Főoldal > EGÉSZSÉG > Megvan, mikor vigyél be fehérjét a szervezetedbe

Megvan, mikor vigyél be fehérjét a szervezetedbe

0 0

Írta:

Mindenki egészséges és fitt szeretne lenni, nők és férfiak egyaránt. Egyesek számára ez a két paraméter azt jelenti, hogy edzi a testét, hogy fizikailag erősebb legyen. Az azonban tény, hogy az edzésen kívül a tápanyagok is hozzájárulnak ahhoz, hogy erős és izmos lehess.

A kreatin, glutamin és fehérje csak a legalapvetőbbek azok közül a tápanyagok közül, amik hozzásegítik a nőket és férfiakat a vékony alakhoz és tónusos izomzathoz.

A kreatin megtalálható a szervezetben, a legnagyobb mértékben pedig az izomzatban. A tanulmányok szerint a kreatint a szervezet is előállítja, de bizonyos ételekben, főként halakban és húsokban is megtalálható, onnan is bevihető. Sőt mi több, laborban is előállítható, így igazi top táplálék-kiegészítővé vált azok számára, akik a sovány izomtömeget kívánják növelni.

A glutamin az egyike annak a 20 aminosavnak, amelyek szükségesek a szervezet számára. A kutatások szerint a sovány izomtömeg 61%-a glutaminból áll, vagyis ez a legjelentősebb aminosav az izomépítéshez. Ezen kívül a glutamin szerepet játszik a tejfehérje-anyagcserében, sejttérfogat növelő és elősegíti az emberi növekedési hormon előállítását, ami segíti a zsíranyagcserét és izomtömeg növelését. Anti-katabolikus tulajdonsága miatt gátolja az izomzat lebomlását.

, Image: 57191747, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Alamy

A legtöbben sportolás után fehérjeport, fehérjeturmixot fogyasztva azt gondolják, megtettek mindent az izmaik érdekében, ez azonban a fentiekből is látszik, hogy nem igaz. A fehérje csupán csak az egyik összetevője az egészséges és erős izomzatnak. Általánosan elfogadott, hogy ha rendszeresen sportolsz, az ideális fehérjemennyiség 2 g/kg/nap, vagyis egy 60 kg-os nő esetében ez napi 120 gramm fehérjét jelent.

Habár a fehérje önmagában nem elegendő, a ma kapható fehérjeporokhoz adalékanyagokat adnak (BCAA-t, l-karnitint stb.), hogy ezzel is könnyítsék az izomépítést, izomregenerációt. Érdemes odafigyelned a hozzáadott kreatin és glutamin szintjére, amikor táplálék-kiegészítőt vásárolsz.

Már csak az a kérdés maradt, hogy mikor fogyaszd el a megvásárolt szuper fehérjédet? A kutatások szerint a legjobb, ha edzés után egy fehérjeturmix az első dolgod. Amikor ugyanis végzed a gyakorlatokat, futsz, biciklizel, a szervezeted felhasználja az „üzemanyagot”, gyors utánpótlásra van szüksége. Az edzés utáni első 20 percben a tested szivacsként szívja magába mindazt, amit adsz neki. Ilyenkor gyors felszívódású fehérjét vigyél be, mivel az szinte azonnal be tud épülni a szervezetedbe. Lassú felszívódású fehérjét, mondjuk kazeint este érdemes fogyasztani, mert így a tested nem fog hiányt szenvedni addig se, ameddig alszol.

Amikor felébredsz, szintén pótolnod kell a fehérjét, ezért szükséges, hogy a reggelid mindig fehérjében gazdag legyen! A fehérjeporok remek kiegészítő termékek, de önmagukban kevesek, meg kell találnod az egyensúlyt a táplálkozás, edzésmunka és pihenés háromszögében, mert csak így érhető el eredmény.

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában