatcikkről van szó. Így azt hiheted, hogy exkluzív darabhoz jutsz, pedig rajtad kívül jó pár embernek lesz ilyen.”
Anya, segíts!
A szomszédos üzletből a folyosón is hallani a zene dübörgését. Bent rengeteg a tini és a fiatal huszonéves, őket nem zavarja a hangos basszus. Én menekülök. „A zene, a fények és a dekoráció elemi fontosságú – elsősorban azt kell eltalálni, hogy passzoljon az üzlet célközönségéhez. Ha egy ilyen fiataloknak szóló boltban nem a legutóbbi trendeknek megfelelő, az halálos az üzletre nézve. Ha a zene nem elég menő, a berendezés nem tart lépést a legújabb irányzatokkal, a vevők sarkon fordulnak, senki sem akar ott vásárolni, ahol a tavalyi évnél tartanak” – mondja Laura. Ahogy benézek, látom, hogy két barátnő egymásnak mutogatja a pulcsikat, egymás kezéből kapkodják ki őket. Szakértőnknek erről is van mondanivalója: „A csapatokban shoppingoló lányok többet vásárolnak, mert erősítik az impulzivitást, bátorítják egymás választását. A családtagok jelenléte ugyanakkor épp ezzel ellentétes hatású.” Vagyis ha spórolni akarok, marad az anyukával vásárlás, ha már minden shoppingtúrára nem vihetek magammal marketingszakértőt, aki a megfelelő pillanatban visszafogja a kezem.
Nem minden csapda
Vannak persze olyan fogások is, amelyek tényleg csak azt a célt szolgálják, hogy jól érezd magad, és nincs mögöttük csalafintaság.
– Az illatoktól jobb kedved lesz, főleg ha kellemes dolgokat juttatnak eszedbe. Magyarországon még nem gyakori, de külföldön már bevett szokás, hogy a gyerekosztályon babapúderillat terjeng, a fehérneműknél orgona, a fürdőruháknál kókusz.
– Ékszer- vagy fehérneműboltokhoz a klasszikus zene eleganciája, kifinomultsága illik. A romantika azt sugallja, hogy valami értékeset, bensőségeset veszünk.
– Az eladóknak hat másodpercen belül köszönniük kell, ahogy belépsz. Ettől fontosnakérzed magad, és állítólag segít elijeszteni a bolti szarkákat is.
Hasonlóan klassz cikkeket olvashatsz a Maxima magazin legfrissebb számában!