Főoldal > DIÉTA > Húsmentes fogyás – nem csak vegáknak

Húsmentes fogyás – nem csak vegáknak

diétaelhízásfogyókúra
0

Írta:

A módszert kidolgozó J. G. Schnitzer német fogorvos felfigyelt arra, hogy a helytelen táplálkozás következtében már a hat-hét éves gyermekeknél is elkezdődik a fogak szuvasodása, ami később fogínygyulladáshoz és ínysorvadáshoz vezethet. A fogazat állapotát az is tovább ronthatja, hogy az élelmiszerek tápértéke a feldolgozás során jelentősen lecsökken, a finomított ételek kevesebb rostanyagot tartalmaznak, emiatt rágni […]

0009829_2.jpg ()

A módszert kidolgozó J. G. Schnitzer német fogorvos felfigyelt arra, hogy a helytelen táplálkozás következtében már a hat-hét éves gyermekeknél is elkezdődik a fogak szuvasodása, ami később fogínygyulladáshoz és ínysorvadáshoz vezethet. A fogazat állapotát az is tovább ronthatja, hogy az élelmiszerek tápértéke a feldolgozás során jelentősen lecsökken, a finomított ételek kevesebb rostanyagot tartalmaznak, emiatt rágni sem kell őket annyira, mint egykoron. Schnitzer ezért azt javasolja, hogy fogazatunk állapotának megőrzése érdekében a különféle gabonákat eredeti formájukban fogyasszuk, mint ahogyan őseink is tették. No és milyen lehetett az ő étrendjük, amikor még nem létezett élelmiszeripar? A fogszerkezetük alapján többnyire növényi eredetű táplálékokat ettek; magvakat, gyökérgumókat, levélhajtásokat, amelyek létfontosságú anyagokat – fehérjéket, vitaminokat, nyomelemeket, ásványi anyagokat – tartalmaztak. Ugyanakkor a kalória bevitel alacsony maradt. Húst ritkán fogyasztottak, és persze az adalékanyagoktól sem kellett tartaniuk. Ezeket az értékeket igyekszik átmenteni Schnitzer módszere is.

Hogyan működik?
A diéta a természetes növényi táplálékokra épül, sok nyers étellel. Elengedhetetlen része a friss gabonaszemeket tartalmazó müzli, valamint saláta minden formában, ami készülhet gumós-gyökeres zöldségekből (pl. répa, zeller, csicsóka, karalábé) vagy levélzöldségekből (pl. fejes saláta, galambbegysaláta, jégsaláta, zsázsa, spenót). Gazdagíthatjuk az ételek ízét aromás fűszernövényekkel (pl. petrezselyem, snidling, lestyán, kapor, citromfű, tárkony).

Schnitzer kétféle étrendet dolgozott ki, egy szigorúbb, teljes egészében nyers, növényi étrenden alapuló intenzív diétát, illetve egy engedékenyebb normál változatot. Az intenzív diéta tiltja a húsok, a tojás, a tejtermékek, a kenyérfélék, a rizs, a tea, a kávé és az alkohol fogyasztását, csakis nyers zöldségeket és gyümölcsöket, valamint csírákat és természetes növényi zsírokat engedélyez. A normál étrend viszont csak a húsféléket tiltja, és lehetővé teszi az ételek egy részének párolását is. Mi most a kevésbé szigorú, normál étrendet mutatjuk be részletesen.

0009829_1.jpg ()

Kiknek ajánlott?
Schnitzer ezt a diétát alkalmazta a cukorbetegeknél, valamint a magas vérnyomás gyógyszer nélküli kezelésére, karbantartására is. Mivel természetes növényi étrendre épül, ideális azoknak, akik fogyókúrájuk során kíméletes módon akarnak megszabadulni a felhalmozódott adalékanyagoktól vagy az állati eredetű túlzott fehérjefogyasztás következményeitől. Azoknak is ajánlott belevágni, akiknél a túlzott hús-, az állati eredetű fehérje- és a cukorfogyasztás következtében candidiasis betegség alakult ki, vagy belső parazitákkal küszködnek.
A módszer hatására megszabadulhatunk a súlyfeleslegünktől, energikusabbak leszünk, bőrünk megszépül, javul az emésztésünk és szervezetünk ellenállóbbá válik.

Mire figyelj?

  • A diéta során kalcium-, vas-, jód- és B-vitamin (főleg B12)-hiány alakulhat ki, ezeket étrend-kiegészítők formájában mindenképpen pótolni kell! Továbbá meglehetősen alacsony az étrend fehérje- és kalóriabevitele is, ezt mindenképpen figyelembe kell venni.
  • Ez a módszer nem ajánlott a várandós vagy szoptatós kismamáknak, csontritkulásban vagy bélrenyheségben szenvedőknek.
  • A diéta első napjaiban úgynevezett „elvonási tünetek” jelentkezhetnek azoknál, akik korábban nagy mennyiségben fogyasztottak húst, kávét és szénhidrátokat. Enyhe fejfájás, émelygés, hányinger és a megszokott ételek utáni „kívánósság” jelentkezhet.
  • Maximum két hétig folytasd a diétát, utána pedig azt vedd át belőle, amit hosszútávon is be tudsz tartani a táplálkozásodban.

Hogyan alkalmazd?

  • A fogyás a diéta természetes velejárója. A kevés szénhidrát- és az alacsony kalóriabevitel miatt nehéz túlenni magunkat; a magvak és a gabonák rövid idő alatt telítettségérzetet keltenek a gyomrunkban.
  • Az étrendben szereplő táplálékok 75 százaléka nyers legyen, a többit alacsony fokon párolhatod vagy aszalhatod. A párolás/aszalás hőfoka ne legyen több 45 Celsius-foknál!
  • A normál étrend napi energiaértéke nem haladhatja meg a 2200 kcal-t. A diéta alatt a zöldségek, a gabonatermékek, a burgonya, a diófélék, a magvak és a hüvelyesek evése mellett megengedett kevés friss tej és tejtermék, tojás és hidegen préselt olaj fogyasztása is.
  • Ásványvizet, gyógy- és gyümölcsteát lehet inni.

További cikkeink a témában

diétaéhség

6 étel, amitől csak éhesebb leszel

Írta:
0

Jobb esetben csak akkor eszünk, ha éhesek vagyunk, ám ekkor sem mindegy, hogy mennyire telítő ételt választunk. Vannak olyan táplálékok, amelyekből pár falat is elég ahhoz, hogy tele legyünk, míg más étkezések után egy órával később már korog a gyomrunk.

Kövess Facebook-on!
X