Főoldal > EGÉSZSÉG > Masszázzsal a PMS ellen

Masszázzsal a PMS ellen

0

Írta: and

Masszőrként egyre gyakrabban találkozom olyan vendégekkel, akik erős PMS-tünetekre panaszkodnak. Persze mindig felmerül a kérdés, hogy mit tehetünk a menstruációt megelőzően, illetve ha már benne vagyunk, akkor mit tehetünk a tünetek enyhítésére. Lássuk először, hogy mi is pontosan a PMS és milyen tünetei vannak? A PMS rövidítés a premenstruációs szindróma szóból származik. A probléma tünetei […]

Masszőrként egyre gyakrabban találkozom olyan vendégekkel, akik erős PMS-tünetekre panaszkodnak. Persze mindig felmerül a kérdés, hogy mit tehetünk a menstruációt megelőzően, illetve ha már benne vagyunk, akkor mit tehetünk a tünetek enyhítésére. Lássuk először, hogy mi is pontosan a PMS és milyen tünetei vannak?

A PMS rövidítés a premenstruációs szindróma szóból származik. A probléma tünetei mind fizikai, mind érzelmi szinten jelentkeznek a menstruációt megelőző egy-két hétben.

Fizikai szinten az alábbi tünetek jellemzőek

0006247_2.jpg ()

  • szédülés
  • a mell feszülése, érzékenysége
  • székrekedés, puffadás
  • fejfájás
  • migrén
  • fokozott étvágy vagy étvágytalanság
  • izom- és ízületi fájdalmak
  • testsúlynövekedés
  • álmatlanság vagy aluszékonyság

Érzelmi területen pedig a leggyakrabban jelentkező problémák a következők

  • szorongás, feszültség
  • lehangoltság, reménytelenség
  • fáradékonyság
  • ingerlékenység, idegesség
  • csökkent érdeklődés
  • a figyelemösszpontosítás zavara
  • emlékezetzavarok
  • energiátlanság

A PMS kialakulásáért elsősorban a hormonszint változása a felelős. Mindazoknál előfordulhat, akik fájdalmas havi vérzéssel küzdenek, magas stressznek vannak kitéve nap mint nap, esetleg hajlamosak a depresszióra.

A tünetek a menstruációt megelőző egy-két hétben már jelentkezhetnek. Vannak, akiknek annyira erősek a tüneteik, hogy egész nap csak feküdni tudnak vele, nem tudnak dolgozni. Sajnos ebben az időszakban nemcsak a nő szenved, hanem általában a környezete is, hiszen senki sem szereti látni, ha valaki szenved körülötte.

Mit tehetünk, hogy megelőzzük?
Érdemes odafigyelni, hogy mindig elegendő vitamin és ásványi anyag jusson be a szervezetünkbe. Enyhe panaszok esetén elégséges lehet az életmódváltás. A rendszeres testmozgás (például heti 3-5 alkalommal egy-egy óra torna, aerobic, intimtorna), a kiegyensúlyozott, vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmazó étrend is sokat segíthet. Súlyosabb tünetek esetén viszont feltétlenül érdemes orvoshoz fordulni.
Én mindenképpen híve vagyok a természetes gyógymódoknak és nálam utolsó helyen szerepel a gyógyszerek használata.

Természetes gyógymódok

0006247_1.jpg ()

  • Az első napokban például nagyon nagy segítséget jelent, ha banánt eszünk, mert a banánnak görcsoldó hatása van.
  • A gyógynövények közül pedig nagyon sokat tud segíteni a fekete üröm. Hatóanyagai serkentik az emésztést, szabályozzák a menstruációt, jótékonyan hatnak egyes bőrbetegségekre is. Hatékonyan csökkenti a menstruáció előtti diszkomfort-érzést, a vérzés alatti görcsöket, a hőhullámokat, a menopauzás fejfájást. Egyéb, menopauzával összefüggésben fellépő betegségek (szív- és idegrendszeri zavarok) ellen is alkalmazható, hiszen az ösztrogénhez hasonló hatást fejt ki. Leginkább tabletta vagy kapszula formájában árusítják, esetleg szárítottan. Utóbbinál egyszerűen forrázzuk le és teaként fogyasszuk! Ügyeljünk arra, hogy ne tévesszük össze a kék ürömmel! Felnőtteknek napi 40 mg az ajánlott mennyiség.
  • Szőlőmag kivonat hatóanyaga segít megelőzni a szívbetegségeket, csökkenti a hőhullámok, szédülések, ájulások gyakoriságát. Leginkább a vörösborban és a vörös szőlőlében található meg. Maga a szőlőmagkivonat folyadék formájában, kapszulaként vagy tablettás kiszerelésben kapható. 50 mg-nyi kivonat javallott.
  • Fontos, hogy megfelelő mennyiségű magnézium, kálcium és E-vitamin is legyen szervezetünkben.

