Főoldal > DIÉTA > Minden, amit tudnod kell a mustárról

Minden, amit tudnod kell a mustárról

egészséges ételekmustár
0

Írta:

Remek ételízesítő, de vajon egészséges is?

A mustár az egyik leggyakrabban használt ételízesítő, melyet szendvicsek, hot dogok, hamburgerek és más főételek mellé is gyakran szoktunk fogyasztani – de vajon mennyire egészséges a rendszeres fogyasztása?

Kutatások szerint fajtától függ, hogy a mustármagoknak pontosan milyen hatásai is vannak, de az biztos, hogy a szupermarketekben kapható, többször feldolgozott, fémflakonos mustároknak nincs túl sok köze nincs az egészséges táplálkozáshoz – ellenben az üveges változatokkal, melyek tényleg tartalmaznak értékes mustármagokat.

Ingredients for making mustard. On a black chalkboard.

A fehér mustár (más néven angol mustár vagy fehér repce) Ázsiából származik, de Magyarországon is termesztik, hiszen szuper fűszernövény. Serkenti az anyagcserét, növeli az étvágyat, valamint megelőzi a gyulladásokat és betegségeket, ami miatt a már meglévő vírusfertőzéseknél csökkenti a hányás esélyét.

A fekete mustárnak (vagyis a francia mustárnak) több fajtája is van, vegyük például a dijoni mustárt, a bordeaux-i mustárt, a grey poupon mustárt, vagy a champagne mustárt. Ezek az enyhén mustízű készítmények (a fehér mustárhoz hasonlóan) gyulladáscsökkentő és étvágygerjesztő hatásúak, ám hurutos megbetegedések, valamint reumás és ízületi fájdalmak esetén is kiválóan alkalmazhatóak a magjában lévő szinigrin hatóanyag miatt, mely fokozza a vérkeringést. E tulajdonsága miatt fogyasztása egyébként nem javasolt szív-és érrendszeri betegségekben szenvedőknek, valamint visszértágulattal rendelkezőknek sem.

Egyes gyógynövény határozók a mustárt egyébként hatásos szépítőszernek is hívják, hiszen erősítik a hajat, a bőrt és a körmöt is – ám ezt még nem sikerült bebizonyítaniuk a tudósoknak, hiszen a mustár önmagában semmilyen vitamint, ásványi anyagot vagy hasznos tápértéket nem tartalmaz.

Az azonban biztos, hogy a mustár diétás – legalábbis más szószokhoz képest -, hiszen sokkal kevesebb kalória (egy teáskanálnyi adagban mindössze 3 kcal) és zsír található benne, mint például a tojássárgájából és a növényi olajokból készült majonézben.

Arra  azonban érdemes figyelni, hogy felbontás után mielőbb fogyasszuk el a terméket, hiszen az idő múlásával egyre keserűbbé válhat az íze – a hűtőben tárolva egyébként 1 évig is fogyasztható, ha jó minőségű mustárt veszünk.

Fontos még megemlíteni, hogy a mustármag allergiás reakciókat is eredményezhet az arra érzékenyeknél, ezért ha kipirosodást, hányingert, puffadást vagy más egészségügyi problémákat tapasztalsz a fogyasztás után, mielőbb konzultálj a háziorvosoddal és többet ne fogyassz belőle!


További cikkeink a témában

diétaéhség

6 étel, amitől csak éhesebb leszel

Írta:
0

Jobb esetben csak akkor eszünk, ha éhesek vagyunk, ám ekkor sem mindegy, hogy mennyire telítő ételt választunk. Vannak olyan táplálékok, amelyekből pár falat is elég ahhoz, hogy tele legyünk, míg más étkezések után egy órával később már korog a gyomrunk.

Kövess Facebook-on!
X