Főoldal > wellness > Szánj időt a belső csendre!

Szánj időt a belső csendre!

csendegészségléleknyugalompszichéstressz
0 0

Írta:

Háttérzajként szól a tévé, lejátszol egy videót a laptopon, és közben telefonálsz. Olykor tudatosan kapcsolj ki mindent, sokszorosan megtérül!

Egész nap zakatol, vibrál körülöttünk valami, és sokszor már észre sem vesszük. Ha véletlenül csend támad, szinte megijedünk, hogy valami nincs rendben. Pedig ezek a percek nagyon értékesek, ilyenkor születhetnek a jó gondolatok, vagy csak egyszerűen időt hagyunk az elménknek a pihenésre.

Hangok, fények, irodában, otthon

Szinte minden tevékenység, legyen az irodai munka vagy otthoni takarítás, valamilyen zajjal jár. Ez nem mindig olyan erős, hogy felfigyeljünk rá, csak akkor vesszük észre, amikor hirtelen megszűnik. Zúg a fénymásoló, a nyomtató, otthon a szomszédból is áthallatszik a tévéhíradó. A folyamatos hang-ingerek megterhelik az idegrendszert. Romlik a koncentrálóképesség, ingerlékenyek leszünk, és nem tudjuk mi az oka – holott csak a zajszintet kellene időnként csökkenteni.

Sok lakásban akkor is be van kapcsolva a televízió, ha senki sem nézi, akkor is szól a zene, ha senki nem figyel rá. Az időhiány miatt egyszerre jár a mosógép, a porszívó, zúg a hajszárító. Van, amikor elkerülhetetlen a hanghatás, de sokszor csak egy kis odafigyelés szükséges, hogy csend legyen körülötted.

Félünk hang nélkül maradni?

Előfordul, hogy rosszul érzed magad, amikor semmi nem szól, csend vesz körül. Ilyenkor magadra maradsz a gondolataiddal, és ha nem vagy békében önmagaddal, ez frusztrációt is kelthet. Kénytelen vagy befelé figyelni, semmi nem tereli el a figyelmedet. Főként este, elalvás előtt lehetnek ettől rossz érzéseid. Ám ahelyett, hogy elnyomnád ezeket, hosszú távon jobban jársz, ha szembenézel velük és feloldod a feszültséget. A belső csend rákényszerít, hogy átgondold a döntéshelyzeteket, és a problémás emberi kapcsolataidat.

Nem csak a megoldatlan problémák esetén hasznos, ha semmilyen zaj nincs körülötted. Agyunk csak bizonyos mennyiségű információt és ingert képes befogadni – ha ennél jobban terheled, feszült leszel, rosszul alszol. Nem véletlen, hogy a gyerekeknek az iskolában is jár a csendes pihenő. Ekkor dolgozzák fel a nap eseményeit, láthatatlanul, de annál hasznosabban.

Young woman practicing yoga sitting in the lotus position with her fingers touching as she performs her daily meditation, close up view of her legs and hands indoors on a carpet

Apránként a csend felé

Egyik pillanatról a másikra furcsa lehet zajok nélkül maradni. Fokozatosan érdemes hozzászoktatni magad: már az is jó lépés, ha először csak egyetlen zajforrást engedsz meg magad körül, a többit kizárod. Vagyis, ne szóljon egyszerre a tévé és a rádió, ne működjön párhuzamosan több háztartási gép.

Az igazi belső csend akkor jön el, ha tényleg minden zavaró hangot megszüntetsz – erre az időre kapcsold ki a mobiltelefont, sőt, a lakásod csengőjét is! Keress egy kényelmes fotelt vagy kanapét, és hagyd, hogy eluralkodjon rajtad a csend. Lehet, hogy elálmosodsz, de akkor sincs baj, ha ilyenkor indulnak be a gondolataid. Csak hagyd történni a dolgokat magadban. Ha attól félsz, hogy hosszú álomba merülsz a csendtől, állítsd be az órát húsz-harminc perccel későbbre.

Érdekes megfigyelés, hogy a csendet akkor tudjuk igazán felfedezni, ha valamilyen apró neszt hallunk, amit eddig a szokásos zajok elnyomtak. Elalvás előtt a tücsök ciripelése a kertből, vagy a párod lélegzetvételei – ezek a hangok bizonyítják, hogy végre elcsendesedtél. Amint gyakorlottabbá válsz, akkor is képes leszel befelé figyelni, ha nincs teljes csend körülötted, ám te kizársz minden külső zajt. Így a belső gondoktól is könnyebben megszabadulsz!

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában