Főoldal > EGÉSZSÉG > Koleszterin-szint csökkentés: adj időt a diétádnak

Koleszterin-szint csökkentés: adj időt a diétádnak

diétakoleszterinkoleszterincsökkentés
0 0

Írta:

A koleszterinszint csökkentését érdemes az étrendünk átalakításával kezdeni, viszont fontos, hogy adjunk időt magunknak és a diétánknak!

Tegyük tisztába!

A koleszterin csökkentő gyógyszerek önmagukban nem szüntetik meg az érelmeszesedéssel járó betegségek valódi okait, amelyek a legtöbb esetben a táplálkozásban, a mozgásszegény és stresszes életmódban keresendők.

Mire figyeljünk, mit együnk, ha diétát tartunk?

Érdemes kipróbálni: természetes koleszterincsökkentők

Kutatások bizonyítják, hogy egyes élelmiszerek természetes koleszterincsökkentő hatását. Ilyen a paradicsom, a tofu, az író, valamint a póréhagyma, a vöröshagyma és a fokhagyma.

Rostokban gazdag ételek kerüljenek fel az étlapunkra!

A rostok szerepe kiemelten fontos a diétában, ugyanis megkötik a táplálékkal felvett koleszterint, ami így kisebb mértékben szívódik fel. Naponta 30-40 gramm rost elfogyasztása javasolt, amelyből 10-20 gramm vízben nem oldódó rostforrás kell, hogy legyen, ilyen például a zabkorpa és a zabpehely. Részesítsük előnyben a magas pektintartalmú növényi táplálékokat (például alma, birsalma, sárgarépa, ribizli). Túlsúlyosak számára nem ajánlott a sütőtök, a hüvelyesek, a banán és a szőlő fogyasztása.

Csökkentsük az állati zsírok bevitelét!

A koleszterinszint-csökkentés első lépése a telített és a transz-zsírsavak bevitelének mérséklése.

Fogyasszunk ritkábban vörös húst, tojást, zsíros sajtot, magas zsírtartalmú tejet, mert ezek telített zsírokat tartalmaznak. Hideg salátákhoz, főzéshez használjunk extra szűz olívaolajat, magas hőfokon történő sütéshez pedig jó minőségű napraforgó- vagy repceolajat.

A diéta mellett a rendszeres testmozgás a másik kulcstényező, amely segíthet beállítani a normális koleszterin-értékeket.

Tuti tipp: a chia mag jótékony alfa linolénsavat tartalmaz, és mellette egy kanálnyi belőle csupán 50 kalória. Segít csökkenteni a koleszterinszintet, de arra vigyázzunk, hogy napi 15 grammnál nem javasolt többet fogyasztani belőle.

Az étkezés és a mozgás mellett a harmadik fontos tényező az alvás!

Alvásra szükségünk van, hogy a testünk megfelelően funkcionáljon. A koleszterin-anyagcsere éjszaka, alvás alatt zajlik, ezért fontos, hogy a nap közben felhalmozódott cukrokat és zsírokat megfelelően feldolgozhassa a szervezetünk.

Várjunk türelmemmel, legyünk kitartóak!

Készüljünk fel! A szakemberek szerint fél éves életmódbeli változtatás és diéta alkalmazás esetén sem sikerül elérni a várt eredményt, és ennek az eredménytelenségnek az oka nem az, hogy nem tartjuk a diétát és az előírt terápiát, akkor szükségessé válhat a gyógyszeres beavatkozás.

Tudtad? A szívbetegségek megelőzésének szempontjából a mediterrán diéta az egyik legjobb módszer. A lényege, hogy érdemes minél több növényi eredetű ennivalót fogyasztani, azaz zöldségeket, gyümölcsöket, teljes kiőrlésű gabonát és magvakat, másrészt érdemes vaj helyett olívaolajat és só helyett több zöld fűszert használni. A vörös hús, például a sertés és a marha jobb, ha csak havonta néhány alkalommal kerül az asztalra.

(címlap fotó: 123rf)


További cikkeink a témában