Ámor esete a boltosokkal Virág, csokoládé, illatos gyertya – a tipikus kellékei a tipikus Valentin-napi vacsorának. Bár február 14-e hivatalosan a szerelemről szól, sok kereskedő ragadja meg az alkalmat és emeli fel kisebb-nagyobb mértékben árait, hogy a virágok, desszertek, romantikus ajándéktárgyak iránt mutatkozó megnövekedett keresletet jobban kihasználhassa. A Synovate kutatása szerint mindez ahhoz vezetett, hogy […]
Ámor esete a boltosokkal
Virág, csokoládé, illatos gyertya – a tipikus kellékei a tipikus Valentin-napi vacsorának. Bár február 14-e hivatalosan a szerelemről szól, sok kereskedő ragadja meg az alkalmat és emeli fel kisebb-nagyobb mértékben árait, hogy a virágok, desszertek, romantikus ajándéktárgyak iránt mutatkozó megnövekedett keresletet jobban kihasználhassa. A Synovate kutatása szerint mindez ahhoz vezetett, hogy a kanadaiak háromnegyede úgy érzi, a szerelem ünnepe túlságosan is kereskedelmi jelleget öltött.
Bár elítélik az üzletek árpolitikáját, a megkérdezettek 43 százaléka mégis konkrét tervekkel rendelkezik február 14-ére. Esetükben tízből kilenc válaszadó partnerével, mintegy negyede családi körben, gyermekeivel együtt fogja megünnepelni a szerelem napját. A leggyakoribb programnak a romantikus vacsora számít: az ünneplők 58 százaléka rendelkezik ilyen tervekkel. Valamivel több, mint harmaduk nem felejtkezik el az édességek, további harmaduk a virágok beszerzéséről sem. A válaszadók tíz százaléka romantikus utazással, mini-szünidővel tervezi még különlegesebbé tenni az alkalmat.
A kereskedők jó része természetesen elégedett lehet. Az ünneplők mintegy fele 50, közel harmada 100-150, 6 százaléka pedig 200 dollár fölötti összeget tervez költeni kedvesére szerelme jeléül. A többség természetesen partnere, de 26 százaléka gyermeke, 8 százaléka szülei, 2 százaléka udvarlója, sőt 1 százaléka még a főnöke számára is vesz ajándékot.
Ki tervez? Ki fizet?
Sokan tervezgetik előre, hogy kisebb-nagyobb aprósággal meglepik a párjukat február 14-én. De vajon mit gondolnak a párok, melyik fél feladata a tervezés? A válaszadók fele természetesen úgy véli, a pároknak közösen kell kitalálnia, mivel tegyék emlékezetessé a szerelem napját. Különösen jellemző ez az állásfoglalás a nőkre: körükben 68 százalék a közös tervezést támogatók aránya. A megkérdezettek összesen harmada, a férfiak 42 százaléka ugyanakkor úgy nyilatkozott, kapcsolatában az ő felelőssége a tervezés.
A válaszadók 41 százaléka vélekedik úgy, hogy nem csak a tervezés, a program költsége is közös, ennek megfelelően a felek együtt fizetnek a romantikáért. Ezzel szemben az összes válaszadó 42 százaléka (a férfiak 73%) nyilatkozott úgy, hogy az ünneplés költségei őt terhelik, míg 12 százalékuk a párjára terheli az anyagiakat
Őszinte romantika?
A felmérés néhány tipikus Valentin-nappal kapcsolatos vélekedésre is rákérdezett: kinek fontosabb, mi a túlzás, mi van az egyedülállókkal?
Az eredmények szerint – kevéssé váratlan módon – a nők azok, akik nagyobb elvárásokkal rendelkeznek az ünneppel kapcsolatban. A válaszadók 21 százaléka (zömmel férfiak) nyilatkozott úgy, hogy partnere csalódott lenne, ha nem készülne számára valamilyen kedvességgel, míg 26 százalékuk (zömmel nők) saját csalódottságának adna hangot, ha párja elfeledkezne a meglepetésről.
Érdekes módon, míg a kanadaiak fele igen romantikusnak tart egy február 14-ei eljegyzést, ugyanilyen arányban vannak, akik szerint Valentin-napon mondani először, hogy „szeretlek” már túlságosan giccses. Mindemellett a válaszadók bő negyede gondolja csak úgy, hogy az egyedülállóknak kellemetlen perceket szerez az ünnep, és megkérdezettek harmada ért egyet azzal, hogy jobb a szerelmesek napja előtt, mint közvetlenül utána szakítani…
Forrás: ELTE TáTK hírlevele