Főoldal > DIÉTA > Veszélyes déligyümölcsök? – dietetikus szemmel

Veszélyes déligyümölcsök? – dietetikus szemmel

ananászdéligyümölcsgránátalmagrapefruit
0

Írta: and

Hazait vagy trópusit? Sokszor hallhatjuk szakemberektől, hivatalos személyektől, hogy a tél közeledtével se hanyagoljuk el a gyümölcsök fogyasztását a bennük lévő rostok, ásványi anyagok és vitaminok miatt. A termelők a hazai almát, körtét és fagyasztott gyümölcsöket javasolják fogyasztásra, a szakemberek a káposzta, alma, körte, burgonya vitamintartalmára hívják fel a figyelmet, míg a vásárlók sokszor úgy […]

Hazait vagy trópusit?

Sokszor hallhatjuk szakemberektől, hivatalos személyektől, hogy a tél közeledtével se hanyagoljuk el a gyümölcsök fogyasztását a bennük lévő rostok, ásványi anyagok és vitaminok miatt. A termelők a hazai almát, körtét és fagyasztott gyümölcsöket javasolják fogyasztásra, a szakemberek a káposzta, alma, körte, burgonya vitamintartalmára hívják fel a figyelmet, míg a vásárlók sokszor úgy vélik, hogy a legjobb döntés az, ha az őshonos gyümölcseinknél sokszor jóval olcsóbb, vagy nem sokkal drágább déli gyümölcsöt választják. A dietetikus részben mindkét oldalnak igazat ad: fogyasszuk a hazai zöldségeket ésgyümölcsöket, de tény, hogy csak ezekkel a növényekkel nehéz fedezni a szervezet C-vitamin szükségletét. C-vitaminból naponta 60, újabban 90 mg körül mennyiséget ajánlott fogyasztani, de külföldi kutatók szerint a napi 200-300 mg C-vitamin fogyasztása lenne az ideális. Ne feledd, hogy sok vitaminnal dúsított élelmiszer van, és gyakran fogyasztunk étrend-kiegészítőket is, így a hiányállapot veszélye sok embert egyáltalán nem fenyeget.

0022538_1.jpg ()

Veszélyes finomságok?

Sokszor hallhattál már a mesterségesen érlelt és növényvédő szerekkel kezelt déligyümölcsök veszélyeiről. Kétségtelen, hogy az utólagos érlelést gyakran alkalmazzák a gyümölcsök esetében és mértékkel ugyan, de a kártékony rovarok és gombák ellen különböző anyagokkal is kezelhetik őket. A Magyar Élelmiszerbiztonsági Hivatal ismertetője szerint a szermaradékok mosással, hámozással teljesen vagy nagy részben eltávolíthatók, ezért az alapos és többszöri mosás indokolt lehet. Ne hanyagold el a kézmosást sem, különben a kezeddel felviheted a gyümölcs húsára az esetleges szermaradványokat. Fogyasztáskor problémát a citrom és narancs héjának a felhasználása okozhat, ezért ilyen célra bio, vagy más, igazolt eredetű és tisztaságú gyümölcsöket válassz. Szerencsére a szabályozások ezen a téren egyre szigorúbbak, ám az óvatosság sosem árt, mivel trópusi kórokozók is bekerülhetnek szervezetbe a gyümölcsök felületével.

Kedvelt déligyümölcseink kevéssé ismert titkai:

Grapefruit – Veszélyes finomság?

Bár a grapefruit vitaminokban gazdag csemege, sok más citrusféléhez hasonlóan bizonyos összetevői a májban beavatkozhatnak a gyógyszerek és hormonok lebontásába, eltávolításába. Éppen ezért, ha bármilyen betegséged van, a grapefruit fogyasztásáról érdemes orvossal konzultálni. Kutatások szerint a rendszeresen grapefruitot fogyasztó nők körében a változókor után nőhet az emlőrák kialakulásának kockázata. (Más adatok ezzel szemben épp a gyümölcs védő hatásait igazolják.)

Gránátalma – A potenciális potenciajavító

A gránátalma hazánkban kevésbé ismert és népszerű, más országokban azonban nagy tisztelet övezi ezt az antioxidáns-bombát. Régóta  férfierőt fokozó hatást tulajdonítanak neki, és mára kutatások is alátámasztották, hogy levének rendszeres fogyasztása gyógyír lehet a potencia zavaraira. Szakszerű kivizsgálás nélkül sose vállalkozz önmagad kezelésére, mert a potenciazavarok hátterében komoly betegségek állhatnak!

Banán – Sportolók kedvence

A banánban sok szénhidrát és kálium van, kedvelt eledele a sportolóknak. Van aki akkor fogyasztja, amikor sárgászöld, míg mások akkor majszolják szívesen, ha apró fekete pöttyök borítják. Azt azonban kevesen tudják, hogy minél éretlenebb a banán, annál kevésbé emészthető a benne található szénhidrát. Így aki gyorsan, bőséges energiához szeretne jutni, annak célszerű a mézédes, érett banánt fogyasztani.

Ananász – Tökéletes zsírégető?

Az ananász gyümölcse és az abban található hatóanyagok népszerű összetevői olyan készítményeknek, amelyeknek zsírégető, fogyasztó hatást tulajdonítanak. Bár az ananászt sokan fogyasztószerként tartják számon, az kevéssé ismert, hogy a benne található bromelin enzim ugyan elősegítheti a fehérjék emésztését, ám ezzel egyáltalán nem támogatja a fogyást – így ilyen irányú hatása jelenleg kérdéses. Ennél sokkal ígéretesebbek azok a tanulmányok, amelyek gyulladáscsökkentésre, ízületi problémákra gyakorolt hatását vizsgálták: bromelain nevű vizes kivonata fehérjebontó és olyan enzimeket tartalmaz, amelyek kedvező hatással lehetnek ízületi problémák, emésztési zavarok, vagy akár égési sérülések kezelésére is. Ne feledd: ha allergiás vagy az ananászra, vagy véralvadást befolyásoló gyógyszereket szedsz, indokolt háziorvossal konzultálni a kölcsönhatások elkerülése érdekében!


További cikkeink a témában

diétaétkezés

Ezért veszélyesek a hasi zsírok

Írta:
tegnap 0

Ha arról van szó, mennyire vagy elfogadó a combra, fenékre lerakódott zsírral szemben, talán zéró toleranciát hirdetsz te is. De vajon ugyanígy igyekszel kontroll alatt tartani a sokszor láthatatlan zsigeri zsírszövetedet is? Vagy azt hiszed, neked nincs is olyan?