Szorongást csökkentő alternatív mozgásformákra lenne szükség a testnevelésórákon, hogy ezzel is csökkentsék a gyermekek mindennapi lelki terheit.
A szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy az iskolásokra nehezedő suli-stressz miatt már nem elég a hagyományos erősítés, szükség van a pedagógiai repertoár bővítésére. Prof. Dr. Bagdy Emőke ismert klinikai szakpszichológus szerint akár már heti egy órányi relaxáció is sokat jelenthet a túlterhelt környezetben, a jelenlegi iskolarendszer szerkezete azonban még nem elég rugalmas, és sajnos sokszor a szülők alaptalan félelmei is akadályozzák a diákok lelki egészségének megőrzését.
Egyre több pedagógus és mentálhigiénés szakember hangsúlyozza, hogy a gyerekekre nehezedő nyomás csökkentéséhez szükség van olyan alternatív módszerek bevezetésére a tanórákon – köztük a testnevelés órán is – mint a relaxáció, a jóga gyakorlatok, vagy éppen a tánc és a kreatív mozgás. A lazítással, kikapcsolódással együtt járó tevékenységek ugyanis javítják a koncentrációt, a testtartást és az egyensúlyérzéket is.
A kifejezetten inger-gazdag környezetben felnövő gyerekeknek különösen nagy szükségük lenne a relaxációra, ezt a pszichológusok is megerősítik. Prof. Dr. Bagdy Emőke klinikai szakpszichológus szerint minimálisan már heti egy óra is segíthetne, amikor a gyerekek az elengedett állapotban néhány percre csak önmagunkra figyelnek. A mai túlfeszített iskolarendszerben azonban nehezen jut idő arra, hogy a pedagógusok és a család fokozott figyelmet fordítson a testi és lelki egészség kapcsolatára.
A pszichológusasszony úgy véli, hogy a kötelező óraelemek, amelyeket az alaptanterv tartalmaz, bombabiztosan megszilárdultak, kitöltik szinte a teljes tanórát, és csak kevés szabadmozgású idősáv marad. Ami a szemléletmódot illeti, egyetért a Magyar Diáksport Szövetséggel (MDSZ), akik az általuk kidolgozott alternatív testmozgásról szóló módszertani könyvekben a gyermeket, mint a személyiség egészét vették figyelembe, nemcsak a mozgást és izomzat fejlesztését.
„A merev iskolarendszer mellett sokszor csalódtam a szülőkben is, amikor jó szándékkal iskolai relaxációt javasoltam a testnevelésórákon. Azzal szembesültem, hogy például az imagináció, meditáció oktalan félelmet keltett bennük. A megoldást egyrészt az iskolarendszer átalakításában látom, ahol a szülők és pedagógusok megegyezése nyomán több a szabad mozgástér és választási lehetőség. Másrészt fontos lenne a szülők bevonásával országosan mintaórákat tartani, ahol személyesen is meggyőződhetnek arról, hogy a lazító, segítő alternatív módszerek a gyerekeink egészségét szolgálják” – tette hozzá Prof. Dr. Bagdy Emőke, a Stresszkezelés és relaxáció alkalmazása a testnevelésben c. kiadvány szerzője.
Az országban léteznek már ilyen célú kezdeményezések is, jó példával jár elöl a budapesti Derkovits Gyula Általános Iskola vagy a szentgotthárdi Arany János Általános Iskola. Az előbbi intézményben az órák részét képezi a heti rendszerességgel végzett jógagyakorlat, míg utóbbinál nemrégiben vezették be azt.
„Fél éve tartunk alsósoknak gyerekjóga órákat a kolléganőmmel, de azt máris elmondhatom, hogy nagyon jó fogadtatása volt, és a szülők is pozitívan álltak hozzá. A gyerekek várják és szeretik ezt a mozgásformát, ahol játékosan, mondókákkal, mesébe ágyazva játszunk, mozgunk együtt. A foglalkozást pedig relaxációval fejezzük be. A kicsik ez alatt az idő alatt megpihennek és a saját testtudatuk is fejlődik” – monda el a szentgotthárdi Arany János Általános Iskola tanítónője, Dancsecs Borbála.
A Magyar Diáksport Szövetség az elmúlt években számtalan kiadványt adott ki, amelyekkel segíti a már az alaptantervben is szereplő, elsősorban az egészség- és személyiségfejlesztésre fókuszáló pedagógiai tartalmak gyakorlati megvalósítását.
Forrás: Positive