Főoldal > DIÉTA > 5 ok, amiért a legtöbb diéta meghiúsul

5 ok, amiért a legtöbb diéta meghiúsul

diétafogyásfogyókúragasztrotáplálkozás
0 0

Írta:

Egy dolog van, ami biztosan közös minden diétádban: a kitartás hiánya. A diéta szót a legtöbben rövid idejű nélkülözéssel azonosítjuk, amit a karcsú alakért muszáj elszenvedni, de alig várjuk, hogy befejezhessük.

 

A legfrissebb angol kutatások szerint, a rendszeres fogyókúrázók között ötből ketten már az első héten belül feladják, ötből egyen egy hónapig kitartanak, és csak 20%-uk tartja be a diétáját 3 hónapig. A legtöbben újra és újra belefognak, mert diétájuk nem hosszútávon kivitelezhető. Hogy mi a megoldás? El kell kerülni a buktatókat, tudatos stratégiákkal változtatni a diétához való hozzáálláson. Az alábbi 5 tipp segít, hogy ne mond kudarcot a diétádban, ésszerű és kivitelezhető fogyást ajánlva.

Lázad a tested

A drasztikus vagy a túl szigorú diéta hangulatingadozáshoz, fejfájáshoz, fizikai és mentális fáradtsághoz, ingerlékenységhez, emésztési problémákhoz és koncentrációzavarhoz vezet. Senki se szereti magát gyengének és zombinak érezni, azonban, ha változtatsz a diétádon energetikusabb, gyors észjárású és jó közérzetű lehetsz.

Megoldás

Gondold végig, hol lehetett a hiba, és ne kövesd el újra korábbi botlásaid. Senki nem ismeri nálad jobban a tested, így azt is csak te tudhatod igazán, mi váltotta ki a rossz közérzeted. A legtöbben ott hibáznak, hogy túlságosan kevés kalóriát és szénhidrátot engedélyeznek maguknak. A tested könnyen egyensúlyba kerül, ha beiktatsz plusz egy kisebb étkezést, kicsit növeled az adagokat főétkezésekkor, vagy újra megeszel pár vitamindús gyümölcsöt. Bár elsőre nem tűnik jó ötletnek többet enni, amikor épp a fogyás a cél, mégis bízz a szervezetedben. Ha túlságosan visszaszorítod az evést, az veszélyezteti az anyagcseréd és az egészséged, ezért küld a szervezeted erős „állj meg” jelzéseket.

Éhségrohamok gyötörnek

Ha naponta sokszor korog a gyomrod, sőt, ha étkezés után már egy órán belül megéhezel, az nem szükségszerű velejárója a fogyásnak. Rendszerint akkor jelez krónikus éhséget a szervezeted, ha a diétád kiegyensúlyozatlan vagy egyáltalán nem megfelelő. Ilyenkor pedig a szervezet igyekszik fenntartani az energiát, és ellenállni a fogyásnak.

meghiusul2.jpg ()

Megoldás

Iktass be olyan egészséges ételeket, amelyek növelik a jóllakottság érzetet. A sovány fehérjék (tojás, szárnyasok, hal, bab és lencse), a rostok (gyümölcsök, zöldségek és teljes kiőrlésű gabonák) és a „jó” zsírok (avokádó, magvak, extra szűz olívaolaj és kókuszzsír) sokáig telítenek. Egy 350 kalóriás étkezés: vegán bableves, két csésze spárga, egy kis aprított avokádóval és fél csésze quinoával sokkal tovább telít, mint egy előrecsomagolt diétás fogás. Másik hasznos tippünk, hogy olyan ételeket válassz, amelyekből többet ehetsz kevés kalória-bevitel mellett, mint a vízben gazdag gyümölcsök és zöldségek.

Sóvárogsz a tiltott ételek után

Állandóan régi kedvenc ételeid után sóvárogsz? Még álmodban is somlóit látsz? Alig várod, hogy végre újra bemehess egy gyorsétterembe? Sajnos nem mindig elég erős az akaraterőnk, így bűnözünk, a kis diétás baki miatt pedig úgy érezzük, fel kell adni az egész fogyókúrát.

Megoldás

Felejtsd el a mindent vagy semmit elvet. Gondold végig, mely ételeket tudnád életed végéig mellőzni, és melyek nélkül nem tudnál élni. Ne iktasd ki teljesen kedvenceidet, a túlevést elkerülve azonban tarts mennyiségi kontrollt. Hetente egyszer engedélyezz magadnak egy szelet sütit, vagy vásárolj egy cookie-t a pékségben, ahelyett, hogy egy egész dobozt vinnél haza. Figyelj arra is, hogy egészséges, tápanyag dús és fogyókúrabarát finomságokat válassz, mint a magas kakaótartalmú fekete csoki, az avokádó és a mandulatej.

Társadalmi nyomás nehezedik rád

Valószínűleg te is jártál már úgy, hogy elhatároztad, most tényleg kitartasz a diétád mellett, vagy egyszerűen csak kicsit odafigyelsz a táplálkozásra, és egészségesebb ételeket eszel, de a barátok és a családtagok azt állítják, nincs szükséged fogyásra, most is jól nézel ki. Olyan ételeket tukmálnak rád, amiket nem is szeretnél megenni, és biztatnak a további fogásokra, hiszen még „alig ettél”. Friss kutatások megállapították, hogy akik a barátaik társaságában esznek, sokkal több ételt elfogyasztalak, mint az idegenek mellett falatozók.

Megoldás

Szakíts az evés, mint kikapcsolódás felfogással! Kerüld a vacsorás lazításokat, járj el inkább edzeni vagy táncolni. Menj színháza mozi helyett, ahol a popcorn és az üdítő fogyasztása nem engedélyezett. Kérd a barátaid támogatását, ha pedig vissza akarnak húzni, magyarázd el nekik, miért fontos mindez neked (az egészséges táplálkozás segíti a jó alvást, tisztítja a bőröd, elmulasztja a migréned, vagy épp beleférsz majd az esküvői ruhádba).

Érzelmi evő vagy

Gyakorlatilag születésünk óta érzelmekre használjuk az evést. Étkezéssel ünnepelünk, fejezzük ki a szeretetünket, tesszük magunkat boldoggá, kompenzálva a minket ért negatív hatásokat. Egy rosszul sikerült vizsga, prezentáció vagy munkanap után is evéssel próbáljuk felvidítani magunkat. Az érzelmi evés viszont a sikeres diéta legnagyobb gátja.

Megoldás

Az erős érzelmek gátat szabnak a racionális gondolkodásnak. Ha szomorú, rémült vagy mérges vagy, és tudod, hogy egy doboz jégkrém vagy egy tábla csoki átsegít mindezen, akkor könnyen elfeledkezel arról, hogy fogod érezni magad másnap és milyen hatással lesz mindez a fogyókúrára. Keress más tevékenységet, ami kikapcsol, de arra tudatosan ügyelj, hogy sose evéssel kompenzálj!

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában