Főoldal > DIÉTA > Ne hagyd el a glutént, ha nem vagy rá érzékeny

Ne hagyd el a glutént, ha nem vagy rá érzékeny

anyagcserecöliákiadiétaegészségemésztésgluténgluténérzékenységgluténmentestáplálkozás
0 0

Írta:

A gluténérzékenység komoly betegségekhez vezethet, ha nem tartjuk a megfelelő diétát. Teljes elhagyása szakértők szerint is csak azoknak ajánlott, akik valóban érzékenyek rá.

Egészséges élelmiszerekről is lemondasz

A gluténérzékenység elnevezés csak néhány éve került a köztudatba, előtte a hibás „lisztérzékenység” kifejezést használták leginkább. Talán ez lehet az egyik oka annak, hogy sokan úgy gondolják, hogy akkor is érdemes ezt az allergén anyagot kiiktatni az étrendjükből, ha nem intoleránsok, hiszen a liszt köztudottan egészségkárosító. A búzafinomliszt elhagyása természetesen az egészségünket szolgálja, de a glutén teljes kizárása sajnos pozitív élettani hatásokkal bíró élelmiszereket is magában rejt. Ilyen például a durumtészta, bulgur, árpa, rozs, eseteként még a zab is és minden teljes kiőrlésű gabonából készült étel.

Jóval kevesebb rostot viszel be

A másik ok, amiért a glutént egyre többen szeretnék elhagyni, hogy a „mindenmentes” élelmiszerek a helyes táplálkozás látszatát sugallják. Ebben természetesen van igazság, azonban tény az is, hogy a gluténmentes étrend sokkal rostszegényebb, mint a hagyományos, teljes kiőrlésű és egészséges gabonákat tartalmazó táplálkozás. A rost serkenti a bélműködést, megszünteti a székrekedést, így nem csak az emésztési folyamatokat normalizálja, de az egész szervezet működésére jótékonyan hat. A glutén elhagyásával akár komolyabb egészségügyi problémák is felléphetnek, hiszen a nem megfelelő emésztés minden testi folyamatra negatívan hathat.

50203952 - pane senza glutine

A nehézfémmérgezés-kockázata nőhet

Az egészséges gabonák és az azokból készült ételek tele vannak B-vitaminnal. A B-vitaminok támogatják az idegrendszer megfelelő működését, fontos szerepet játszanak az anyagcsere-folyamatokban és a nehézfémek kiürülését is segítik a szervezetből. A nehézfémek táplálkozás, ivóvíz, káros szenvedélyek, de még a rossz minőségű levegő belélegzésével is bekerülhetnek a szervezetbe. Teljes kivédése lehetetlen, ezért szükséges olyan élelmiszereket fogyasztani, amelyek segítik kiürülésüket. A B-vitaminban gazdag gabonák ebben nagy segítséget jelenthetnek, azonban ha kizárjuk az étrendünkből, a nehézfémmérgezés-kockázata is nő.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában