Főoldal > SZÉPSÉG > Ezt edd a gyönyörű bőrért! – Dietetikus szemmel

Ezt edd a gyönyörű bőrért! – Dietetikus szemmel

0

Írta: and

 Fogyást segítő finomságaink A súlyproblémák sok nő és férfi életét megkeserítik, amiért a zsíros ételeket szoktuk hibáztatni, pedig bizonyos zsírok energiatartalmuk ellenére nem csak a hízásban, de a testsúly és testösszetétel kedvező alakításában is fontos szerepet játszhatnak. Segítheted például a fogyást, ha az étrendedbe beépíted a sovány vagy zsíros halakat, illetve a halolajat. Kutatásokból az […]

 Fogyást segítő finomságaink

A súlyproblémák sok nő és férfi életét megkeserítik, amiért a zsíros ételeket szoktuk hibáztatni, pedig bizonyos zsírok energiatartalmuk ellenére nem csak a hízásban, de a testsúly és testösszetétel kedvező alakításában is fontos szerepet játszhatnak. Segítheted például a fogyást, ha az étrendedbe beépíted a sovány vagy zsíros halakat, illetve a halolajat. Kutatásokból az is kiderült, hogy a nem kielégítő C-vitamin bevitel ronthatja a testmozgás hatására bekövetkező zsírbontást, míg a megfelelő mennyiség támogathatja azt. Éppen ezért fontos, hogy minél több friss zöldséget és gyümölcsöt fogyassz. Az ízek terén sem kell visszafognod magad: a fűszerek energiatartalma elhanyagolható, kutatások szerint viszont segíthetnek céljaid elérésében.  shutterstock_54018355.jpg ()A csípős paprikában lévő kapszacin hatással lehet a zsírraktározásra, míg a gyömbér befolyásolhatja a zsírfelszívódást. Míg a túlzottan fűszeres ételek árthatnak az egészségednek, a mértékkel fűszerezett ételek egészséges embereknél akár a fogyást is támogathatják. A zöld tea is segíthet a fogyásban: italként rendszeresen fogyasztva hatóanyagai igazoltan elősegíthetik a zsírraktárak lebontását. A bőr egészségéhez, sérüléseinek gyors gyógyulásához leginkább fehérjére, A-, C- és B-vitaminra, vasra, cinkre van szükség, de hasznosak az E-vitaminban gazdag esszenciális zsírsavak is (pl. a tengeri halak és különböző magolajok értékes forrásai). A ligetszépemag-olaj javíthat a bőr szárazságán, és segítheti a fogyást is. Ne feledd: a bőrödet belülről is hidratálnod kell. Fogyassz sok forrás- és ásványvizet, teákat, gyümölcsöket, friss zöldségeket és gyümölcsleveket.

 

Pattanások nélkül

A kutatások szerint a pattanásokat és aknékat a rossz táplálkozási szokások is okozhatják.  Kerüld a cukor fogyasztását, a fehérlisztet és általában a magas glikémiás indexű ételeket, a gyorséttermi finomságokat, a tartósítószerekben és adalékanyagokban bővelkedő élelmiszereket.  Bizonyos esetekben a tej- és tejtermékek (különösen a sovány változatok) ronthatnak az állapoton, ilyenkor célszerű szakember segítségét kérni.

 

Étrend és barnulás

Nyáron szeretnél szépen barnulni?  Az ilyenkor szokásos tanácsokon túl fontos, hogy ne szedj béta-karotin tartalmú étrend-kiegészítőt – különösen akkor, ha dohányzol – mert rákkeltő hatású lehet, és nem idéz elő tényleges barnulást! Az egész gabonaszemekben található B-vitaminok, a gyümölcsökkel, zöldségekkel elfogyasztott karotinoidok segítenek a bőr épségének megóvásában, míg rosttartalmuk a vércukorszint stabilizálásán keresztül hatásos a pattanások ellen, és segíthet a fogyásban is. A bőr fényvédelmét segítheti a sárgarépában, sárgabarackban található béta-karotin, a spenótban és káposztafélékben lévő lutein és a paradicsomban található likopin, valamint a fogyást is elősegítő zöld tea és a tengeri halakban található omega-3 zsírsavak. A hidegen sajtolt magolajok értékes E-vitamin források, amelyek ápolják a bőrt. A magas kakaótartalmú (70-90%) csokoládé sem ellenség: flavonoidjai javítják a bőr véráramlását és az állapotát, valószínűleg narancsbőr esetén is kedvező hatásúak lehetnek.

 

Narancsbőr nélkül

A cellulitisz alatt a bőr alatti egyenetlen zsírlerakódásokat, a narancsbőrt értjük. Kialakulásának hátterében genetikai és hormonális okok, az életmód hibái (inaktivitás, egészségtelen táplálkozás) állnak. A kötőszövet feszesítése szempontjából a kölesből készült kásák, levesek lehetnek hasznosak: az ebben található szilíciumról úgy tartják, hogy erősíti a kötőszövetet, valamint védi a haj, bőr, köröm és az erek egészségét is. A C-vitaminban gazdag gyümölcsök – pl. a citrusfélék, kiwi, bogyósgyümölcsök – fogyasztása is jó hatású lehet. A citrusfélékben sok a C-vitamin, segíti a kötőszövetet alkotó kollagén szintézisét, erősíti az erek falát. Vizsgálatokból kiderült, hogy az átlagosnál magasabb C-vitamin- és esszenciális zsírsavbevitel mérsékelt zsír- és szénhidrátfogyasztás mellett kedvezően hatott a bőr öregedésének folyamatára. Mindig figyelj arra, hogy a fogyás lassú ütemű legyen, mert ellenkező esetben árthatsz az egészségednek. Mérsékeld a túlzott só-, édesség- és alkoholfogyasztást és a dohányzást. A fogyást is támogató konjugált linolsav (CLA) kiegészítőként szedve javíthat a narancsbőr állapotán. Kipróbálhatod a zöld tea, koffein, guarana, kóla dió és más stimuláns, zsírégető hatóanyagokat tartalmazó krémeket is, amelyek segíthetnek a zsírpárnák eltüntetésében.   

 

Mire figyelj?

Terhesség vagy különböző betegségek, gyógyszerek szedése esetén a fogyókúráról és az esetleges étrend-kiegészítők alkalmazásáról konzultálj orvossal vagy dietetikussal. A bőr egészségének megóvásában a változatos vegyes táplálkozás és a kiegyensúlyozott lelki állapot, az elegendő pihenés, bőséges folyadékfogyasztás játszik nagy szerepet.


További cikkeink a témában

karácsony

Így legyen stresszmentes a karácsonyod! (x)

Írta:
5 napja 0

A karácsonyi időszak sokak számára igen stresszes tud lenni. Az év végi rohanás, az ünnepeket körülvevő elvárások, az évek alatt kialakult társadalmi nyomás nem mindig fér össze azzal, hogy folyamatosan változik az életünk. Hoztunk pár tippet, amivel stresszmentessé teheted a karácsonyi készülődést!