Főoldal > DIÉTA > A 3 legnagyobb fogyókúrás tévedés

A 3 legnagyobb fogyókúrás tévedés

diétafogyókúraszénhidrátvegetáriánuszsírmentes
0 0

Írta: and

Fogyni húsmentes étrendenA vegetáriánus életmódnak sok valós és feltételezett előnye van: valószínű például, hogy képes bizonyos rákos megbetegedések előfordulásának kockázatát csökkenteni, de elterjedt nézet az is, hogy segítségével a felesleges kilóktól is könnyen megszabadulhatsz. A valóság sajnos kiábrándító: a sovány húsok fehérjében gazdagok, normál mennyiségben fogyasztva nem hizlalnak, ellenben a hús pótlására gyakran használt rántott […]

Fogyni húsmentes étrenden

A vegetáriánus életmódnak sok valós és feltételezett előnye van: valószínű például, hogy képes bizonyos rákos megbetegedések előfordulásának kockázatát csökkenteni, de elterjedt nézet az is, hogy segítségével a felesleges kilóktól is könnyen megszabadulhatsz. A valóság sajnos kiábrándító: a sovány húsok fehérjében gazdagok, normál mennyiségben fogyasztva nem hizlalnak, ellenben a hús pótlására gyakran használt rántott vagy pörköltként elkészített zöldségekkel, amelyek sokszor úsznak az olajban. Ahogyan a mérték nélkül fogyasztott gabonából készült ételek sem tesznek jót az alakodnak! A jól összeállított, tejet és tojást is tartalmazó vegetáriánus étrend egészséges és hiányállapotok kialakulásához sem vezet, ám fogyni csak akkor tudsz, ha csökkented az energiafelvételt. A tengeri halakban megtalálható omega-3 zsírsavak például javíthatják a közérzetedet is, és a fogyást is elősegíthetik. A hiányuk – a kutatások szerint – a vegetáriánus étrenden élők között gyakran előfordul, ezért nem tanácsos az étrendedből kihagynod őket! 

0016418_1.jpg ()

Fogyni zsírszegény étrenden

A zsírok hizlalnak gondolják sokan, és a legegyszerűbbnek látszó megoldást választják: nem esznek zsiradékokat, vajat, növényi olajokat, margarint és zsírban gazdagabb élelmiszereket. Első ránézésre ez jó ötlet, ám a szervezet bizonyos zsírsavak nélkül nem tud egészségesen működni: a kedvező hatásokat nélkülözni kell, a zsírban oldódó vitaminokból is hiányállapotok jöhetnek létre, az epekövek kialakulásának veszélyéről nem is beszélve. A zsír nagy mennyiségben hizlal, de ne feledd: zsír nélkül az egészséges fogyás sem megy!  A zsírok tehát nélkülözhetetlenek az emberi szervezet működéséhez. Ha teljesen kizárod ezeket étrendedből, vagy csak igen kis mennyiségben fogyasztasz állati és növényi eredetű zsiradékokat, nem lesz a szervezetedben elegendő vitamin és esszenciális zsírsav. Ezeknek hiánya komoly egészségügyi problémák kialakulásához vezethet, így például bőrproblémákhoz, epekőképződéshez, a csontok gyengüléséhez, látászavarok jelentkezéséhez vezethet. 

Fogyni szénhidrátszegény étrenden

A szénhidrát a fehérjével és a zsírral ellentétben nem esszenciális tápanyag, a szervezeted elő tudja állítani kis mennyiségben. A népszerű fogyókúrák egy része pedig ellenségnek állítja be, így sokan úgy döntenek: elhagyják az étrendükből a  szénhidrátot! Valójában a súlygyarapodásban a túlzott mértékű egyszerű- és összetett szénhidrát és a zsiradék fogyasztás egyformán szerepet játszik (a tévhittel ellentétben a növényi olajok is!). A zsírok jobban hizlalnak, mint a szénhidrátok, mert grammonként több energiát szolgáltatnak. A cukor mértékkel fogyasztva, egészséges,  túlsúlyos emberek számára a fogyókúra alatt sem tilos, és a tésztára, kenyérre – mint szénhidrátban gazdag élelmiszerre – is ugyanez igaz. Ha tésztaköreted adagját harmadával vagy negyedével csökkented, vagy a felét zöldségkörettel illetve más, energiában szegényebb étellel váltod fel, akkor kifejezetten fogyókúrás eledelt fogyaszthatsz! A szénhidrátban gazdagabb élelmiszereink vitaminokat, ásványi anyagokat, rostot és bioaktív összetevőket tartalmazhatnak, így a szénhidrátok kiiktatásával ezekről is lemondasz – ezt egészséged megóvása érdekében ne tedd! 

Jó ha tudod!
A szervezetednek tápanyagokra akkor is szüksége van, amikor le szeretnél adni pár kilót. A jó módszer tehát az (amennyiben egészségesek vagy), ha kis mennyiségben ugyan, de minden tápanyagot fogyasztasz, még fogyókúra alatt is – természetesen ügyelve a teljes napi energiabevitel csökkentésére a korábbi étrendedhez képest. Ha egészséges vagy, és egyedül nem tudod összeállítani az étrendedet, akkor a legjobb módszer, ha szakemberhez fordulsz. Ha egészségügyi problémád van, akkor pedig ez az egyetlen járható út!

Képek forrása: Profimédia


További cikkeink a témában