Főoldal > DIÉTA > 6 zsírmítosz megcáfolva!

6 zsírmítosz megcáfolva!

diétamítosztáplálkozászsírzsírfogyasztás
0 0

Írta:

Nem kell többé teljesen száműzni a vajat és a tojást!

A zsírok visszatértek! A kókuszzsír szinte minden háztartásban megtalálható, a Paleo-diéta pedig a hús fogyasztására ösztönöz, holott a zsírok minden fajtája sokáig tiltólistán szerepelt. Vajon a vajat és a marhahúst is újra ehetjük? Most megtudhatod, mely mítoszokat döntötték le a legújabb kutatások a zsírral kapcsolatban.

Mítosz: a zsírok hizlalnak
Valóság: a zsírok eltelítenek, ezáltal kevesebbet eszünk

Az valóban igaz, hogy egy gramm zsírban több kalória van, mint ugyanannyi szénhidrátban és fehérjében, de a megfelelő zsírok fogyasztásának igenis helye van az egészséges, kiegyensúlyozott étrendben. Tévhit, hogy a zsírok hizlalnak. A zsírokat lassabban emésztjük meg, mint a szénhidrátokat, ráadásul beindítják a jóllakottságért felelős hormonok termelődését, elkerülve az elhízás legnagyobb ellenségét: a túlevést. Egy kutatás során azt találták, hogy a mérsékelt zsírt fogyasztók 18 hónap alatt 2 kilót adtak le, míg a zsírszegény diétát követők másfél kilót híztak ezalatt. A zsírok mérsékelt fogyasztása kifejezetten jótékony hatással van a szervezetünkre: hormontermeléstől, az agyi funkciók optimális működésén át a tápanyagok jobb emésztéséig.

Mítosz: a telített zsírok elzárják az artériákat és szívrohamot okoznak
Valóság: nincs összefüggés a zsírfogyasztás és a szívbetegségek kialakulása között

Évtizedekig úgy tartották, hogy az olyan telített zsírok fogyasztása, mint a vaj, a sajt és a vörös hús, elzárja az artériákat és szívrohamhoz vezet. A friss kutatások azonban bebizonyították, hogy nincs valódi összefüggés a zsírfogyasztás és a szívroham között. Sőt, az egyik kutatásból pont az ellenkező következtetésre jutottak: a telített zsírok fogyasztása csökkenti a szívbetegségek kockázatát. A táplálkozási szakértők továbbra sem állítják, hogy a telített zsírok egészségesek, de nem tartják már őket főbűnösnek. Ahogy a többi tápanyagcsoportnál, a zsírok esetén is a mértékletes fogyasztás jelentőségére hívják fel a figyelmet.

Mítosz: a vajat száműzni kell az étrendünkből
Valóság: egy kis teáskanálnyi vaj senkinek sem árt

A sokáig száműzött vaj is ismét beilleszthető lett az étrendünkbe. Egy friss amerikai kutatás szerint mértékletes fogyasztása az egészséges étrend része lehet. Természetesen a mennyiségi korlátozást továbbra is javasolják a dietetikusok. Ne rakj egy egész kocka vajat a pirítósra, elégedj meg egy teáskanálnyival.

Egg yolk on a nest of raw minced beef, Image: 90024702, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Digifoodstock

Mítosz: a koleszterinben gazdag tojás fogyasztása megemeli a vér koleszterinszintjét
Valóság: az elfogyasztott koleszterinnek nincs köze a vérben levő koleszterin szintjéhez

Van egy jó hírünk a tojás kedvelőinek: nyugodtan fogyaszthatjátok kedvenc reggeliteket, a sárgájával együtt! A vérkoleszterin a májban termelődik, így nem az elfogyasztott élelmiszer koleszterin tartalma számít. A tojás tele van vitaminnal, hozzájárul a látás, a memória és az agyi funkciók egészségéhez.

Mítosz: a vörös hús nem illeszthető bele az egészséges étrendbe
Valóság: a vörös hús önmagában nem egészségtelen, csak ahogy elkészítik

A kutatások megállapították, hogy valójában nem a vörös hús, hanem annak feldolgozott változata ártalmas az egészségünkre. Azoknál a férfiaknál, akik felvágottakat, kolbászt fogyasztottak, kétszeresére nőtt a szívleállás kockázata, szemben azokkal, akik kevesebb iparilag előállított húsfélét ettek. A felvágottak helyett párolj meg egy szelet sovány marhahúst, és azt rakd a szendvicsedbe párizsi, sonka és szalámi helyett.

Mítosz: az olívaolaj szuperélelmiszer
Valóság: többféle zsírt érdemes beiktatni a diétánkba

Az olívaolaj szívvédő, mono-telítetlen zsírsavait az egekig magasztalják, de a csak egyfajta zsír fogyasztása az olyan, mintha mondjuk csak a brokkolit lennél hajlandó megenni a zöldségek közül. A változatosságnak itt is kiemelt szerepe van, így egészítsd ki az étrended magvakkal, avokádóval, lazaccal és szőlőmagolajjal. Továbbra is kerüld a mesterségesen előállított transzzsírokat, mint a csomagolt sütemények és a kávéporok, mert ezek valóban nem szolgálják az egészségünket.

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában