Főoldal > DIÉTA > 5 kérdés a szénhidrátokról

5 kérdés a szénhidrátokról

cukordiétaenergiafogyókúraszénhidrátzsír
0 0

Írta: and

Tudj meg mindent erről a fontos tápanyagról!

Milyen hatást gyakorolnak a szervezetre?

„Az energiatermelésért legnagyobb részben a szénhidrátok felelősek, egy gramm szénhidrátból 4,1 kcal (17,6 kJ) energia szabadul fel. Szervezetünkben a szénhidrátok glikogén formájában az izmokban és a májban raktározódnak. A felesleges, azaz fel nem használt szénhidrát zsírrá alakul, és ebben a formában korlátlan mennyiségben képes lerakódni” – tájékoztat Kiss Dominika, életviteli szaktanácsadó.

A szénhidrátok sem egyformák?

A szénhidrátok fogyasztásakor nem csupán az számít, hogy milyen mennyiségben, hanem az is, hogy milyen fajtát eszel belőle. A jó szénhidrátok a lassan felszívódó, rostban gazdag szénhidrátok, mint a zöldségek, a gyümölcsök, a barna rizs, a hüvelyesek és a teljes kiőrlésű gabonafélék, illetve az ebből készült ételek.  A rossz szénhidrátok gyorsan szívódnak fel és hizlalnak, ilyenek pl. a fehér lisztből, a fehér rizsből és a cukorból készült termékek, a kekszek, a sütemények, a chipsek, és a cukros üdítők.

Ezek nagymértékű és rendszeres fogyasztása cukorbetegség kialakulásához vezethet, és fokozott fogápolás mellett is fogszuvasodást okozhat, valamint szerepet játszhat a daganatos és gyulladásos bélbetegségek kialakulásában. A finomított élelmiszereket és a tejdesszerteket tekintve sem jobb a helyzet, hisz ezek indokolatlanul sok cukrot és édesítőszert tartalmaznak. „Cukorbetegség vagy diéta esetén a cukrot helyettesítheted nyírfacukorral (xilit), vagy természetes, 100%-ban növényi alapú édesítőszerrel (eritrit), amelyek sokkal kevésbé emelik meg a vércukorszintet” – mondja a szakértő.

cukorcikk.jpg ()Igaz, hogy fogyhatok az alacsony szénhidráttartalmú diétákkal?

Nem létezik egyetlen olyan táplálkozási forma sem, ami minden ember számára ideális. Nem vagyunk egyformák, így egyesek fogyhatnak, ám mások hízhatnak a low carb diétáktól. Például az eszkimók szinte csak halat és fókahúst esznek (azaz fehérjét és zsírt), mégsem híznak el, és nem szenvednek magas koleszterinszinttől, vagy szívbetegségekben. Az indiaiak főleg rizst, gyümölcsöket, zöldségeket fogyasztanak (húst szinte soha), és annak ellenére, hogy táplálkozásuk szénhidrátokban rendkívül gazdag, sokkal egészségesebben élnek, mint az európaiak.

„A szénhidrátokat ugyanakkor nem kell kizárnod az étrendből, ám mindig ügyelj arra, hogy mikor, mennyit és milyen típusút fogyasztasz. Ha kerülöd a finomított szénhidrátok (fehér lisztből készült ételek) és a cukrok fogyasztását, garantált a fogyás” –fűzi hozzá a szakértő.

Mi a helyzet a folyékony szénhidrátokkal?

Az édes üdítők nem csupán gyümölcscukrot, ám rengeteg cukrot is tartalmaznak. A light üdítőitalok sem kevésbé veszélyesek, az édes íz hatására ugyanúgy beindul az inzulintermelés, ráadásul a bennük lévő mesterséges édesítőszerek károsak lehetnek. A gyümölcslevek rengeteg gyümölcscukrot tartalmaznak, ami egyrészt nagyon hizlal, másrészt a természetes cukor (fruktóz) túl gyorsan szívódik fel a szervezetben, így rövid idő alatt megemeli a vércukorszintet.  A gyümölcsökben lévő rostok lelassítják a cukor felszívódását, amit egy kisebb marék natúr olajos mag elfogyasztásával még jobban lelassíthatsz, ezért fő szabály a mértékletes fogyasztás. Mivel az édes üdítők fogyasztása hosszú távon elhízáshoz és cukorbetegséghez vezethet, ha szeretnél egészségesebben élni, cseréld le őket szénsavmentes ásványvízre.

Érdemes elkülönítenem a szénhidrátokat a fehérjéktől és a zsíroktól?

Bár sok fogyókúra javasolja az elválasztó-diétát, szakértőnk véleménye szerint csak akkor kell figyelembe venned, ha problémáid vannak az emésztőrendszereddel, és sokszor görcsöl, fáj a hasad, vagy gyakran érzel haspuffadást. (Illetve ilyen esetekben feltétlenül keress fel egy gasztroenterológust is.) A keményítőben szegény zöldségek jól emészthetőek a fehérjével, ám a teljes kiőrlésű gabonákat, a babféléket, illetve a magas keményítőtartalmú zöldségeket könnyebben megemészti a szervezeted, ha hús, hal vagy tejtermékek nélkül fogyasztod. A probléma megoldására azonban létezik egy remek trükk: az étkezés elején egyél gabonát és keményítőben gazdag zöldségeket, majd kb. 30 perc múlva fogyaszd a húst a keményítőben szegény zöldségekkel együtt.

Szakértőnktől itt kérdezhetsz: http://metodic.hu/

Villámgyors fogyás tablettákkal (x)

(T)egyél a menstruáció előtti panaszok ellen!

Top 6 zsírégető étel


További cikkeink a témában