Főoldal > DIÉTA > Túlsúly ellen digitális fegyver

Túlsúly ellen digitális fegyver

diétadigitálisfogyókúraszórakozás
0

Írta: and

Michael Paolini IBM-es mérnök kollégáival olyan számítógépes programot írt, amely az Xbox

Michael Paolini IBM-es mérnök kollégáival olyan számítógépes programot írt, amely az Xbox-játékokhoz hasonlóan szórakoztató elfoglaltsággá teszi a fogyókúrát.

Az emberek többsége, szinte egész életében azon töpreng, hogyan is tudna megszabadulni a fölösleges zsírpárnáitól. Lássuk be, ezt igen keveseknek sikerül hosszú távon megoldania, mert előbb-utóbb elvérzünk a fogyókúra terén vívott harcban, a sikerélmény vagy épp a kitartás hiánya miatt. Közben pedig állandóan arról álmodozunk, hogyan tudnánk lefogyni küzdés nélkül. Most azonban egy fejlesztésnek köszönhetően valósággá válhat az eddigi álom: játszva leadni a fölösleges kilókat.

Az ötletadó autó

Az ideát Michael Paolini és kollégái az autós világból merítették, ahol mindennaposak a fejlesztések. Most konkrétan a Honda Insight hatására pattant ki az isteni szikra a mérnök fejéből. Ez a hibrid autó ugyanis azonnali visszajelzést nyújt arról, hogy miként befolyásolja a vezetési stílus a jármű benzinfogyasztását. Az azonnali visszajelzések pedig segítenek abban, hogy a motivált vezetők változtathassanak felismert vezetési hibáikon. Paolini szerint az mindenképp elgondolkodtatja a vezetőt, hogy a műszerfalon hatalmas számok mutatják az üzemanyag-fogyasztást amellett, hogy megjelenik az aktuális és az összesített átlagfogyasztás is, és ezt ráadásul minden utas látja. Ez azt jelenti például, hogyha valaki állandóan fékezve-gyorsítva halad, és a 100 kilométerre elegendő 8 literes átlagfogyasztás helyett 16 literest mutat az autó számlálója, mindenképp felmerül a sofőrben, hogy vajon mit mondhatnak róla és a vezetési technikájáról a benn ülők. Márpedig a mérnök szerint ez az a mechanizmus, amely valamiféle döntés meghozatalára serkenti a vezetőt.

dieta2.jpg ()Játék a valóságban

A „gamification” – a játéktechnikák és –pszichológia alkalmazása találkozik ebben a programban a való világbeli viselkedés befolyásolására. A szoftver, amely a közelmúltban már meg is kapta a szabadalmi védettséget, tulajdonképpen egy igen egyszerű elképzelésen alapul. Az alkalmazás során, míg a megfelelő táplálkozást díjazzák, addig a helytelen étkezés mellőzésére késztetik a játékosokat. A mobilpiacon természetesen már jelenleg is igen nagy a szoftver kínálat a Lose It és a Weight Watchers Mobile típusokból, amelyek igyekeznek vidámabbá varázsolni az egyébként igen fáradtságos, és csöppet sem szívderítő fogyókúrát.

Az új IBM program azonban ezeknél is többet nyújt, hatalmas távlatokat nyitva meg azzal, hogy szinte egyénre szabható. Amennyiben a szülők például a spenót, vagy épp a tökfőzelék fogyasztására akarják még jobban ösztönözni gyermeküket, akkor a program erre is lehetőséget nyújt. Emellett rugalmasan változtatható maga a jutalmazási rendszer is. Az alkotók ugyanis a játék eredeti verziójában a készpénzt választották a díjazás eszközének, mert azt mindenki megérti. Ám, ha ez nem eléggé tetszetős, akkor a felhasználók a játék során helyettesíthetik ezt akár egy mozijeggyel vagy bármi más odaajándékozásával.

A mérnök-feltaláló természetesen nem reménykedik abban, hogy az emberek az IBM programjának köszönhetően arról őszintén nyilatkoznak majd, hogy mit fogyasztanak vagy mit nem. Ám afelől nincsenek kétségei, hogy a program hatékony. Erre pedig a legmeggyőzőbb érvvel éppen Paolini szolgál, hiszen amióta használja, 8 kilót sikerült leadnia.


További cikkeink a témában

Kövess Facebook-on!
X