Főoldal > PSZICHÉ > A közösség(i háló) az életünk?

A közösség(i háló) az életünk?

0

Írta: and

Az már csak hab a tortán, hogy nemcsak a kulisszák mögé leshetsz be a film révén, hanem egy huszonéves harvardi egyetemista életét is alaposabban megismerheted. A fiút Mark Zuckerbergnek hívják, és ma a világ legfiatalabb milliárdosa. Hogy miért? Mert kitalált valamit, ami néhány éven belül igazi tömeghisztériává vált. Közösségi oldalának mára 500 millió felhasználója van. […]

Az már csak hab a tortán, hogy nemcsak a kulisszák mögé leshetsz be a film révén, hanem egy huszonéves harvardi egyetemista életét is alaposabban megismerheted. A fiút Mark Zuckerbergnek hívják, és ma a világ legfiatalabb milliárdosa. Hogy miért? Mert kitalált valamit, ami néhány éven belül igazi tömeghisztériává vált. Közösségi oldalának mára 500 millió felhasználója van. Nagy ötlet, hatalmas üzlet, rengeteg pénz, intrika és hatalmi harcok – mindez egyetlen filmbe sűrítve. Kiderül, hogyan változott meg három harvardi egyetemista srác élete, miközben egy kicsit ők maguk is megváltoztatták a világot. Míg azonban a film főhősein keresztül egy közösségi portál kitalálójának életébe kapsz némi betekintést, addig maguk a közösségi oldalak a te viselt dolgaidat is a világ elé tárhatják. Ám van, ami még rosszabb: megjelentek olyan szájtok is, amelyeken mások teregethetik ki a te titkaidat…

Szűrés a láthatáron

A hagyományos közösségi portáloktól persze nem kell tartanod, de azért nem árt velük csínján bánnod. De tényleg! Mert rémisztő adat, de az Oxygen Media új tanulmánya szerint a Facebookot, vagyis a világ legismertebb oldalát használó 18 és 34 év közötti nők 42 százaléka például egyenesen úgy gondolja, nincs semmi gond azzal, ha valaki illuminált állapotban készült videókon szerepel a közösségi oldalakon. Ezt viszont a munkáltatók már nem így látják, és nem véletlen az sem, hogy ezeken a szájtokon is utánaszaglásznak az alkalmazottaiknak. Németországban már felmérést is végeztek erre vonatkozóan: ott kiderült, hogy a cégvezetők 45 százaléka ellenőrizte már az álláskeresők profilját a közösségi portálokon, az pedig még megdöbbentőbb tény, hogy 35 százalékuk már el is utasított jelentkezőt az így megszerzett adatok alapján. Az ilyen eseteket megelőzendő a német belügyminiszter már be is nyújtott egy adatvédelemmel kapcsolatos új törvényjavaslatot, amelynek értelmében a munkáltatók nem ellenőrizhetik az állásra jelentkezők közösségi oldalakon végzett tevékenységét. Ez persze szép és jó, mi viszont nem értjük, hogyan lehet majd e törvényt betartatni, hogyan lehet az ilyesmit megtiltani. Plusz ismerve a hazai helyzetet, valószínűsítenénk, hogy a közösségi hálók, még ha nem is nyíltan, de itthon is betöltenek egyfajta munkaügyi szürőfunkciót… Bánj tehát csínján az ezekre felpakolt adatokkal, képekkel!

Szerelmi zűrjeink

halo2.jpg ()A közösségi oldalak – és egyéb nyilvános szájtok – nem kevés veszélyt jelentenek a párkapcsolatokra is. Ráadásul saját magad okozhatod a vesztedet – mert ugye észre sem veszed, de simán fölpakolhatod oda még akár hűtlenséged bizonyítékait is. Nem viccelünk, a közösségi szájtok már válóperekben is használatosak: egy felmérés szerint az amerikai ügyvédeknek például már 81 százaléka használta válóperes bizonyítékforrásként a Facebook, a MySpace, a Twitter és a YouTube oldalain felejtett kompromittáló adatokat… A legrémisztőbb pedig az, hogy a megkérdezett ügyvédek 66 százalékának a Facebook adott bizonyítékot a hűtlenségre, míg a MySpace 15 százaléknak, a Twitter pedig 5 százaléknak segített a terhelő adatok beszerzésében. Az pedig végképp elgondolkodtató, hogy a válóperes ügyvédek szerint az emberek szinte mindent elmondanak magukról az online közösségeknek, és gyakran olyan bizalmas információkat is kifecsegnek, amelyekhez hagyományos bizonyítékforrásokból sohasem juthatnának hozzá az ügyvédek. A nyomozáshoz ráadásul még válóper sem szükséges: ha ugyanis a pasidnak van némi kutakodási hajlama, gyanú esetén a neten simán a nyomodba eredhet – ez pedig még akkor is gondot okozhat köztetek, ha maga a vád teljesen megalapozatlan.

