Főoldal > EGÉSZSÉG > Mire jó az ananász, a banán és a narancs?

Mire jó az ananász, a banán és a narancs?

almaananászbanánbetegségegészséggyümölcs
0 0

Írta:

Segítségükkel kipihentebbek lehetünk, hosszú távon pedig az idegrendszeri elváltozások, szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát is csökkenthetjük.

 

Melatonin: az alvásért is

A melatonin a tobozmirigy által termelt hormon, mely a napszakokhoz alkalmazkodó természetes alvási ciklus fenntartásáért felelős – magyarázza Prof. Balázs Csaba endokrinológus. Termelődése a sötétedés beköszöntével fokozódik, fény hatására pedig csökken. Ha a szervezet sok fényt kap – tehát élettani körülmények között  „nappal” van – a melatonin termelés, s így annak szintje a vérben lényegesen alacsonyabb, mint „sötétben”, azaz éjszaka.  Bizonyos betegségek, vagy a korral járó változások hatására a szervezetben a melatonin termelődése csökken, így gyakran alvásproblémák jelentkeznek. Ilyen esetekben kedvező hatást érhetünk el a melatonin tartalmú táplálékkiegészítők szedésével is, de a legújabb felfedezések nyomán, természetes forrásból is pótolható a hiányzó hormon.

narancs2.jpg ()

Gyümölcsök és hormonok

Az vagy, amit megeszel – tartja a mondás, és való igaz, hogy táplálkozásunkkal jelentősen befolyásoljuk szervezetünk állapotát. Bizonyos ételek fogyasztása a hormonrendszer működésére is hatással van. Ennek legismertebb példája kétség kívül a szénhidrátok, inzulin termelésre gyakorolt hatása. Thaiföldi kutatók hasonló kölcsönhatást véltek felfedezni bizonyos déligyümölcsök fogyasztása és a melatonin szint emelkedése közt. A vizsgálatok során kimutatták, hogy az ananász, banán és narancs jelentősen megemelte a résztvevők szervezetében a melatonin szintet, mely a gyümölcsök fogyasztását követő 120. perc környékén volt a legmagasabb.

Fiatalság-elixír

A melatonint szokás fiatalság-hormonként is emlegetni, s kedvező hatásait számos korábbi kutatás is igazolta. A fiatalság fenntartását a nyugodt és elegendő mennyiségű alvás biztosításán túl a melatonin egyéb következő, pozitív hatásai is segítik:

– antioxidáns hatásánál fogva véd a szabadgyökök sejtkárosító hatása ellen;

– javítja a szív- és keringési rendszer működését;

– tüneti szerként képes az Alzheimer-kór lefolyásának lassítására;

– egyes rosszindulatú daganatos betegségek kezelését segíti;

– erősíti a szervezet immun-védekezését;

– megkönnyíti az időzónák átlépését, illetve a több műszakos munkavégzésből adódó zavarokat.

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában