Főoldal > dieta > 5 ok, amiért érdemes banánt enned

5 ok, amiért érdemes banánt enned

alvásásványi anyagbanándiétagyümölcskáliummagnéziumrostszénhidráttáplálkozásvitamin
0 0

Írta:

A banán nemcsak ízletes nassolnivaló, de a benne található tápanyagoknak hála, számtalan pozitív egészségügyi hatással is bír.  

1. Segíti az emésztést

A banánban található rostok mintegy 70 százaléka oldhatatlan, vagyis folyadékban nem oldódik. Ez a fajta rost segít abban, hogy az étel könnyen és gyorsan haladjon keresztül a gyomron és a beleken. A banán tehát kiváló gyógymód lehet székrekedés ellen, de az emésztőrendszerünk másként is hasznát veszi: a prebiotikumokban gazdag gyümölcs pozitív hatással van a bélben található, jó baktériumokra.

2. Segít elaludni

Vacsorára, pótvacsorára érdemes banánt enned, hogyha feszültnek érzed magad, nehezen alszol el. A gyümölcs egy L-triptofán nevű aminosavat tartalmaz, amely szerotoninná alakul, ennek a  neurotranszmitternek pedig nemcsak azt befolyásolja, hogy milyen a hangulatunk, hanem az alvás-ébrenlét ciklusok szabályozásában is részt vesz.
Egy 2013-as kutatásban azt találták, hogy a résztvevőknek magasabb volt a melatoninszintje két órával azután, hogy banánt fogyasztottak. Az alvási hormon néven ismert melatonin szintén segít a cirkadián-ritmus szabályozásában.

3. Jót tesz a szívnek

A banánban található tápanyagok közül leggyakrabban a káliumot szokás kiemelni. Egy közepes banán körülbelül 422 mg káliumot tartalmaz, ami a javasolt napi bevitel 12% -át teszi ki. Mindez alacsony nátriumtartalommal párosul, a banán így igazi szívbarát táplálék, mely segíthet a magas vérnyomás kockázatának csökkentésében. A kálium segíthet a szívbetegséghez kapcsolódó tünetek enyhítésében, az artériák megkeményedésének megelőzésében.

banana drink and fresh banana on a table

4. Energiát ad az edzéshez

A banán a cukorral tömött sportitalok egészségesebb alternatívája lehet. Egy 2012-es, férfi biciklisták körében végzett, kisebb kutatás szerint a gyümölcs csökkenti az oxidatív stresszt és növeli a teljesítményt. Előnyei közé tartozik, hogy több tápanyagot és antioxidánst tartalmaz, mint a sportitalok, ugyanakkor a benne találtható természetes cukrok szolgáltatják az energiát.

5. Ideális gyümölcs várandósság idején

A terhesség során szintén érdemes minél többet fogyasztani a sokoldalú gyümölcsből. Egy közepes méretű banán 0,43 milligramm B6-vitamint tartalmaz, mely az ajánlott napi bevitel mintegy 33% -a. Ez a tápanyag elengedhetetlen a baba agyának fejlődéséhez és az emésztésben résztvevő enzimreakciókhoz. A B6-vitaminnak ugyanakkor a jó közérzet megőrzésében is fontos szerep juthat, segíthet a terhesség első heteiben fellépő hányinger enyhítésében.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában

diétaétrend

Tiltólistás zöldségek és gyümölcsök

Írta:
2 napja 0 0

Bár a zöldségeknél és gyümölcsöknél nincsenek egészségesebb élelmiszerek, ha szigorú fogyókúrára adjuk a fejünket, érdemes néhányat közülük kerülni – legalábbis diétánk végéig. Huzamosabb ideig azonban egyikről se mondjunk le, hiszen nincs az a fogyókúra, ami miatt érdemes lenne változatos étrendünket egyoldalú, unalmas és gyakran nem is túl egészséges étkezési szokásokká alakítani.