Főoldal > EGÉSZSÉG > Így változtatja meg az alváshiány az agyadat

Így változtatja meg az alváshiány az agyadat

agyagyműködésalvásalváshiányegészségfáradtságmemóriastressz
0 0

Írta:

Vannak olyan intenzív időszakaid, amikor ha megszakadsz sem tudod belepréselni a nap 24 órájába a teendőidet? Pontosan ez az oka annak, hogy számos diák és dolgozó felnőtt jobb híján az alvásidejét csökkenti.

Bár ezekben a pihenéstől ellopott órákban sok jó dolog történhet, az alváshiány egyáltalán nem egészséges. A legtöbb ember tisztában is van ezzel, mégis csak akkor kap észhez, amikor kialakult a baj.

Nem titok, hogy az alvásmegvonás befolyásolja a fizikai egészséget. Lassúbbá válunk, kontrollálhatatlanul hízunk vagy fogyunk, és olyan komoly betegségek melegágyát vetjük meg, mint a diabétesz. A Minnesotai Egyetem neurológusa szerint nem a fizikumunk gyengülése az egyetlen kár, amelyet az alvásveszteség okoz. Az agyunkra is rossz hatással van, és ezt a következő mellékhatások kapcsán sajnos meg is tapasztalhatunk.

1. Gyorsabb öregedés

Az elhízás és a halálos megbetegedések mellett az alváshiány a demencia egyik leggyakoribb oka. Ha nem hagysz fel ezzel a rossz szokással, és nem alszod ki magad, az hosszútávon korai halálhoz vezethet. Ugyanis gyorsabban öregszel, ha az anyagcseréd nem működik megfelelően, ehhez pedig pihenni kell.

2. Rossz agyműködés

Ha az agyad nem jut elég alváshoz, egész egyszerűen meghibásodhat, mert nem kerül elég vér a frontális lebenybe. Ahogy ez a hiány fellép, az agyhullámok lelassulnak, te pedig olyan leszel, mint egy elveszett tinédzser. Befolyásolja a döntéseidet is, hiszen nem tudsz tisztán, világosan gondolkodni.

54382457 - a woman asleep measering brainwaves eg in a sleep lab

3. “Piszkos” agy

Az aktívan működő agy olyan, mint egy dolgos masina, amely bizony össze is tud koszolódni. Azért van szükség az alvásra, hogy az agy-gerincvelői folyadékot a „szennyeződéstől” való megszabadulásra ösztönözzük. Így gyorsan továbbíthatja a mosodának, vagyis a májnak, hogy alaposan kiöblítse. Ha nem alszol eleget, az agyad piszkos marad, és nem lesz képes teljesen egészségesen működni.

4. Stresszfokozó hatás

Ha fáradt és álmos vagy, még a rutinszerű feladatok, mint például a kutyasétáltatás, a vásárlás vagy a munkahelyedtől az otthonodig vezető út megtétele is olyan érzetet kelthet, mintha szörnyen túlterhelnéd magad. Alacsonyabbá válik a stresszküszöböd, ami akár depresszióhoz is vezethet.

Ha te is azok közé tartozol, akik nem tudják kellőképpen értékelni a minőségi alvást, mind a szellemi, mind a fizikai képességeidet kockáztatod. Az alvás nem csak luxus, létszükséglet is. Megfelelő mennyiségű éjszakai pihenéshez kell jutnod ahhoz, hogy másnap jól működj! Ha eleget alszol, javul a memóriád, jobban rálátsz a dolgokra és fellendülnek a tanulási képességeid is. Nyilvánvaló, hogy az alváshiány csak mindennek az ellenkezőjére vezethet, míg végül fizikai és mentális zavarok között nem találod magad.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában