Alakulhat úgy az emberrel, hogy akár náthásan is, de mindenképp repülőre kell üljön. Repülni azonban tele orral, fülfájással nem igen tanácsos.
Van, hogy muszáj akkor is repülőre ülnöd, ha náthás, beteg vagy. Így is átvészelhető a repülés, de fontos tudni, hogy a légutak belsejét bélelő nyálkahártya csak nedves közegben működik igazán jól. A repülőgép száraz levegője tehát újabb stresszt okoz a légutaknak. Mit tehetsz, ha repülöd kell, de nem vagy teljesen egészséges?
Gyötrő következmények
Fel- és leszállás alatt gyorsan változik a légnyomás, a nyomásváltozástól kialakuló orr- és füldugulás pedig fájdalmas lehet. Orrdugulás esetén nem tud levegő be – vagy kijutni a középfülből, így a nyomás nem tud kiegyenlítődni. Kialakulhat recsegés, pattogás a fülben, a dobhártyák időleges sérülése miatt pedig akár enyhe halláscsökkenés is.
Mit tehetsz?
Ha nagy a baj, érdemes a tapasztalt légiutas-kísérőkre bíznod magad. – A repülés szempontjából az orrdugulás megszüntetésének óriási szerepe van. A repülőút előtt és alatt nagyon alapos orrfújás javasolt, akár óránként is. Az orrdugulás sajnos a váladék eltávolítása után sem szűnik meg, mert azt az orr nyálkahártyájának duzzanata tartja fent. Nagyon fontos tehát, az orrcsepp rendszeres használata a váladék oldására és a duzzanat csökkentésére. – tájékoztat Pajer Fanni oktató pilóta, a Lauda Air légitársaság korábbi légiutas-kísérője.
– A rágcsálás, a befogott orral való nyelés, az ásítás is sokat segít a helyzeten, de sokszor nem elegendő. Bevett szokás, hogy a fülfeszülés csökkentése érdekében forró vizes szalvétát teszünk két egymásba helyezett műanyag pohár közé, amit az utas a fülére szoríthat. Ugyan nem túl esztétikus látvány, de segítségével elkerülhető a probléma. A 2 deciliteres boros palackok felmelegítés után, damaszt szalvétába csomagolva és a fülre szorítva is mindig jó szolgálatot tesznek. Ezen kívül, leszállás előtt cukorka kínálásával segítjük a fülben a nyomás kiegyenlítődését. Szélsőséges esetben, mikor a dobhártya beszakad és vérzik a fül, a kapitány lassú süllyedéssel előzi meg a még komolyabb bajt- – osztja meg a trükköket Fanni.
A repülés közben fellépő fülfájást „barotraumának” nevezik, ami akkor fordul elő, mikor a nyomás nem egyenlő a középfül és a környezet között.
Mivel a hanghullámokat fülünk segítségével fogjuk fel, a dobhártya sérülésével mindenképpen érzékelhető a hallás csökkenése. Azonban a lyuk legtöbbször igen kicsi, és a normális hallást nem befolyásolja, inkább csak zavaró. Az esetek legnagyobb részében a megrepedt vagy beszakadt dobhártya néhány hét, maximum pár hónap alatt saját magától is meggyógyul, és nem okoz maradandó károsodást.
A cikket Tóth Kinga, a Central Médiaakadémia hallgatója írta.