Főoldal > DIÉTA > Tények és tévhitek a gyümölcsfogyasztásról

Tények és tévhitek a gyümölcsfogyasztásról

desszertételétrendfogyásgyümölcsgyümölcscukornassolásrostvitamin
0

Írta:

Sok, egymásnak ellentmondó információt hallhatsz arról, vajon mikor hasznosak és mikor károsak a gyümölcsök. Figyeld a legújabb kutatásokat!

A gyümölcs hizlal, összezavarja a vércukorszintedet. A gyümölcs a legegészségesebb étel, sejtszinten fiatalít. Ugye, ismerős mondatok? Egyre jobban összezavarodsz, és nem tudod eldönteni, szeresd vagy kerüld a gyümölcsöket.

A gyümölcscukor tényleg ellenség?

Egyre többször hallhatod, hogy a fruktózt kerülni kell, mert megemeli a triglicerid szintet és a diabétesz előszobájába vezet. Azonban fontos kiemelni, hogy ez az állítás a mesterséges fruktózra vonatkozik, Lekvárokban, müzliszeletekben, számos élelmiszerben hozzáadott fruktózt, vagy fruktóz-glukóz szirupot találsz. Ezek nagymértékű fogyasztása egyértelműen káros, mivel izolált cukrot tartalmaznak. Ezzel szemben a gyümölcsökben lévő cukor rostok és értékes fitotápanyagok kíséretében kerül a szervezetedbe, felszívódása lassúbb, és teljesen másképp viselkedik, mint az egyszerű cukrok. Ebből következik a többi félreértés is!

Hízni fogok, ha gyümölcsöt eszem

Akik sok gyümölcs elfogyasztása mellett lesznek túlsúlyosak, könnyen bűnbaknak kiáltják ki az édes gyümölcsöket. Holott a tettes legtöbb esetben az egyéb elfogyasztott táplálék.

A gyümölcsökben lévő oldható rost, a pektin, egyenletes szénhidrát-felszívódást biztosít, eltelíti a gyomrot. Ez azonban csak akkor igaz, ha a teljes gyümölcsöt fogyasztod, és nem az ebből préselt leveket! Ha hízásra hajlamos vagy, legjobb, ha a gyümölcsöt önmagában vagy zöld turmixként fogyasztod, amikor valamilyen leveles zöldséggel (spenót, sóska, saláta) és kevés vízzel mixeled össze.

Amikor mégis azt tapasztalod, hogy a gyümölcs pluszkilókat eredményez, ez annak a jele, hogy étrended régóta nem megfelelő – de nem a gyümölcsök miatt!

Sliced fresh organic fruits prepared to make infused water.

Cukorbetegség, rejtett ellenséggel

A gyümölcs édes, tehát diabéteszt okoz – gondolhatnád. Ha pedig már cukorbeteg vagy, sokan azt tanácsolják, kerüld el teljesen a gyümölcsöket, vagy legfeljebb kis mennyiséget fogyassz belőlük.

Dr. Neal Barnard táplálkozáskutató orvos remek tanulmányokkal és videóival hívja fel a figyelmet a tévedésekre. Orvostársaival együtt bizonyították, hogy a diabétesz oka a hozzáadott zsiradékokban keresendő. Amikor olajat vagy zsírt fogyasztunk, elzáródik az út a vérben lévő cukor előtt, így az képtelen a sejtekhez eljutni – és előbb inzulinrezisztencia, majd cukorbetegség alakul ki. Amint elhagyod étrendedből az olajat és állati zsírt, és csak kevés olajos magot fogyasztasz, a gyümölcs többé nem jelent veszélyt.

Tényleg a legjobb desszert?

Csoki helyett egyél gyümölcsöt – hallhattad a tanácsot már gyerekkorodban. Megfogadtad, mégsem érzed jól magad, ha ebéd után elrágcsálsz egy almát?

A gyümölcsök a leggyorsabban emésztődő táplálékok. Akkor tudnak jól hasznosulni, ha üres gyomorba érkeznek. Ha előtte egyéb ételt fogyasztasz, a gyümölcs megreked és nem tud továbbhaladni az emésztőrendszerben. Kellemetlen puffadás, nehéz gyomor érzése lesz az eredmény.  Legjobb, ha reggel éhgyomorra eszed a gyümölcsöt, vagy köztes étkezésekkor, de ez esetben teljen el három óra az egyéb ételek fogyasztása után, és csak akkor nyúlj a gyümölcsért.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában