Láthatóan egyre többen közlekednek biciklivel a nagyvárosokban is. A KSH januári adatai szerint Magyarországon 440 000 ember választja közlekedési eszközéül a biciklit, amely a sikeres, buzdító kampányoknak is köszönhető. Mivel a bicikli közlekedési járműnek minősül, van néhány előírás, amelyet kötelező és amelyeket ajánlott betartani. 1. A legalapvetőbb felszerelések A KRESZ előírásai szerint a kerékpár tartozékai […]
Láthatóan egyre többen közlekednek biciklivel a nagyvárosokban is. A KSH januári adatai szerint Magyarországon 440 000 ember választja közlekedési eszközéül a biciklit, amely a sikeres, buzdító kampányoknak is köszönhető. Mivel a bicikli közlekedési járműnek minősül, van néhány előírás, amelyet kötelező és amelyeket ajánlott betartani.
1. A legalapvetőbb felszerelések
A KRESZ előírásai szerint a kerékpár tartozékai a fehér színű első lámpa, a vörös színű hátsó lámpa és vörös prizma, két egymástól független fék, csengő, borostyánszínű küllőprizma. Ezen kívül jó, ha a pedálon és a küllőn is vannak borostyán színű prizmák, visszapillantó tükör, és sárvédő.
Mire figyelj?
Ha olyan biciklid van, amelyen ezek az alapfelszerelések nincsenek rajta, akkor szaküzletben haladéktalanul tetesd fel őket a járgányodra.
2. A méret a lényeg
A biztonságos biciklizés megfelelő méretű és jól beállított drótszamár nélkül elképzelhetetlen. Hogy pontosan mekkora vázméretű bicikli kell, azt a testalkat és az igények tekintetében egy szakkereskedésben pontosan meg tudják mondani.
Tipp: A legfontosabb az, hogy biztonsággal le tudj szállni a kerékpárról. Maximum olyan magasra állítsd az ülést, hogy a nyeregben ülve mindkét lábujjaddal erőlködés nélkül meg tudd érinteni a talajt.
3. Sisakkal a sérülés ellen
A kerékpáron nem ciki a sisak, illetve ma már olyan széles a kínálat, hogy akár a sisakkal is lehet divatozni. Mivel a kerékpár balesetek döntő többsége fejsérüléssel jár, ezért egy jó sisak akár életet is menthet. A jó sisak egyik legfőbb ismérve a rajta lévő szellőzőnyílások száma, így nem izzad alatta a fejbőröd. A másik, hogy milyen technikával készül a sisak héja – a legbiztonságosabb sisakoknak laminált üvegszálas külső felülete van.
Mire figyelj?
Olyan sisakot válassz, amelyiknek fényes, színes külső rétege van, mert ez csúszik az aszfalton. Ne csak az áll alatt, hanem a tarkónál is lehessen rögzíteni, így biztos a fejeden marad. Úgy kell illeszkednie a fejedre, mint egy sapkának, ne szorítson, ne csúszkáljon, a fejedre téve a pereme szemmel látható legyen.
4. Bringára csak színesen!
2007 júniusától a kerékpárosoknak lakott területen kívül éjszaka és korlátozott látási viszonyok kötelező a fényvisszaverő mellény viselése. Ennek ellenére napközben is érdemes színesen, feltűnően öltözni a biciklin, hogy az autósok könnyen észrevehessenek.
Mire figyelj?
Ma már kaphatók a lábszárra rögzíthető tépőzáras fényvisszaverők, ugyanígy fényvisszaverős táskák, amelyek még inkább felhívják rád a figyelmet.
5. Ne mobilozz, ne hallgass zenét!
Ugyanúgy, ahogy vezetés közben, biciklizéskor sem szabad használni a mobiltelefont, de az sms-írással sem érdemes kísérletezni. Ugyanígy veszélyes lehet, ha biciklizés közben zenét hallgatsz, mert a fülhallgatóból üvöltő muzsika elvonja a figyelmed a forgalom változásairól, és nem hallod meg, ha rád dudálnak vagy rád szólnak.
6. A csomagtartó a csomagoké
Akármekkora poén a csomagtartón ülve utazni, a KRESZ értelmében, tilosban jársz. Egy felnőtt csak egy, 10 évnél fiatalabb gyereket szállíthat biciklivel – kizárólag gyermekülésben.
Mire figyelj?
Ha a szabályok nem tántorítanak el, hogy ketten üljetek egy biciklire, akkor gondolj arra, hogy a nehezebb jármű fékútja meghosszabbodik, így balesetveszélyessé válik. Arról nem is beszélve, hogy az utas lába beszorulhat a küllők közé, ami szintén balesetveszélyes. Ennél lényegesen jobb megoldás a tandemkerékpár.
Ne feledd:
A KRESZ előírásai szerint biciklire szállni csak járművezetésre alkalmas állapotban lehet, ezért ahogy az autóvezetés, úgy a biciklizés esetében is kizáró ok az alkoholfogyasztás!
Képek forrása: Profimédia