Masszázzsal is karbantarthatjuk magunkat!

  • Talpmasszázs
    A legjobb és legegyszerűbben kivitelezhető magunknak otthon a talpmasszázs. A talpunkon található reflexzónák átmasszírozásával megelőzhetjük, illetve ha már a tünetek előjöttek, akkor mindenképpen enyhíthetjük vele.
    Jobb és bal talpunkon egyaránt megtalálható a petefészek pontja. Ez a terület pontosan a sarkunk közepén helyezkedik el. Ha éppen menstruáció előtt 1-2 nappal vagyunk, vagy már menstruálunk, akkor ez a terület érzékeny. A legegyszerűbb, ha pár másodpercig nyomjuk ujjunkkal a sarkunk közepét, majd ezután egy kicsit még átdörzsöljük a környékét is.
  • A boka masszírozása
    Ezen kívül, kifejezetten a menstruációs görcsök ellen még nagyon jó a boka területének masszírozása. A legkényelmesebb, ha hüvelykujjunkkal fentről lefelé masszírozzuk át. Lehet akár egy kis krémmel vagy anélkül is.
  • Alhas és has masszírozása
    Mindenképpen érdemes még egy kicsit – főleg simító mozdulatokkal, nagyon enyhe nyomásokkal – átmasszírozni az alhasunk és a hasunk területét. Az irány mindig balról jobbra legyen. Ezután vagy egy felmelegített ruhával, ágymelegítővel enyhítjük a tüneteket, vagy bebugyoláljuk az egész alhasi területünket és lefekszünk egy kicsit pihenni.
  • Fej- , váll- és nyakmasszázs
    Ahhoz, hogy megelőzzük a migrénes fejfájást mindenképp masszírozzuk át a nyakunkat, vállunkat is. Először a vállainkkal kezdjük. Lapockáink fölött felváltva kezdjük el nyomkodni magunknak izmainkat pár percig. Ha már érezzük, hogy lazul és egyre puhább ez a rész, akkor lassan kezdjük átnyomkodni a nyakunkat. Ezt is lehet két kézzel is, illetve ugyanolyan eredményes, ha egy kézzel fogjuk át tarkónkat és úgy masszírozzuk végig a koponya aljáig. A nyak lazítását is, addig csináljuk, míg érezzük, hogy puhább. A következő lépésben elkezdjük finoman megmasszírozni halántékunkat. Ezt lehet először enyhe nyomásokkal indítani, majd a nyomás után áttérünk a lassú, egyenletes masszázsra. Ha jól esik, akkor tovább haladhatunk még a hajas fejbőrre is. A koponyánkat is nyomásokkal tudjuk lazítani.

A legfinomabb persze, ha valaki végig masszírozza nekünk, de magunknak is szerezhetünk így pár nyugodt percet, mely után jól esik egy kis szundikálás is akár.


További cikkeink a témában

hyperhidrosisizzadás

Mikor kóros az izzadás?

Írta:
0

A verejtékezés fontos élettani mechanizmus, hiszen a párolgás hőt von el, vagyis a test az izzadással hűti magát. A túlzott verejtékezés, a hyperhidrosis azonban igen kellemetlen lehet, azonban dr. Borbola Kinga, a Dermatica bőrgyógyász-kozmetológusa, klinikai onkológus szerint van rá megoldás.

Kövess Facebook-on!
X