Főoldal > DIÉTA > Ezt teszi a szénhidrát a testeddel

Ezt teszi a szénhidrát a testeddel

diétaegészségfogyáshasi zsírpárnaszénhidráttápanyagzsírégetészsírpárna
0 0

Írta:

Bár a legtöbb diéta a szénhidrátok (pl. tészta, kenyér, sütemények, kekszek) megvonásán alapszik, teljes mellőzésükkel sok kárt okozhatsz magadnak – elmondjuk, hogy miért!

Vannak olyan szénhidrátok, melyek nem hasznosulnak a testben: ilyen például a cukor, amiben semmilyen tápérték nem található, túlzott fogyasztása pedig egészségromboló hatású. Vannak azonban olyan komplex szénhidrátok is (pl. gyümölcsök, a zöldségek, a tejtermékek, a magfélék, teljes kiőrlésű lisztből készült élelmiszerek), melyek hozzájárulnak az egészséges és kiegyensúlyozott életmód fenntartásához. Ezeket, ha egy mód van rá, ne hagyd ki az étrendedből a következő okok miatt!

1. Hozzájárul az alapvető funkciók ellátásához

A szénhidrátok a testünk fő energiaszolgáltatói – többek között a bennük található glükóz segítségével tudjuk az agyi funkciókat használni és az anyagcsere működését támogatni. Amennyiben nem eszünk belőle eleget, a szervezetünk legyengül, ennek következményei pedig nagyon súlyosak lehetnek.

2. Képes befolyásolni a kedvedet

A legfrissebb kutatások szerint a szénhidrátok képesek az idegrendszeri alapú szerotonin fokozott termeléséhez – ez azért fontos felismerés, mert hiányával nőnek az esélyeink a depresszióra, a migrénre, a bipoláris zavarokra és más idegi eredetű betegségekre is. Érdekesség, hogy az alacsony szénhidráttartalmú étrendet követőknél az idegrendszeri panaszok fokozott fennállása; a B-vitaminok megnövekedett hiánya és a stressz is jelenősen előfordul.

3. Megelőzi a hízást

Természetesen most nem a cukorról, hanem a már említett rostban gazdag komplex szénhidrátokról beszélünk, melyek rendszeres fogyasztása csökkenti a hízásra való hajlamot és növeli az aktív életmód melletti diéta sikerességét.

93307860 - health food concept with fresh fruit, vegetables, seeds, pulses, grains and cereals with foods high in vitamins, minerals, anthocyanins, antioxidants and fiber, top view.

4. Vigyáz a szívedre

A rostban gazdag gabona- és babfélék (napi 5-10 gramm fogyasztás esetén) 5%-kal képesek csökkenteni az LDL – azaz a rossz – koleszterinszint értéket. Jó, ha tudod, hogy azok, akik rendszeresen fogyasztanak teljes kiőrlésű termékeket, szintén alacsonyabb LDL-szinttel, viszont magasabb HDL (jó) koleszterinnel rendelkeznek.

5. Formálja a derekad

Talán hihetetlenül hangzik, de a Journal of Nutrition amerikai kutatói bebizonyították, hogy a teljes kiőrlésű szénhidrátok csökkentik a testzsírszázalékot – különös tekintettel a hasi zsírpárnákra. Ehhez az eredményhez azonban napi három adagot kell fogyasztani belőlük a napi 5-6 fő étkezésen belül.

6. Élesíti a memóriát

Az alacsony szénhidráttartalmú diéták követői rosszabbul teljesítenek a memóriateszteken, mint azok, akik sok teljes kiőrlésű szénhidrátokat fogyasztanak. Mindez azt jelenti, hogy akkor is érdemes ilyen élelmiszereket enned, ha nem fizikai, hanem szellemi munkát végzel.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában