Főoldal > DIÉTA > Rákkeltő szója? – A dietetikus válaszol

Rákkeltő szója? – A dietetikus válaszol

diétafogyókúraszója
0 0

Írta: and

Szója alapok A szója Délkelet-Ázsiából származik, így néhány helyen évszázadok óta szerves része az étrendnek. A szójabab a hüvelyesek közé tartozó növény és a tápanyagok felszívódását, emésztését gátló hatású anyagokat tartalmaz. Gazdag fehérjében és fitoösztrogénekben (az ösztrogén női nemi hormonokhoz hasonló vegyület). Az élelmiszeripar leginkább azért alkalmazza, mert olcsó. Sok, rossz minőségű fogyasztóshake-nek is alapanyaga. A szója […]

Szója alapok

A szója Délkelet-Ázsiából származik, így néhány helyen évszázadok óta szerves része az étrendnek. A szójabab a hüvelyesek közé tartozó növény és a tápanyagok felszívódását, emésztését gátló hatású anyagokat tartalmaz. Gazdag fehérjében és fitoösztrogénekben (az ösztrogén női nemi hormonokhoz hasonló vegyület). Az élelmiszeripar leginkább azért alkalmazza, mert olcsó. Sok, rossz minőségű fogyasztóshake-nek is alapanyaga.

0017738_1.jpg ()

A szója vélt és valós pozitív hatásai

A szójáról sok információ kering a köztudatban: egyesek azt állítják, hogy összetevői segítenek erősíteni a csontokat,  védik a szív- és érrendszert, enyhítik a menopauza kellemetlenségeit, míg mások ezzel szemben erőteljes negatív kampányt folytatnak ellene, azt állítva, hogy a szója rákkeltő és tönkreteszi a pajzsmirigyet.

A szója és a rákos megbetegedések

Kutatásokból kiderült, hogy a tofu és más szójából készült ételek csökkenthetik bizonyos nemi hormonokkal összefüggésben kialakuló, nemi hormonok befolyása alatt álló rákos megbetegedések (pl. prosztata-és emlőrák) gyakoriságát. Azonban száz százalékosan nem zárható ki teljesen az sem, hogy a szója serkentheti a hormon érzékeny rákos sejtek növekedését és befolyásolhatja a kezelésre használt gyógyszerek hatékonyságát. Diagnosztizált betegség esetén a kezelőorvosoddal érdemes erről is konzultálni.

Védelem a szív- és érrendszeri betegségek ellen

Kutatások szerint a szójafehérje csökkentheti a koleszterinszintet., míg más vélemények szerint a szója hatása az érrendszerre csekély lehet. A szója fogyasztásának lehetnek pozitívumai, ám a kép korántsem egységes: a szója leginkább akkor egészséges, ha mangalicakolbász és zsírszalonna helyett fogyasztod!

Szójával az erősebb csontokért?

A csontritkulás népbetegség, amit más betegségek, illetve a megnövekedett átlagéletkor, étrendi hibák és a mozgásszegény életmód általában együttesen idéz elő. A szója fitoösztrogénjei állítólag képesek kedvezően befolyásolni a csont ásványianyag tartalmát, de ez még további vizsgálatokat igényel. Ma nem mondhatjuk, hogy a szója fitoösztrogénjei bizonyítottan rákkeltőek vagy növekedést serkentőek lennének. A szója védő hatására jóval több adat áll rendelkezésre.

A szója tehát egyaránt rendelkezik jó és rossz tulajdonságokkal, de ha nincs szójaallergiád, vagy egyéb egészségügyi problémád, akkor csak mértékkel fogyaszd!   

Mit kell még tudnod a szójáról?
– Nagyobb mennyiségben, a káposztafélékhez hasonlóan a pajzsmirigyre kedvezőtlenül hathat, ám ennek kockázata csekély.
– A fehérjék emésztését bizonyos összetevői gátolhatják, de erre általában a gyártók is ügyelni szoktak (gyakran feltüntetik a tripszin inhibitor tartalmat a csomagoláson is).
– A férfiak tesztoszteron hormonjára normál fogyasztás mellett úgy tűnik nem hat kedvezőtlenül.
– A szója puffasztó hatása inkább csak kellemetlenséget okoz, így ennek nincs nagy jelentősége.
– Génmanipulált szója elvileg itthon nem kerül az asztalunkra (sokszor feltüntetik a csomagoláson), de az ilyen élelmiszereket ma nem merném jó szívvel ajánlani senkinek!

Képek forrása: Profimédia


További cikkeink a témában