Főoldal > wellness > Ezekkel az egészséges ételekkel bánj óvatosan

Ezekkel az egészséges ételekkel bánj óvatosan

egészséges ételekinzulininzulinrezisztenciaíróvatosság
0 0

Írta:

Az inzulinrezisztencia ma már szinte népbetegség, amelyet többnyire a helytelen táplálkozás és mozgásszegény életmód vált ki. Szerencsére helyes életmóddal megállítható a folyamat, de néhány fontos alapszabályt érdemes betartani, hiszen nem minden egészséges étel tesz jót az IR-eseknek.

Fehér rizs

Inzulinrezisztensként az egyik legfontosabb alapszabály, hogy az élelmiszerek glikémiás indexével legyünk tisztában. Ez tulajdonképpen az a szám, amely a táplálékok besorolását határozza meg egy 1-100-ig terjedő skálán aszerint, hogy az milyen hatással van a vércukorszintre. Mivel a fehér rizsnél a GI magas, gyorsan felszívódó szénhidrátnak minősül, így érdemes lecserélni lassan felszívódó gabonákra, köretekre.

Gyümölcsök

A gyümölcsöket még inzulinrezisztensként sem érdemes kihagyni az étrendünkből, csupán néhány fontos alapszabályt érdemes betartani. Mivel az egyes gyümölcsök cukortartalma eltérő lehet, érdemes olyat fogyasztanunk, amelynek gyümölcscukortartalma viszonylag alacsony. Emellett fontos tudni, hogy se a nap első, se a nap utolsó étkezése ne gyümölcs legyen, hogy a vércukorszint ne mutasson kiugró értékeket.

Tejtermékek

A tejtermékek tejcukor-tartalmuk miatt ártalmasak inzulinrezisztencia esetén. Teljesen lemondani persze nem feltétlenül célravezető, azonban mértékletes fogyasztásuk ajánlott. Bár a laktózmentes termékeket elméletileg tejcukormentesek, de azért ez nem teljesen így van. A laktózmentes élelmiszereket elsősorban tejcukor-érzékenyeknek ajánlott fogyasztani, hiszen a laktóz ugyanúgy megtalálható bennük, csupán laktáz enzimmel semlegesítik, hogy az arra érzékenyeknek ne okozzanak emésztési problémákat. Növényi tejek esetén is érdemes körültekintően eljárni, hiszen a cukrozott italok vagy rizstej sem tesznek jót az IR-eseknek.

Méz

Bár rengeteg diétás terméket édesítenek mézzel, sajnos az IR-esek szervezetének ez sem tesz túl jót. Mivel tele van cukorral, rendkívül gyorsan megdobja a vércukorszintet, és hiába egészséges, gyakorlatilag ugyanolyan hatással van az inzulinrezisztensek szervezetére, mintha fehér cukros, lisztes élelmiszereket fogyasztanának.

Vörös húsok

Bár a vörös húsok ugyanúgy hozzátartoznak a kiegyensúlyozott, változatos étrendhez, mint a baromfihús és a halak, IR-esként ezekből jóval kevesebbet szabad fogyasztani. A túl zsíros élelmiszerek nem tesznek jót a vércukorszintnek, ahogyan az állati eredetű zsiradékok sem. Érdemes kiszorítani ezeket étrendünkből, és elsősorban fehér húsokat, növényi zsiradékot fogyasztani.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában

dezodoregészség

Minden tizedik nő szenved tőle

Írta:
tegnapelőtt 0 0

A hölgyek 7%-a szerint az izzadás okozta foltok is gondot jelentenek – derült ki egy izzadással kapcsolatos véleményeket, fogyasztói szokásokat vizsgáló kutatásból. Bár az izzadás kezelése létfontosságú a testápolás szempontjából, mégis kevesen tudják, hogy miként védekezzenek hatékonyan.