Rád szabott hirdetés?

A közösségi oldalak nemcsak párkapcsolati perpatvarok kirobbantói lehetnek, hanem – és ez már jó hír – az online marketinget is forradalmasítják. Ma már például szinte „alap”, hogy egy cégnek vagy szolgáltatásnak van rajongói oldala, és akik lájkolják azt, azok az üzenőfalukon értesülhetnek a legújabb akciókról, nyereményjátékokról, szóval bármiről, ami népszerűsíti az adott céget vagy szolgáltatást. Ha van egy blogod vagy honlapod, amit reklámozni szeretnél, akkor te is elhelyezhetsz rajta „megosztás” gombot. Ehhez mindössze egy apró alkalmazást kell telepítened, és máris ott a gomb az oldaladon. Ha erre rákattintasz, akkor a közösségi oldalak üzenőfalán, hírfolyamán is meg fog jelenni a honlapod vagy a blogbejegyzésed. Ha az ismerőseidnek is tetszik az általad megosztott tartalom, akkor ők is megoszthatják azt a saját ismerőseikkel, így megsokszorozódhat a honlapod látogatóinak száma. A Facebookban az is nagyszerű, hogy az általad bejelölt érdekelődési körök és lájkolt események, oldalak alapján tudja azt is, milyen típusú zenét vagy márkát szeretsz, milyen könyv vagy melyik esemény érdekel. Innentől kezdve személyre szabottan ajánlja neked az egyes termékek vagy szolgáltatások akcióit, beleértve a megújult téli ruhakollekciót és a kézkrémet is. A Digibiz.hu szakportál elemzése szerint az előbbiek miatt a reklámozónak is a közösségi oldalak számítanak a legértékesebb netes hirdetési formának, neked pedig remek szűrőt jelentenek, hiszen ezeken keresztül tényleg csak olyan információt kapsz, ami szinte biztosan felkelti az érdeklődésed.

Tudod a tényeket?

Hogy segítsünk neked a tájékozódásban, összegyűjtöttünk néhány hasznos infót a világ és Magyarország legnagyobb közösségi szájtjáról. Az oldalak útvesztőiben egy igazi netguru, Krankovics Béla, a Peer Applications projektmenedzsere segített eligazodni nekünk.

1. Aki kimarad, az lemarad? Bizony, a Magyarországon működő két legnagyobb közösségi oldalnak összesen 6,5 millió magyar felhasználója van: 4,5 millióan regisztráltak a magyar, és 2 millióan az amerikai szájton.

2. Nyereményjáték vagy adathalászat? Nem olyan régen kezdtek el terjedni a különböző nyereményjátékok. „Nyerj 5 csillagos wellnesshétvégét!”, „Nyerj mobiltelefont!” Ismerős, ugye? Nem árt azonban figyelned arra, hogy az ilyesmi hatására mire klikkelsz rá. Sokszor ugyanis olyan adatok felhasználására kérnek engedélyt a játék fejében, amiket valószínűleg nem szeretnél reklámcélokra megosztani: például hogy az e-mail fiókodba is küldhessenek üzenetet, vagy hogy a nevedben írhassanak az üzenőfaladra. Tehát a legegyszerűbb megoldás ilyen afférok ellen, ha az engedélyezés előtt elolvasod, mit is kérnek tőled.

3. Vigyázol a dolgaidra? A közösségi oldalak adatvédelmi beállításainál meg lehet adni, kivel milyen információt szeretnél megosztani. De vigyázat! Még ha mindent körültekintően beállítottál is, akkor sem garantált, hogy biztonságban vannak az adataid. Ha ugyanis csatlakozol egy rajongói oldalhoz, akkor annak a tagjai az ismerőseid ismerőseivé válnak – tehát teljesen idegenek is láthatják a csak szűkebb körnek szánt adataidat. Emellett az alkalmazások is speciális jogosultságokkal rendelkeznek, amelyeket csak külön tudsz módosítani – a Profilom lapfülön, az „alkalmazások beállításai” gombra kattintva.

4. Kellemetlen körlevél? Hát igen, a körlevelek nagy része álhír, megtévesztés, hamis riasztás, azaz hoax. Miről ismered fel, ha ilyennel van dolgod? Elsősorban arról, hogy felszólít, küldd tovább minél több embernek. Hogy miért? Hát azért, mert így segíthetsz egy rákos kisgyereken, vagy figyelmeztetheted az ismerőseidet egy új vírusra, esetleg te jársz jól, ha továbbküldöd. A legtöbb lánclevél persze nem okoz egyéb gondot, mint bosszúságot a címzetteknek. Teljesen kiirtani őket sajnos nem lehet, de annyit mindenképpen tehetsz, hogy nem továbbítasz olyan levelet, amelyben az áll, hogy „küldd tovább x embernek”.

A teljes cikket keresd a Maxima magazin 23. számában!


További cikkeink a témában

Kövess Facebook-on!
X