Főoldal > DIÉTA > Leplezd le! A cukor sunyi elnevezései

Leplezd le! A cukor sunyi elnevezései

cukorcukorbevitelcukorfogyasztásédesítőfogyás
0 0

Írta:

Egy ideális világban egyszerű lenne a dolgunk. Ahol nincsenek jól palástolt titkok, ott a cukor az cukor. Egyszerűen és egyértelműen. A hatalmas zsákokon ott szerepelne az öt betűs felirat: C-U-K-O-R.

Sajnos a való életben nem csak így találkozhatunk az ártalmas édességgel. Különböző elnevezések mögé bújik: rizs szirup, szacharóz, koncentrátum és társai. Sőt, gyakran egy élelmiszerben több változata is rejtőzködik! Így már sokkal nehezebb megállapítani, hogy mi tartalmaz cukrot és mi nem. Érdemes több fajtáját is megismerni, ha nem szeretnél teljesen védtelen lenni a cukorfüggőséggel szemben. Eddig ügyesen volt az álca, de itt az ideje, hogy lerántsuk a leplet a megtévesztő nevekről!

1. Szacharóz

Miből is épül fel a cukor? Kezdjük az asztali változatával, hiszen ennek a leggyakoribb az előfordulása. A tudományos neve szacharóz: az egyik fele glükóz (keményítő), a másik pedig fruktóz (gyümölcscukor). Talán azt is tudod, hogy a nádcukor 100%-ban szacharózból áll. Most jönnek a rossz hírek: amíg a glükózt minden szervünk feldolgozza, a fruktózt szinte kizárólag a májunk képes, és ez túl nagy terhet jelent számára. Ez minden egyes édesítővel így van a fehér cukortól a nádcukron át az agavé nektárig. Szóval érdemes tüzetesen megvizsgálni az élelmiszerek címkéit.

2. Sűrített nádlé

Sokkal egészségesebbnek hangzik, ugye? Ne higgy a gügyögésnek, a nádlé alig több mint színtiszta cukor báli ruhába öltöztetve. A nevével ellentétben még csak nem is folyadék, hanem egy hamis sugallat. Szerencsére hamar észrevették a trükköt, egy kaliforniai nő még pert is nyert egy cég ellen. Az általa megvásárolt terméken ugyanis szerepelt, hogy „Hozzáadott cukrot nem tartalmaz”, az összetevők között azonban megtalálta a sűrített nádlét.

cukor2.jpg ()

3. Agavé nektár

Íme egy újabb becsapás. Természetes cukorként tartják számon és széles körben elterjedt az egészséges sütemények édesítőjeként. Azonban valójában magasabb a fruktóztartalma, mint a nádcukornak: 85%. A tudósok szerint ez az egyik legrosszabb választás! Nemcsak, hogy nem egészségesebb a többi édesítőszernél, de még csak több antioxidánst vagy ásványi anyagot sem tartalmaz. Egyetlen jó oldala, hogy alacsonyabb a glikémiás indexe, amelynek az lehet a magyarázata, hogy annyira édes, hogy valószínűleg kevesebb is elég belőle.

4. Gyümölcscukor koncentrátum

Nem számít, hogy mennyire egészségesnek néz ki egy gyümölcslé, jó esély van arra, hogy hozzáadott gyümölcscukor koncentrátumot tartalmaz. Ellenőrizd az összetevőket: gyümölcslé, ízesített joghurt és valamilyen fajta gyümölcs koncentrátum. Gondolj bele, hogy milyen koncentrátum képződhet, amikor a vizet eltávolítják a gyümölcsből? Mi marad? Adunk egy tippet: igen, cukor.

Fotó: Pinterest


További cikkeink a témában