Főoldal > DIÉTA > Nagy tavaszi fűszerkalauz

Nagy tavaszi fűszerkalauz

diétafogyókúrafűszerhobbikertészkedés
0

Írta:

Te mit tudsz a fűszerekről? Hasznos információkat hoztunk.

1. Bazsalikom (németbors)

Jellemzői: 15-60 cm magas bokrosodó, egynyári növény. Szára négyszögletes, fényes zöld vagy vörös, enyhén domború levelei vannak.
Hatóanyagai: Illóolajok, csersavak.
Jótékony hatása: Élénkítő, görcsoldó, emésztést segítő, étvágygerjesztő, lázcsillapító, vércukorszint- és vérnyomáscsökkentő.
Így fűszerezz vele! A paradicsommal kiváló párost alkot, borsos aromája miatt hús, hal, tészta is pompásan ízesíthető vele. A leveleit finomra vágva alkalmazd, kivéve, ha pestót késztesz, mert akkor össze kell pépesíteni. Mindig frissen és a főzés utolsó szakaszában add az ételhez.
Gondozd helyesen! Szélvédett, félárnyékos vagy napos, meleg helyen érdemes tartani. Magról vethető, de nem szabad a magokat földdel betakarni. Lakásba válassz speciális, cserépben növeszthető fajtát.

2. Borsmenta (borsosmenta, angol menta)

Jellemzői: 50-80 cm magas, sűrű növésű cserje. Szára szögletes, levelei tojás alakúak és sötétzöldek.
Hatóanyagai: Illóolajok, rozmarinsav (SZÓTÁR), keserűanyagok, flavonoidok (SZÓTÁR).
Jótékony hatása: Görcsoldó, enyhíti a hányingert és a gyomorpanaszokat. Segíti az epekiválasztást, szélhajtó, fájdalomcsillapító, és meghűléses betegségek kezelésére is ajánlott.
Így fűszerezz vele! Finomra vágva italokba keverheted, kiváló frissítő hatású. Salátákhoz, zöldségekhez, húsételekhez, tejtermékekhez, gyümölcsökhöz szintén fantasztikus. Citromfűvel keverve is érdemes kipróbálni.
Gondozd helyesen! Az erős napot és a meleg, védett helyet kedveli. Ügyelj rá, hogy a föld alatta ne száradjon ki, de a pangó víz kárt okozhat benne.

3. Citromfű (citromszagú melissza, kerti méhfű)

Jellemzői: 50-80 cm magas sűrű növésű cserje. Szára négyszögletes, szőrös, levelei a csalánhoz hasonlóak.
Hatóanyagai: Illóolajok, keserűanyagok, savak, cserzőanyagok, rozmarinsav.
Jótékony hatása: Görcsoldó, erősíti az idegeket, antidepresszáns hatású, nyugtat, megkönnyíti az alvást, elűzi a rovarokat.
Így fűszerezz vele! Erős citromíze miatt salátákhoz, levesekhez, szószokhoz és halételekhez is jól illik. A fűszervajakat, önteteket friss ízűvé varázsolja. Kiváló szomjoltó tea is készíthető belőle.
Gondozd helyesen! A meleg és napos helyet kedveli. Talaját tartsd mindig nedvesen és figyelj rá, hogy a cserépben legyen elég helye.

4. Majoránna (pecsenyevirág)

Jellemzői: 30-50 cm magas egynyári növény, gömbölyű, tojásdad levelei illatosak.
Hatóanyagai: Illóolajok, flavonoidok, cserző- és keserűanyagok, kalcium.
Jótékony hatása: Gombaölő, nyugtató, görcsoldó, idegerősítő, izzasztó hatású, stimulálja a méh működését.
Így fűszerezz vele! Nagyon markáns ízű növény, ezért frissen csak a főzés utolsó szakaszában adagold az ételhez, és óvatosan keverd más ízesítőkkel. Hüvelyesekhez, káposztához, sült krumplihoz, egytálételekhez és zsíros ételek fűszerezésére használd. Babérral és fekete borssal keverve fenséges aromát ad a vadételeknek.
Gondozd helyesen! Erős napfényt, meleget igényel, és a vízáteresztő talajt kedveli. A magokat ültetés után nem szabad betakarni. Ideális hely számára az ablakpárkány.

5. Metélőhagyma (snidling, pázsithagyma)

Jellemzői: 20-40 cm magas, vékony, cső alakú levelekből álló sűrű, bokros évelő.
Hatóanyagai: Kéntartalmú illóolajok, C- és B-vitaminok, kalcium, kálium.
Jótékony hatása: Étvágygerjesztő, emésztést javító, enyhe antiszeptikus, vértisztító és érelmeszesedést lassító hatású.
Így fűszerezz vele! Apróra vágva ízesíthetsz vele salátákat, túró- és tojásételeket, gombás ételeket, húst vagy halat. A szószoknak is kiváló ízt kölcsönöz. A vöröshagymához viszonyítva lényegesen enyhébb az íze, ezért nyers ételekben helyettesíthető vele csípős testvére.
Gondozd helyesen! Erősen napos vagy jól megvilágított helyre tedd. Arra kell figyelned, hogy mindig nedves legyen a talaja. Óvatosan vágd le a leveleit, hogy azok újranőhessenek.


További cikkeink a témában

cukordiéta

A zsír vagy a cukor károsabb?

Írta:
tegnap 0

A Ketogén diéta a zsírok bőséges fogyasztására buzdít, ezzel szemben korábban a zsírszegény fogyókúrákra esküdtek. Most akkor a zsírok egészségesek vagy sem? Erre nincs egyértelmű válasz, ugyanis, ahogy a szénhidrátoknál, úgy a zsíroknál sem érdemes általánosítani.