Ha te is így vagy ezzel, hívd segítségül az Obama style-t! Legyen bármilyen is egy választás &
Ha te is így vagy ezzel, hívd segítségül az Obama style-t!
Legyen bármilyen is egy választás – attól kezdve, hogy mit vegyél fel aznap, egészen odáig, hogy elfogadj-e egy új állást vagy a nem túl helyes, de igazán jó fej szomszéd fiú randimeghívását –, mind hatással van az életedre valamilyen mértékben. (Akár csak úgy, hogy rosszul érzed magad egész nap egy elrontott outfit miatt). Ennél fogva minden döntésednek jelentősége van, vagyis meghatározza a következő lépésedet, apránként pedig az egész életedet. Pont emiatt gyakran vívódsz, latolgatsz, mérlegelsz, győzködöd saját magadat… Ugye, hogy fárasztó egész nap filózni? Sajnos bármilyen jó is lenne, senki és semmi nem fogja mindezeket átvállalni helyetted… Mi mégis tudunk egy megoldást: hozd inkább formába a döntéshozó képességed!
Nézd csak meg például Obama elnököt és a feleségét, a szupernépszerű Mrs. O-t! Egy egész családot, és egy szuperhatalmat is mosolyogva irányítanak. Pedig tuti, hogy csak a lányaik is épp elég döntéshelyzet elé állítják őket. Mi a titkuk? Az elnök egy interjúban elárulta: szerinte oda kell figyelnünk a „döntéshozó energiáinkra”, és rutinosabban kell élnünk ahhoz, hogy ne rettegjünk minden döntés előtt. Az amerikai elnök nem vacillál reggelente azon, hogy kék vagy szürke öltönyt vegyen fel, mindennap ugyanabban az időpontban edz, és igyekszik az étkezésébe is rendszert vinni. Valójában így több energiája maradhat a globális tennivalókra. És milyen igaza van! Egyébként simán kitehetnéd te is a megtelt táblát, ami a választási lehetőségedet illeti.
A megoldás tehát: tarts szünetet, és menj „elvonóra”!
1. lépés – Szanáld ki a gardróbod!
A „mit vegyek fel ma?” általános reggeli szorongás enyésszen el a múltba! A gardróbodban minden stílustanácsadó szerint is elég, ha harminc darab ruha lóg. Ezek is simán bevethetőek az élet minden területén, és remekül tükrözik az egyéniséged. Dobj ki mindent, amit nem vettél fel legalább egy éve. Ha pedig reggel még így is elbizonytalanodsz, és nagyon kell sietned, kezdd a cipővel! Mindjárt jobb lesz a kedved, ha előkapod a kedvenc lábbelidet, és fel is veszed – akár a pizsamádhoz… Azonnal tudni fogod, mi az, ami megy hozzá, és mi az, ami nem.
2. lépés – Dönts úgy, hogy nemet mondasz!
Te vagy az az irodában vagy otthon, aki mindig mindenre igent mond? Ne aggódj, elég sokan küzdünk ezzel, miközben megfulladunk a saját kötelezettségeinktől is. Olyan finomhangolások is segíthetnek kirángatni ebből a skatulyából, mint például hogy miként is viselkedsz egy meetingen. Ha egy feladat épp a gazdáját keresi, kérdezz vissza, mennyi idővel jár ez az elfoglaltság. Közben van időd győzködni magadat arról, hogy nemet kell mondanod! Hogyan? Gondolj bele, hogy ennyi idő mi mindenre lenne elég: megnézhetnél egy új filmet, vagy edzhetnél egyet végre. Bátran és kedvesen mondj nemet, ne feledd: nem kell mindent magadra vállalnod!
3. lépés – Áramtalaníts!
Tedd csak félre kicsit az okostelefonod! Meglátod, egy rövid technikai szünet is segít, hogy elvégezd a feladataidat. Amennyi előnyt tartogatnak a percenként frissülő hírek a Facebookon vagy a Twitteren, ugyanannyi árnyoldaluk is van. Ma mindenki azt hiszi, hogy állandóan elérhetőnek kell lenni. Pedig nem muszáj! Gondolj csak bele, ahelyett hogy aktívan intéznéd a dolgaidat, folyamatosan mások kéréseire, javaslataira, felvetéseire reagálsz. A megoldás? Iktass be naponta többször 15–30 perces szünetet, amikor elnémítod a telefont és nem nézed az e-maileidet, csak az aktuális dolgodra koncentrálsz. Meglátod, újra te fogod irányítani az életed, valamint könnyebben célt érsz.
4. lépés – Koncentrálj egy dologra!
Multifunkciós üzemmódban működni a nők specialitása. Ismerős? Míg a pasik felosztják a feladataikat, és egyszerre csak egy dologgal foglalkoznak, addig mi egy nagy képet látunk csak az egészről, amit próbálunk mindenáron összerakni. A legújabb tanulmányok kimutatták, hogy amikor áttérünk egyik feladatról a másikra, valamelyest csökken a koncentrációnk, ettől pedig máris szorongás fog el. Koncentrálj csak egy feladatra! Írj listát fontossági sorrendben, és fókuszálj legalább 15 percig egyetlen dologra, mielőtt váltanál. Fogadd el, hogy nem tudsz mindent egyszerre csinálni.
5. lépés – Oszd meg a terheket!
Te is gyakran érzed úgy, hogy soha nem fogynak el az eldöntendő helyzetek? Oszd meg valakivel a választási lehetőségeidet, vagy ami még jobb: delegáld, vagyis passzold át a döntést olyan valakinek, akiben megbízol. Írj egy listát arról, hogy a környezetedben milyen téren kire tudsz támaszkodni. Például az egyik barátnőd remekül választ éttermet, míg a másik kitűnő szervező, a pasid pedig otthon van a technikai kütyük terén. Ugye, hogy nem neked kell mindent eldöntened – hagyatkozz a véleményükre, és máris jobban fogod magad érezni. Már maga a gondolat is felszabadító!
Forrás: Maxima magazin (2013. május)
Fotó: Pinterest