Főoldal > DIÉTA > A banán tényleg nem fér bele a fogyókúrába?

A banán tényleg nem fér bele a fogyókúrába?

banánenergiaétkezésfogyásgyümölcshízásrostszénhidráttápanyagvitamin
0 0

Írta:

Az egész évben elérhető gyümölcs hizlaló szénhidrát, vagy inkább energiát adó tápanyagbomba?

A gyümölcsök helye a fogyókúrában mindig is vitatott volt, és ez különösen igaz a banánra. Bár rengeteg tápanyag van benne, mégis a legtöbb diétás irányzat tiltólistáján szerepel, kalóriadús cukorbombaként megbélyegezve. A sztárok edzői mind azt javasolják, hogy iktassuk ki az étrendünkből ezt a gyümölcsöt. A táplálkozási szakértők jelenlegi álláspontja szerint azonban igenis helye van az egészséges táplálkozásban. Semmi sem bizonyítja ugyanis, hogy egyetlen darab banán romba döntené a fogyókúránkat. Alissa Rumsey, világhírű amerikai dietetikus is hangot adott annak a véleményének, hogy egyetlen ételt nem okolhatunk az elhízásért, ahogy egyetlen ételtől sem fogunk fogyni. De akkor mi az igazság?

Tápanyagtartalma

Egy közepes méretű banán 105 kalóriát tartalmaz, és 27 g szénhidrátot rejt, amely több, mint amennyi két szelet fehér kenyérben található. Ebből cukortartalma pedig 14 g. Érdemes tudni, hogy ezek a tápanyagadatok érettségtől függően változnak: a zöld, éretlen gyümölcs főként rezisztens keményítőt tartalmaz, míg a sárga, érett pedig leginkább cukrot. Glikémiás indexe 42 és 62 között mozog. Minél érettebb a banán, annál magasabb a GI-je, de még a legérettebb gyümölcsé is csak a közepes tartományba esik.

Bár, mint láttuk, a banánnak relatív magas a cukortartalma, ez természetes cukor, és semmiképp nem hasonlítható össze avval, amely a csokoládéban vagy az ízesített joghurtokban található. Ráadásul egyáltalán nem nevezhetjük üres kalóriának. A banán kiváló káliumforrás. Emellett C- és B6-vitamint, magnéziumot, vasat, cinket, szelént és mangánt is jelentős mennyiségben tartalmaz. A banánban kevés zsír és fehérje van, ugyanakkor a szervezet számára hasznos antioxidánsok, dopamin és katekin is megtalálható benne.

Jótékony hatásai

Rosttartalma miatt valójában hasznos segítségünkre lehet a fogyásban. A Massachusetts Egyetem kutatói szerint, ha rostbevitelünket napi 30 g-ra emeljük, ugyanolyan sikereket érhetünk el a kilók leadásában, mint egy kemény diétával. Egy közepes méretű banán 3,1 g rostot tartalmaz, ezért van az, hogy a többi cukorban gazdag ételtől eltérően, nem okoz farkasétvágyat fogyasztása után fél órával.

38923233 - fresh made banana smoothie on wooden background

Természetes cukrait a szervezet azonnal képes energiává alakítani, emiatt vált a sportolók kedvenc csemegéjévé. Kiváló magnézium és kálium kombóként boldogságérzetet ad, a csokihoz hasonlóan, azonban zsírtartalma a csokoládéhoz képest elenyésző. Jelentős kalcium-, kálium- és magnéziumforrásként csökkenti a vérnyomást. Pektintartalma pedig gondoskodik a koleszterinszint csökkentéséről. A benne található növényi hormonok által hatékony segítséget nyújt a nőknek a PMS tüneteinek enyhítésében. Ha zöld banánt fogyasztunk, a benne levő rezisztens keményítő javíthatja az inzulinérzékenységet és csökkenti a zsírok felszívódását. Nagy mennyiségben tartalmaz antioxidáns polifenolokat, amelyek megkötik a szabadgyököket, ezáltal csökkentve a rák kialakulásának kockázatát. A benne található triptofán és tirozin aminosav pedig hozzájárul a nyugodt, pihentető alváshoz.

Fogyasztása

Ha a banánt fehérjével és olyan egészséges zsírral fogyasztjuk, mint például pár szem mandula vagy egy kanálnyi natúr mogyoróvaj, igazán egészséges lendületet nyerhetünk, új szintre emelve a nassolást. Célszerű edzés előtt vagy után enni, hogy legyen elég energiánk, illetve támogassunk a felépülést.

Összegzés

A banán tehát csupán egy gyümölcs, és nem az ellenségünk. Tápanyagban gazdag, sok rost található meg benne, és viszonylag kevés kalóriát tartalmaz. Ha a fogyás a célunk, fókuszáljunk inkább a teljes étrendünkre. Esetleges sikertelenségünket semmiképp se fogjuk egy táplálékra, így sokkal eredményesebbek lehetünk.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában