Főoldal > EGÉSZSÉG > 7 figyelmeztető jel, ami prediabéteszre utal

7 figyelmeztető jel, ami prediabéteszre utal

anyagcserecukorbetegségdiabéteszédességegészségfogyáshasi zsírhízásmozgásnassolásprediabéteszszénhidrátvércukorszint
0 0

Írta:

3 felnőttből 1 prediabéteszes. Te vajon köztük vagy?

Prediabétesz esetén a vércukorszint magasabb a normálisnál, azonban még nem olyan mértékben, hogy cukorbetegséget diagnosztizálhassanak. Kiemelten fontos, hogy mindezt időben észrevegyék, ugyanis a kezeletlen prediabétesz nagyjából 70%-a 2-es típusú cukorbetegséghez vezet, a statisztikák szerint. Különösen veszélyeztetettnek számít a 45 év feletti korosztály, a túlsúlyosak, a PCOS-ben szenvedők, vagy ahol a családban már előfordult cukorbetegség. A prediabétesz ráadásul igen alattomos, mivel viszonylag kevés tünettel jár. Amennyiben az alábbiakat észleled magadon, mihamarabb keresd fel háziorvosodat.

Minden plusz kiló a hasadra megy

Sok felesleg jött fel rád, főként tested középső tájékára? Mindez jelentősen növeli az inzulinrezisztencia esélyét, amely a cukorbetegség előszobája. Hasi elhízás esetén a zsigeri zsír a szervek körül rakódik le. A túlsúly pedig arra készteti a hasnyálmirigyet, hogy elegendő inzulint termeljen, így az nehezebben látja el a feladatát. Előzd meg mindezt színes, zöldségekben dús táplálkozással, illetve kerüld messzire a feldolgozott- és a gyorsételeket.

Állandóan édességet ennél

Természetesen mindenki elcsábul néha egy-egy finom édességre, de ha mindig csak az édes íz után sóvárogsz, az bizony prediabéteszre utalhat. Ne csak a cukornak mondj ellent, igyekezz minél kevesebb finomított szénhidrátot: fehér kenyeret, tésztát és rizst fogyasztani. Ezeket az egyszerű szénhidrátokat, amelyek lényegében csak üres kalóriák, cseréld le olyan komplex szénhidrátokra, mint a teljes kiőrlésű pékáruk, a barna rizs, a quinoa és az édesburgonya.

Keveset mozogsz

A rendszeres testmozgás nemcsak fogyaszt, izmosít, jó állóképességet és közérzetet ad, hanem segít, hogy a szervezeted hatékonyabban tudja felhasználni az inzulint. Ha irodai munkát végzel és nincs időd napi 45-60 percet edzeni, végezz el hetente háromszor egy 15-20 perces szuperhatékony HIIT tréninget vagy kocogj. A cél az, hogy átlendülj az inaktívból a mérsékelten aktív kategóriába, amelyet legalább heti 150 perc mozgással érhetsz el.

40178511 - portrait of a young beautiful blond girl wearing cone cap holding a red plate with birthday cake and blowing candles making a wish

Túl sok szülinapi gyertyát fújtál el

A szomorú igazság az, hogy korral nemcsak a ráncok száma, de a prediabétesz kialakulásának az esélye is nő. A kutatások tanulságai szerint minden 45 év felettinek érdemes gyakrabban vérvizsgálatot végeztetnie, különös tekintettel a vércukorszint értékre.

Rosszul alszol

Nemcsak az aktívitás, a pihenés is fontos. Egész éjjel forgolódsz? Rossz hírünk van, a kevés és rossz minőségű alvás a kutatások szerint nemcsak az elhízás, de a prediabétesz esélyét is jelentősen növeli. Az olyan alvászavarok, mint a nyugtalan láb szindróma és az alvási apnoé, is jelentős hatással vannak a vércukorszintre. Ha huzamosabb ideig nyugtalanul alszol, próbálj meg kevesebbet stresszelni, ha pedig ez sem segít, keress fel egy alváscentrumot.

Különös jelek tűnnek fel a bőrödön

Kezdj el prediabéteszre gyanakodni, ha furcsa foltok jelennek meg a bőrödön. Sokaknál jelentkezik ugyanis ez az állapot sötétebb foltok formájában a nyakon, a háton vagy épp a hónaljon. Néhány esetben pedig bőrkinövéssel is járhat. Ha bármilyen bőrelváltozást tapasztalsz, mihamarabb keresd fel orvosodat!

Már voltak vércukorproblémáid

Azon nőknél, akiket korábban terhességi diabétesszel diagnosztizáltak, sajnos fokozottan nő a prediabétesz kockázata, még akkor is, ha a baba születése után a tesztek újra normális eredményt mutatnak. Ugyanilyen fontos tényező a családi kórtörténet, azaz, ha volt cukorbeteg a családban, nagyobb esélyed van a prediabétesz kialakulására.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában