Főoldal > EGÉSZSÉG > 5 dolog, amit feltétlenül tudni kell a probiotikumok szedéséről

5 dolog, amit feltétlenül tudni kell a probiotikumok szedéséről

antibiotikumbélflórabélrendszerbetegségegészségemésztéshasmenésprebiotikumprobiotikum
0 0

Írta:

A probiotikumok olyan élő mikroorganizmusok, melyek segítenek megőrizni és helyreállítani a bélflóra egészségét. Antibiotikumok szedése mellett, hányással-hasmenéssel járó megbetegedések esetén, stresszes időszakban vagy bélrendszeri betegségek fennállásakor kiemelten javasolt probiotikum készítményekkel támogatni a szervezetet.

A kutatások eredményei szerint hatékony lehet még immunerősítőként, allergia, depresszió, migrén, sőt akár cukorbetegség ellen is. Szerencsére a vény nélkül elérhető probiotikumok teljes biztonsággal fogyaszthatók. Azonban mielőtt a joghurt és a kefir helyett kizárólag a kapszulákra voksolnánk, érdemes figyelembe venni az alábbiakat.

Nem mindegy, hogy mire szedjük

A különböző készítmények különböző arányban tartalmazzák az egyes baktériumtörzseket. Az, hogy melyiket választjuk, ne annak a függvénye legyen, hogy melyik tartalmazza szinte mindegyikből a legtöbbet, hanem, hogy mi a célunk a táplálék-kiegészítő szedésével. Ha az immunerősítés a cél 50-100 milliárd CFU bifidobacterium és lactobacillus a megfelelő. Vigyázat, ha túl nagy adagot vetünk be, az hányingert vagy puffadást okozhat. Ha bélrendszeri problémáinkat szeretnénk orvosolni vele, lactobacillus acidophilus-t és lactobacillus casei-t is tartalmazó terméket válasszunk. Amennyiben stresszes időszakunkban vagyunk, érdemes a lactobacillus plantarum és a bifidobacterium bi-fi0dum párosára helyezni a hangsúlyt, amelyek idegesség és szorongás ellen igen hatékonyak.

Mindenkinek másként hat

Attól, hogy valaki ajánl nekünk egy adott terméket, még nem biztos, hogy számunkra is jó választás lesz. Számos tényezőtől függ, hogy milyen hatást érhetünk el vele, többek között életkortól, genetikától és nemtől is. Bármilyen csodakészítményt alkalmazunk, ha úgy érezzük, számunkra nem éri el a kívánt hatást, próbáljunk ki helyette egy másikat.

Antibiotikum után két órával vegyük be

Az antibiotikumok a szervezet összes baktériumát elpusztítják, így sajnos a jótékony bélbacikat is. Sokan elkövetik azonban azt a hibát, hogy egyszerre szedik be a probiotikumot az antibiotikummal, ami nem a legjobb megoldás, mivel jelentősen csökkenti annak hatékonyságát. Antibiotikum után várjunk két órát, és kizárólag ennek eltelte után jöhet a probiotikum készítmény.

The young girl has a stomach ache. Pain in the abdomen. The pain is marked in red.

A meleg elpusztítja a jótékony baktériumokat

Bár a címkéken rengeteg aktív sejt van feltűntetve, korántsem biztos, hogy mindegyik hasznosul a kapszula beszedésével. A probiotikumok ugyanis élő mikroorganizmusok, amelyek nagy hőségben elpusztulnak. Érdemes tűző naptól távol tartani a készítményt, akár a hűtőben is tárolhatjuk, hogy minél tovább megőrizze hatékonyságát. Továbbá kizárólag hideg itallal vagy étellel vegyük be, ugyanis a forró táplálékok is elpusztítják a mikroorganizmusokat.

A probiotikumokhoz prebiotikumokra is szükség van

A probiotikumoknak, akárcsak az embereknek, tápanyagra van szükségük. A prebiotikumok táplálják a jótékony baktériumokat és segítik a szaporodásukat. Azonban önmagukban is hasznosak lehetnek, az állatkísérletek tanulságai szerint például az egerek stresszhelyzet után jobban aludtak a prebiotikumok segítségével. A táplálkozási szakértők szerint a prebiotikumokat célszerűbb táplálék formájában bevinni, kiváló forrásai a zabpehely, a banán, a hagyma és a spárga.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában