Kislányként arról álmodtál, hogy világhírű balerina lesz belőled? Ezt sajnos nem tudjuk garantálni, de van egy szuper B-tervünk – próbáld ki a modern balettet! Gyakorlás közben megtapasztalhatod, mire képes a tested, és megtalálhatod a saját határaid maximumát.
Aki kipróbálta: Zádrovich Aliz, a body&mind edzések kedvelője
„Imádok táncolni, de a koreográfiától mindig ódzkodom kicsit, mert félek, hogy nem tudom követni az instrukciókat. Kőnig István modern táncóráján megtapasztalhattam a tánc művészi oldalát: milyen, amikor minden mozdulat alaposan meg van komponálva, és extrém módon odafigyelünk a legapróbb porcikánkra is. Plié, relévé, grand plié… – röpködnek a balett-szakszavak már az elején, én meg csak kapkodom a fejem. A tánctanár egy dobbal a kezében adja az ütemet, és mondja a francia nyelvű instrukciókat. Ez persze csak nekem ismeretlen. A nagyjából 15-20 lány, akik szeptember óta járnak ebbe a csoportba, pontosan tudják, mi mit jelent. Spiccel a láb, nyit a mellkas, hajlít a térd, figyelni kell a fejtartásra, a kartartásra, a lábra, és gyakorlatilag az egész testünkre. Közben fejben is nagyon komolyan dolgozunk: végig keményen koncentrálunk, hogy a mozdulatainkat egyre szebbé, tökéletesebbé csiszoljuk. A hangulat viszont messze van a filmekben látott táncórák kíméletlen szigorától. Isti lazán, humorosan viszi végig a gyakorlást, és ha kell, százszor is megmutat lelassítva egy-egy mozdulatot, mi pedig lelkesen követjük. Az óra végére összeáll egy rövid koreográfia, amit jó sokszor eltáncolunk, és közben élvezzük, hogy egyre közelebb járunk a jó megoldáshoz.”
Ami a legjobban tetszett: annak ellenére sem éreztem rosszul magam, hogy minden mozdulat új volt, és néha nehezen tartottam a lépést a többiekkel. Nagyon elfogadó, barátságos légkör várt, ahol mindenki saját magára figyelt.
Aki kipróbálta: Bodnár Judit Lola, a funkcionális edzések rajongója
„A Klinikáktól nagyjából másfél percnyi séta a táncstúdió, vasajtó, csengő, némi várakozás után bejutok az eldugott terembe. Öltözni egy függönnyel leválasztott részen lehet, a tánctér mellett még vizesblokk és kis előtér is elfér, ahol egy papagáj drukkolja végig az óránkat. A hely kompaktságától egyből otthonosan érzi benne magát még az olyan félszeg kezdő is, mint én, a terem puritánsága pedig valami furcsa, természetközeli hangulatba hozott, amihez aztán az óra számomra váratlan alapeleme, a dob is hozzátett. Kőnig István ugyanis, akihez modern balett órára érkeztem, a kilencven perces, könnyed hangulatú óra nagy részében holmi kismagnó helyett maga dobolta a mozgás ritmus-alapját, ami egészen meditatív hangulatba hozott, és ha kicsit jobban fel lettem volna oldódva, a dob úgy kihozta volna belőlem az ősasszonyt, mint a pinty. Az óra tehát modern balett és zen meditáció egyben, ehhez az is hozzá tett, hogy a maximalizmusom elengedését nagyüzemben gyakorolhattam. A kezdő csoportot ugyanis úgy kell érteni, hogy kezdő volt ősszel – mostanra tehát a balett alapkifejezéseit és mozdulatait készségszinten használta a csoport java, én meg leginkább próbálkoztam. Ezzel együtt instant szerelem volt az óra, új csoport nyáron és ősszel indul, én ott leszek.”
Erre készülj: 90 percen át úgy ismerkedhetsz a testeddel, ahogy a hétköznapokban soha. Megtapasztalhatod, mire vagy képes, hol vannak a határaid, és a folyamatos koncentráció minden gondodat elfeledteti.
Mi ez?
A modern balett klasszikus nagytestvére alapjain nyugszik, tehát ugyanazokat a pozíciókat és alapmozdulatokat tanulja meg és gyakorolja a résztvevő, mint egy balerina, csak spicc-cipő és extrém spárgák nélkül, jóval lazábban. A 20. század elején, az Egyesült Államokban és Németországban jött létre. Több különböző táncstílust is magában foglal, de mindegyikre jellemző az izolációs mozgás: tánc közben arra törekszünk, hogy a testünk egyes részei egymástól függetlenül mozogjanak. Fontos szerepe van a felsőtestnek, a ritmikai játékoknak, a lágy és dinamikus mozgáskombinációk váltakozásának. Fejleszti a testtudatosságot, a ritmusérzéket, és harmonikus, koordinált mozgásra nevel.