Főoldal > DIÉTA > Ezért ne hámozd meg többé a zöldségeket

Ezért ne hámozd meg többé a zöldségeket

antioxidánshámozászöldség
0

Írta:

Kidobod az uborka és a cukkini héját? Sokkal több vitamintól fosztod meg magad, mint hinnéd!

A sütés-főzés és a salátakészítés egyik legunalmasabb feladatai közé tartozik a zöldséghámozás, pucolás, aprítás: a legújabb kutatások szerint azonban a legelső lépéstől ajánlott megszabadulni.

Amy Gorin, a hollywood-i sztárok dietetikusa és étkezési szakértője szerint nemcsak felesleges, hanem egyenes káros megpucolni az olyan zöldségeket, mint a retek, a kígyóuborka, a zeller, az édesburgonya,a  sárgarépa vagy a cukkini, hiszen a bennük található magas élelmi rostok, ásványi anyagok és vitaminok többsége a héjukban van, nem pedig a zöldségek „húsában”!

Attól pedig nem kell aggódnod, hogy „koszos” ételt eszel, hiszen a legtöbb zöldséget itthon, Magyarországon termesztik, ellenőrzött körülmények között – tehát egy jó alapos, vizes átmosás után nyugodtan fogyaszthatóak, különösen, ha meg is főzzük őket (100 °C fokon ugyanis minden baci elpusztul!)

50209955 - close up on the hands of young handsome caucasian woman peeling carrots for dinner, man cutting vegetables too on the background - healthy, veggie, food concept

Azonban még mindig vannak olyan zöldségek, amiket a sérülékeny, vékony hájuk miatt ajánlott meghámozni: ezekhez tartozik a téli tök, a karórépa, a tarlórépa és a hagymafélék is, valamint a burgonyákkal is vigyázzunk!

A nem túl öreg, „új”, vékony héjjal rendelkező krumplit nyugodtan fogyasszuk alaposan megmosva, akár hámozás nélkül is – hiszen a burgonyában található legtöbb vitamin, antioxidáns és rákmegelőző anyag közvetlenül a héj alatt van – , amennyiben azonban a krumplin zöldes elszíneződést látunk, azt semmiképpen se fogyasszuk hámozás nélkül! A zöld szín szolaninra utal (ami akár a zöld paradicsomban is megtalálható), nagyobb mennyiségben pedig mérgező is lehet. A zöldes szín egyébként az öreg, csírázó, rossz helyen tárolt krumplikra jellemző a leginkább.

Figyelem! A gyümölcsök (citrusfélék, alma, dinnye, kivi stb.) héját érdemes hámozni, mert a héjon található növényvédő szerek, vegyszerek mérgezőek! A süteményekhez ajánlott reszelt citrom- és narancshéj épp ezért mindig BIO, azaz ellenőrzött gazdaságból származzon!

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában

diétaéhség

6 étel, amitől csak éhesebb leszel

Írta:
0

Jobb esetben csak akkor eszünk, ha éhesek vagyunk, ám ekkor sem mindegy, hogy mennyire telítő ételt választunk. Vannak olyan táplálékok, amelyekből pár falat is elég ahhoz, hogy tele legyünk, míg más étkezések után egy órával később már korog a gyomrunk.

Kövess Facebook-on!
X