Az Illinois Egyetem tudósai rájöttek, hogy a napi kalória-bevitel és a gépjárműves közlekedé
Az Illinois Egyetem tudósai rájöttek, hogy a napi kalória-bevitel és a gépjárműves közlekedés egyaránt hatással van a testsúlyra, és már csupán az egyik csökkentésével változást lehet elérni a testtömegindexben (BMI).
“Kutatási eredményeink szerint az étrend és a közlekedési szokások megváltoztatása jelentősen csökkentheti az elhízásra való hajlamot, ez pedig azt jelenti, hogy a volán mögött töltött idő csökkentésével legalább olyan jó eredményeket lehet elérni, mint az étrend megváltoztatásával” – nyilatkozta Banafsheh Behzad végzős hallgató a Preventive Medicine című tudományos szaklapnak.
Az elhízás rendkívül összetett probléma, amelynek kialakulásában több szociális és egészségügyi tényező is szerepet játszik, az egészséges testsúly megtartása azonban csak azon múlik, mennyi kalóriát viszünk be, és hogy szervezetünk ebből mennyit hasznosít. A korábbi vizsgálatok során ezeket csak külön-külön vizsgálták, most azonban a tudósok mindkét tényező együttes figyelembe vételével végezték kutatásaikat.
“A fizikai aktivitás növelésének egyik legegyszerűbb módja, ha csökkentjük az autóban eltöltött időt” – tanácsolja Sheldon H. Jacobson, az egyetem számítógépes tudományok és matematikai professzora. “Bár az utazás egyik legegyszerűbb és legkényelmesebb módja az autózás, ez nagymértékben hozzájárulhat az elhízás kialakulásához.”
A tudósok az Egyesült Államok átlagos testtömegindex-, kalóriabevitel- és vezetési idő értékeit vették alapul. Hogy a három tényező közti bonyolult összefüggéseket szemléltetni tudják, létrehoztak egy többváltozós modellt, ami megmutatta, miként hatnak az elfogyasztott kalóriák és az autóval megtett kilométerek a testtömegindexre. Az eredmények szerint, ha az amerikai felnőttek naponta 1,6 kilométerrel kevesebbet vezetnének, 0,21 kg/m2-el csökkenthetnék az országos átlag BMI értéket. (Az országos átlag testtömegindex 2010-ben 27,55 volt.) Ezzel szemben napi 100 kalóriányi energiabevitel-csökkenés csupán 0,16-al csökkentené az országos BMI-t, és ezt is csak három év múltán.
“1,6 kilométer igazán nem sok” – mondta Behzad. “Ez mindössze egyetlen rövid sétát jelent a buszmegállóig, vagy a célállomásig. Már ilyen kis erőfeszítéssel is annyit tehetünk, mintha napi 100 kalóriával csökkentenénk az energiabevitelünket. A kalóriabevitel limitálása és a testmozgás együttesen pedig biztosan képes csökkenteni a testtömegindexet.”
Már a BMI értékek kismértékű csökkenése is rengeteg pénzt takaríthatna meg az országnak: Jacobson számításai szerint, ha az Egyesült Államokban minden autós napi 1,6 kilométerrel kevesebbet utazna, azzal nemcsak a benzinfogyasztás csökkenne, de az egészségügy is milliárdokat takaríthatna meg az elhízottak és túlsúlyosok számának csökkenése miatt.
“Nagyon fontos tudni, hogy az embereknek van választása” – vélekedett Jacobson. “Mindenkinek magának kell eldöntenie, mennyit eszik, és mikor ül a volán mögé. Láthatjuk, hogy már kismértékű változtatásokkal is jelentős eredményeket lehet elérni. Hosszú távon pedig biztos, hogy jobban jár mindenki, ha odafigyel egy kicsit az életmódjára.”
Forrás: Medipress
Fotó: Profimedia – Red Dot