Főoldal > DIÉTA > Ez történik, ha nem eszel többé kenyeret

Ez történik, ha nem eszel többé kenyeret

anyagcserediétafogyásgabonakenyérszénhidráttáplálkozászsírégetés
0

Írta:

Te is kíváncsi vagy rá, hogy mi történne, ha akkora hős lennél, hogy a finomított szénhidrátok mellett a teljes kiőrlésű gabonákat is száműznéd? Íme, a 8 dolog, amit biztosan tapasztalni fogsz.

Az alacsony szénhidráttartalmú diéta egyszerűen nem tud kimenni a divatból. Az elhízás főbűnösének a kenyeret, a tésztát és a pizzát tartja, követői pedig pestisként kerülik ezeket a táplálékokat. A táplálkozási szakemberek máig próbálják megfejteni, hogy meddig egészséges korlátozni a szénhidrát bevitelét. Ráadásul egyre nyilvánvalóbb, hogy az egyes szénhidrátok tápanyagtartalma és feldolgozása között is igen lényeges különbség van.

Csupán vízből fogysz

Ahogy csökkented a szénhidrát bevitelét, az első dolog, amit rögtön észreveszel, hogy mágikusan elkezdenek lemenni rólad a kilók. Azonban, tudnod kell, hogy ilyenkor sajnos nem zsírból, csupán vízből fogysz. A szénhidrátok a szervezetben glikogén formájában raktározódnak, vízzel együtt. Tehát amint megvonjuk magunktól a szénhidrátokat, és elkezdjük felhasználni a glikogén raktárakat, igen jelentős víztől szabadulunk meg hirtelen.

Úgy érzed magad, mintha ledöntene a lábadról a betegség

A szénhidrátok az agy fő energiaforrásai. Amikor valaki kiiktatja őket az étkezéséből, az agy döcögve próbál tovább működni, főleg, miután a glikogén raktárak kiürülnek. Végül a szervezet elkezdi lebontani a zsírt is. Amikor a máj lebontja a zsírokat, hogy energia váljon belőle, zsírsavak keletkeznek, amelyeket ketonoknak vagy ketontesteknek nevezünk. A szervezet próbál ketonokkal működni, hogy ne érezd magad ilyen ramatyul, de sajnos nem ezek a szervezet elsődleges üzemanyagai. Az eredmény pedig nehézlégzés, szájszárazság, fáradékonyság, gyengeség, szédülés, hányinger, álmatlanság és ködös agyműködés. Általában pont olyan tünetek jelentkeznek, mint amikor influenzásak leszünk.

Az ételek utáni sóvárgásod csillapodik

A finomított szénhidrátok hírhedtek hirtelen vércukoremelő, majd utána azt csökkentő hatásukról. A kutatások szerint pedig a vércukoringadozás egyértelműen ételek utáni sóvárgást okoz. Ha elhagyod a szénhidrátokat, ez megszűnik, így jelentős mennyiségű kalóriát takaríthatsz meg. Nem tudod teljesen kiiktatni a kenyeret? Ne aggódj, a szakértők szerint már az, ha fehérről teljes kiőrlésűre váltasz is képes elűzni a kínzó vágyakozást a kalóriabomba falatok után.

A szívbetegség és a cukorbetegség kockázata csökken, vagy épp nő (!)

A szénhidrátnak a szív- és a cukorbetegség kialakulására gyakorolt hatása attól függ, hogy milyen fajtáját fogyasztjuk. A finomított szénhidrát megemeli a palmitoleic sav szintjét, amely növeli a szívbetegség és a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát. Ezzel szemben a teljes kiőrlésű szénhidrátok szabályozzák a vércukor- és a koleszterinszintet, így sokkal kevesebb az esély, hogy ilyen típusú megbetegedés alakuljon ki fogyasztóiknál. Kérdés még, hogy a komplex szénhidrátok a barátaink?

8033513 - sliced bread with ears

Állandóan gyenge vagy

A teljes kiőrlésű gabonák nagyszerű vas-, magnézium- és B-vitamin-források, ezáltal kulcsszerepet játszanak a megfelelő energiaszint fenntartásában. Ráadásul, mivel szervezetünk elsődleges üzemanyagai eleve a szénhidrátok, így az összes sejtünk lelassul, ha nem kapja meg a szükséges mennyiséget belőle. Érdemes ennek fényében dönteni arról, hogy minden szénhidrátot kiiktassunk-e az étrendünkből.

Emésztési gondjaid vannak

A komplex szénhidrátok fogyasztásával gondoskodhatunk a megfelelő rostbevitelről. Nem véletlen, hogy a felnőtt lakosság nagy része szenved a rosthiány következményeitől. A rost ugyanis stabilizálja a vércukorszintet, csökkenti az elhízás és a krónikus megbetegedések kockázatát, illetve gondoskodik a megfelelő kiválasztásról, emésztésről.

Lehangolttá válsz

Úgy érzed súlyos depresszióban szenvedsz? Nyugalom, csak a megvont szénhidrát az oka az állandó levertségnek és rosszkedvnek. A komplex és a finomított szénhidrátok egyaránt növelik a szerotonin, azaz az úgynevezett örömhormon szintjét. Ezért, ha minden szénhidrátot megvonunk magunktól, az nem tesz jót közérzetünknek és mentális egészségünknek.

Gyengébben mennek az edzések

A rendszeres testmozgás hatására döntöttél úgy, hogy megreformálod az étkezésed és minimalizálod a szénhidrátbevitelt? Jó, ha tudod, hogy a szénhidrátok az edzés folyamán is az elsődleges üzemanyagaink, akár állóképességi, akár erősítő tréningről van szó. Megvonásuk az energiaszint jelentős zuhanásával jár. Természetesen ennek hatására az edzésektől várt eredmény is elmarad.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában