Főoldal > wellness > Tudod, miért fontos a reggeli? (X)

Tudod, miért fontos a reggeli? (X)

reggeli
0 0

Írta:

A reggelizés fontossága kiemelkedő: az első étkezés feltölti az energiaraktárakat, melyek a szervezet „megújítása” miatt az éjszaka folyamán kiürültek. Egy jól összeállított reggeli biztosíthatja az emberi test normál működéséhez szükséges tápanyagok jelentős részét.

A reggeli kihagyása nem javasolt, hiszen növelheti az éhségérzetet, ami a kevésbé egészséges ételek nassolásához vezethet, megfelelő tápanyagbevitel nélkül. A rendszeres étkezési ritmus betartása javíthatja a vércukorszintet, valamint csökkentheti a testtömeggyarapodás okozta problémák kockázatát. A reggeliző embereknek általában kiegyensúlyozottabb az étrendjük, kisebb lehet az elhízásra, cukorbetegségre, szív és érrendszeri betegségre való hajlamuk, vagy ha túlsúlyosak, könnyebben lefogyhatnak. A reggelizés javíthatja a szellemi teljesítményt, a koncentrálóképességet és a hangulatot is.
A fentieket figyelembe véve nyugodtan állíthatjuk, hogy napunk során a reggeli a legfontosabb étkezés.

Mit érdemes reggelire fogyasztani?

A szénhidrát tartalmú kenyerek, pékáruk, müzlik, gabonapelyhek energiát, B-vitaminokat, rostokat tartalmaznak. A legtöbb gabonapehely vitaminnal, kalciummal, vassal dúsított, de figyeljünk a hozzáadott cukor mennyiségére is!

A tej és a tejtermékek fehérjét, kalciumot és B-vitaminokat tartalmaznak. A kalcium szükséges a normál csontozat fenntartásához, ezért kezdjük a napot 1 bögre tejjel, joghurttal vagy kefirrel.
A hús, hal, tojás jó fehérje-, vas-, és vitaminforrás. A zsírszegény felvágottak, húsok és a főtt/tükörtojás jobb választás, mint a kolbász vagy a szalonna, mivel az előzőek kevesebb telített zsírsavat tartalmaznak.

Az ajánlott napi (legalább) 4 adag zöldség és gyümölcs magas vitamin- és rosttartalmuk révén elengedhetetlen részei a kiegyensúlyozott és változatos reggelinek.
Ne felejtsük el a folyadékokat sem: igyunk vizet, ásványvizet, teát, tejet, 100%-os gyümölcslevet. A megfelelő hidratáltság segíti a koncentrálóképességet.

Felhasznált irodalom:

  1. British Dietetic Association (BDA). Healthy Breakfast [Internet]. 2016. [ cited 2017 Okt 02]. Available from: https://www.bda.uk.com/foodfacts/breakfast.pdf
  2. Lichthammer A.Tápláltsági állapot meghatározásának vizsgálómódszerei [Internet]. 2008. [updated 2008 Sep 22; cited 2017 Okt 02]. Available from: http://www.sotepedia.hu/_media/etk/targyak/gyakorlati_dietetika/taplaltsagi_allapot_meghatarozasanak_vizsgalomodszerei.pdf
  3. 37/2014. (IV. 30.) EMMI rendelet a közétkeztetésre vonatkozó táplálkozás-egészségügyi előírásokról In Magyar Közlöny 61, 8915-8929
  4. Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége.OKOSTÁNYÉR® – Új magyar táplálkozási ajánlás [Internet]. 2016. [cited 2017 Okt 02]. Available from: http://mdosz.hu/uj-taplalkozasi-ajanlasok-okos-tanyer/
  5. Zaicz G. Etimológiai szótár. Budapest: Tinta; 2006
  6. MTA Nyelvtudományi Intézet. Új magyar etimológiai szótár [Internet]. 2016. [updated 2016 Apr 26; cited 2017 Okt 02]. Available from: http://nszt.nytud.hu/etimologia.html
  7. Tótfalusi I. Magyar etimológiai nagyszótár [Internet].[cited 2017 Okt 02]. Available from: http://www.szokincshalo.hu/szotar/?qbetu=r&qsearch=&qdetail=9450

Olvass tovább


További cikkeink a témában

betegségegészség

6 gyors konyhai trükk fájdalom ellen

Írta: and
22 órája 0 0

Ha fáj a fejed, ég a gyomrod, valószínűleg egyből a gyógyszeres dobozért nyúlsz. Pedig sokkal jobban tennéd, ha a konyha felé vennéd az irányt, és (először) valamilyen természetes gyógymóddal próbálkoznál. Még ha furcsán is hangzik, de igaz: ugyanaz a növény, amit megeszünk, ami finom, számos egészségügyi kezelés esetén hasznos lehet.