Főoldal > aktualis > 5 tipp a munka és magánélet harmonikus egyensúlyának kialakításához

5 tipp a munka és magánélet harmonikus egyensúlyának kialakításához

boldogságcoachcoachingegyensúlykarriermagánéletmunka
0 0

Írta: and

Ma már nem kell komoly pozíció ahhoz, hogy gondot okozzon a munka és a magánélet összehangolása

Ma már nem kell komoly pozíció ahhoz, hogy gondot okozzon a munka és a magánélet összehangolása. Nagyok az elvárások a munkahelyen, és mi szeretnénk mindenhol jól teljesíteni. Hogy lehet ezt a problémát hatékonyan megoldani? A self-coaching ebben is segít.

A munka, az egyéb kötelezettségek és a magánélet összehangolása kemény feladat. Ha nem vigyázunk, könnyen felborul az egyensúly, és azt vesszük észre, hogy csak feladatokat teljesítünk és teljesen eltűnik az énidő az életünkből. Komócsin Laura, a Business Coach Kft. ügyvezetője, senior executive coach, öt tippet, öt self-coaching eszközt mutat nekünk arra vonatkozólag, mihez kezdjünk, ha úgy érezzük, hogy semmire sincs időnk.

1. Készíts időnaptárat!

Ha már saját magad is unod, hogy folyamatosan azt hajtogatod, hogy nincs időd fodrászhoz menni, fitneszterembe járni, vagy végre mozizni egyet a legjobb barátnőddel, akkor ideje, hogy tegyél az időhiány ellen! Komócsin Laura azt javasolja, hogy a leghatásosabb, ha ilyenkor egy időnaptárat készítesz. „ Az időnaptár megmutatja, mire megy el egy napod. Ha minden tevékenységedet pontosan feljegyzel benne, akkor a nap végére feketén-fehéren látszik, hogy mivel töltötted az idődet. Lehet, hogy kiderül, hogy tényleg napi 15 órát dolgozol, és ezért nem jut időd másra. De lehet, hogy azzal fogsz szembesülni, hogy a munkába tartó ingázás rabol el tőled túl sok időt. És az is előfordulhat, hogy egyszerűen nem kezeled jól az idődet, ami aztán szétfolyik a kezed közül.” Laura azt tanácsolja, hogy vezesd több napig az időnaptárat, majd készíts egy táblázatot az eredményekből. Ebből világosan kiderül, mivel telik el a legtöbb időd, és honnan faraghatnál le egy kicsit. Ha az eredmények objektív értékelése túl nehéz falat számodra, kérd meg egy jó barátodat, hogy segítsen átnézni veled a táblázatot.

2. Te magad tégy a változásért!

A legegyszerűbb azt mondani, hogy az időhiányunkról a főnökünk és a munkahelyünk tehet. Könnyű másra fogni, hogy naponta 10-12 órát kell töltenünk a munkahelyünkön. De hogy valójában mi áll e mögött, ahhoz el kell gondolkodnunk egy kicsit. „Ha folyamatosan az a külső visszajelzés a családtól és a barátoktól, hogy nyúzottnak tűnünk, és túl sok időt töltünk a munkahelyünkön, akkor két dolog lehetséges. Az egyik, hogy mi tényleg élvezzük a rengeteg munkát, és remek kihívásnak éljük meg az állásunkkal járó feladatokat. Ez esetben vállaljuk fel bátran a baráti körben, hogy most nekünk ez a prioritás, nem kell lesütött szemekkel járnunk emiatt. A második esetben, ha számunkra is nyűg a rengeteg munka, akkor végig kell gondolni, mit tehetünk a változásért? Lehet, hogy engedjük, hogy a főnökünk túl sok munkát toljon ránk? Lehet, hogy olyan feladatot végzünk, ami nem az erősségünk, és ezért kétszer annyi ideig tart az elvégzése? Ha megtaláljuk a hiba okát, akkor beszéljünk a felettesünkkel, és mondjuk el neki a problémánkat. Az őszinteséget, és a proaktív hozzáállást pedig nagy valószínűséggel díjazni fogják a munkahelyünkön is.” – legalábbis Laura ügyfeleinek sikerült.

munka2.jpg ()

3. Éljen a fontossági mátrix!

A listaírás unalmas, ugyanakkor a hatékonyságát nehéz vitatni.  Készíts egy sürgős-fontos mátrixot, amibe beleírhatod a rád váró feladatokat, és azokat a tevékenységeket, amik fontosak számodra. „Ez a lista azért segít, mert világosan kiderül belőle, hogy mik a a számodra értékes dolgok.” – mondja Laura. „Ebbe beleírhatod a munkáddal kapcsolatos feladatokat, de a fodrászidőpontodat, az edzéseidet, és a nagyi születésnapját is. Ahogy látod fellistázva az életedben jelentős dolgokat, máris tudsz egy fontossági sorrendet felállítani köztük. Mi az, ami sürgős elintézni való, mi az, ami ráér még egy hétig? Ha a lista alapján össze tudsz állítani magadnak egy napi beosztást, az sokat segíthet. És persze a megtervezett napirendnek legyen része az énidő is, amit te dönthetsz el, hogy mivel töltesz.”

4. Tanulj meg tudatosan jelen lenni!

A munka és magánélet egyensúlyának felbillenését az is okozhatja, hogy száz százalékosan szeretnél az élet minden területén teljesíteni és megfelelni. Ez eredményezheti azt, hogy folyamatosan azon jár az eszed, hogy mi mindent kellene még csinálnod. Laura ezért azt tanácsolja, hogy amikor épp csinálsz valamit, legyél benne teljes valóddal. Ez azt jelenti, hogy a munkahelyeden ne frusztráld magad azzal, hogy nem foglalkozol eleget a pároddal, hanem koncentrálj teljesen a munkára. Otthon pedig engedd el magad, legyél tudatosan jelen a családi pillanatokban, és ne nézegesd az e-mailjeidet a vacsoraasztalnál.

5. Kis lépésekkel a nagy cél felé!

Az ideális egyensúly elérése nem azt jelenti, hogy az életedet fenekestül fel kell forgatnod. Laura is azt javasolja, hogy kis lépésekkel haladj a célod felé. Ha eddig napi 12 órát dolgoztál, úgysem tudsz máról-holnapra 8 óra után felállni az íróasztalodtól. Az újításokat kis lépésekben hozd a mindennapjaidba, így nem lesz olyan radikális a változás. Meglátod majd, hogy néhány apró befektetés a megfelelő helyen elég ahhoz, hogy gyökeresen megváltozzon körülötted minden. Persze az is előfordulhat, hogy az elhatározás ellenére nem boldogulsz a feladattal. Ilyenkor ne szégyellj segítséget kérni egy szakembertől, aki támogat majd abban, hogy létrehozd a számodra ideális egyensúlyt!

Ha szeretnél még több trükköt, ötletet elsajátítani a self-coaching eszköztárából, vegyél részt egy kreatív önfejlesztési tréningen! Részletek itt!

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában