Ma már nem elég önéletrajzokat küldözgetni és várni. Az egyre nagyobb versenyben csak az tud kitűnni
Ma már nem elég önéletrajzokat küldözgetni és várni. Az egyre nagyobb versenyben csak az tud kitűnni, aki személyes márkát épít, például a közösségi oldalakon.
Ma már ugye nálad is alap, hogy egy szakmai közösségi oldalnak is a tagja legyél, ahol – mint egy önéletrajzban – feltüntethetsz magadról minden fontos információt a korábbi munkahelyeidről, iskolai végzettségedről, képességeidről, erősségeidről? Hiszen „a munkaadók és a munkaközvetítő cégek szinte biztos, hogy utána fognak nézni a szakmai múltadnak, elsősorban a Facebookon és a LinkedInen” – tudtuk meg Greguss Csabától, a Grafton Recruitment humánerőforrás-megoldási szolgáltató cég ügyfélkapcsolati vezetőjétől. Például, ha beérkezik több száz önéletrajz egy állásra, akkor gyakran a közösségi oldalakon található képek és információk alapján szűrik ki azokat a jelentkezőket, akiket aztán behívnak interjúra. „Megnézzük, hogy az önéletrajzban leírt infók egyeznek-e a Facebook-profillal, illetve hogy a fotók mennyire támasztják alá azokat. Például ha egy konzervatív vállalathoz keresünk munkaerőt, és az illető fotói nem ezt a szemléletmódot tükrözik, az akár lehet kizáró ok.”
Ellenőrizd, mi kering rólad a világhálón!
Írd be a neved különböző típusú böngészők keresőmotorjaiba. A rólad megjelent képekre is keress rá. Képzeld magad a leendő munkáltatód helyébe, és csak olyan információkat hagyj fent magadról, amelyek jó színben tüntetnek fel téged. Persze jó, ha tudod, hogy ami egyszer felkerül a netre, az „digitális tetoválásként” időtlen időkig ott maradhat. Hiába szüntetsz meg egy honlapot, blogot, vagy törölsz le egy kínos fotót, a szervereken megmarad, és aki kicsit ért az informatikához, pillanatok alatt megtalálhatja azt is, amit nem szeretnél. Akkor sem vagy tökéletes „biztonságban”, ha csak az ismerőseid számára engedélyezed a hozzáférést bizonyos Facebook-fotókhoz.
„A tanácsadó cégek azért dörzsöltebbek annál, mint hogy ne találják meg a szükséges információkat. Egy kis kutatással, technikai hozzáértéssel nagyon sok mindenhez hozzáférünk. De nem csak a Facebookon: a LinkedInen különböző csomagokra tudunk előfizetni, és ennek fejében sokkal részletesebben kereshetünk. Nemcsak a saját ismerőseinket látjuk, hanem a teljes adatbázist, és kapcsolatba is tudunk lépni az illetővel” – magyarázza Greguss Csaba. És bizony nem csak a fotóidat meg a posztjaidat figyelik, a blogod vagy a szakmai fórumokon megjelenő hozzászólásaid még többet nyomnak a latban. „Nagyon oda kell figyelni a hozzászólások minőségére – figyelmeztet Csaba. – A blogírásnál pedig kerülni kell a szélsőséges politikai, vallási vagy egyéb ideológiai megnyilatkozásokat, mert az álláskeresésnél hátrányod származhat belőlük.”
Töltsd ki részletesen az adataidat!
Minél több információt osztasz meg magadról, a munkáltatók annál könnyebben rád találhatnak. Adj meg kulcsszavakat, amelyek jellemzik a szakterületedet. Már a névjegyeddel igyekezz felhívni magadra a figyelmet, hiszen ezt láthatja mindenki. A fősorba ne az aktuális pozíciódat írd be, inkább adj egy rövid jellemzést magadról – például „közösségi médiában jártas marketingszakember”. Így a marketingest és a social media szakembert keresők is megtalálják a profilodat. Még többet tehetsz a sikerért, ha ajánlást kérsz egykori munkáltatóidtól, tanáraidtól. A méltató sorok szintén rajta lehetnek a LinkedIn-profilodon.
Szerezz új barátokat, és építsd ki a saját szakmai hálózatod!
A LinkedInen olyan embereket is ismerősnek jelölhetsz, akikkel csak futólag kerültél munkakapcsolatba. Ki tudja, talán pont ő tud majd segíteni, ha épp állást keresel. Érdemes követned a számodra szimpatikus cégeket is: lájkold őket Facebookon, csatlakozz hozzájuk LinkedInen. Így másoknál sokkal előbb juthatsz olyan információkhoz, ami egy álláspályázatnál előnyt jelent. Azt is megteheted, hogy rákeresel a téged érdeklő cégek alkalmazottaira, és ha úgy adódik, akár érdeklődhetsz is náluk az álláslehetőségekről. Az egyik legjobb lehetőség a kapcsolatépítésre, ha szakmai csoportokhoz csatlakozol a LinkedInen. „Jó pont, ha valaki aktívan részt vesz ezeken a fórumokon, hozzászól a szakmai kérdésekhez, és érdeklik az újdonságok – mondja Greguss Csaba. – Például ha közgazdászt keresünk, és látjuk, hogy több olyan csoportnak is tagja, ami kifejezetten az ő szakmai pályájához kapcsolódik, abból tudhatjuk, hogy tényleg érdeklődik a terület iránt, és nem csak átvette a diplomáját.”
Kerüld őket! Íme a közösségi álláskeresés szarvashibái, ne kövesd el őket!
1. Túl sok partifotó
Nem baj, ha feltöltesz néhány bulizós képet, de ha csak ilyen fotókkal van tele az adatlapod, könnyen azt a benyomást keltheted, hogy komolytalan vagy.
2. Idézetdömping, magánéleti siránkozások
Ha folyton idézeteket posztolsz, abból a leendő munkáltató arra következtethet, hogy nincs egy önálló gondolatod, nem vagy elég kreatív. Jobban jársz, ha a magánéleti gondjaidat sem tárod a nagy nyilvánosság elé, hiszen a kesergés egyetlen munkaadó számára sem vonzó.
3. Komolytalan fotó a LinkedInen
A LinkedIn-profilod olyan, mint egy szakmai önéletrajz. Mivel a CV-dre sem kirándulós, bulizós fotót teszel magadról, hanem egy komolyan vehető, jó minőségű portréfotót (ugye?), a LinkedInen se tedd ezt másképp!
Forrás: Maxima magazin (2013. május)
Fotó: Profimedia – Red Dot